IPB

Tervetuloa vieras ( Kirjaudu sisään | Rekisteröidy ) Kirjaudu sisään tai rekisteröidy foorumin käyttäjäksi. Rekisteröityminen on helppoa. Täytät rekisteröintilomakkeen ja vahvistat rekisteröinnin sähköpostissasi. Liity mukavaan ja kasvavaan nettiyhteisöömme nyt. Foorumin jäsenenä voit muun muassa aloittaa keskusteluja sekä osallistua niihin, voit selata jäsenlistaa ja jäsenprofiileja sekä äänestää. Pääset myös lukemaan ja keskustelemaan foorumin jäsenien foorumeihin.

36 sivua « < 6 7 8 9 10 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Linkitetty · [ Ketjutettu ] · Ketjutettu+

> Hevosista, ratsastuksesta

zhamai
post 13.10.2004, 20:17
Viesti #106

meat out for summer meat out forever

Ryhmä: Foorumin jäsen
Jäsennumero: 1143

Kuten vanha sanonta sanoo, siinä missä taito loppuu väkivalta alkaa. Hevoset on älykkäitä eläimiä ei oo mikään ihmekkään että ne kyllästyy saman uran kiertämiseen. sad.gif Hevosen voi kyllä pakottaa tekemään asioita mitä se ei tahdo mutta taitoa on saada se tekemään se omasta motivaatiostaan. Hevosen ei tule tekemään rangaistuksen pelossa koskaan parastaan (jos haluaa menestyä hyvin esim. kilpailuissa kannattaa miettiä tätä)

Suosittelen lämpimästi kaikille tutustumista luonnoliseen hevostaitoon(natural horsemanship).

"Molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus tärkeitä

Tämä ajattelu jakaa mielipiteitä, koska jotkut luulevat sen olevan muualta tuotu muoti-ilmiö, joka on pikkutyttöjen ja muiden hevoshullujen vouhotusta.

Ei ongelmahevosia vaan ongelmaihmisiä

Usein, jos hevonen käyttäytyy omituisesti tai arveluttavasti, se leimataan ongelmatapaukseksi. Sillä voi kuitenkin olla fyysinen sairaus, joka vaatisi hoitoa. "Ensimmäisenä pitäisi aina selvittää, että hevosen terveys, varusteet ja talliolosuhteet ovat kunnossa. Yleensä ongelmahevosia ei olekaan; on vain ongelmallisia hevosihmisiä", Riitta-Liisa muistuttaa.

Ihmisen on oltava hevosen johtaja. Hevonen luottaa laumansa johtajan arviointikykyyn. Jos johtajahevonen on peloton, lauman jäsenet pysyvät rauhallisina. Hevoslaumoissa on aina sekä ori- että tammajohtaja. Tamma kulkee lauman edellä ja päättää, minne mennään. Ori kulkee lauman perässä ja ajaa lauman jäseniä toivottuun suuntaan. Ihmisen tulee käyttäytyä kuten lauman johtavien jäsenten; silloin hevonen nauttii elämästään, kun sen ei tarvitse ottaa vastuuta.

Luonnolliseen hevostaitoon liitetään usein mielikuvia hienoista välineistä ja vieraskielisistä käsitteistä. Nämä ovat Riitta-Liisan mukaan virheellisiä oletuksia: "Luonnolliseen hevostaitoon tarvitaan vain hevonen ja ihminen: kaikki alkaa maalaisjärjestä ja ajankäytöstä." Kaiken a ja o on positiivisen palautteen antaminen; sehän pätee ihmistenkin kanssa. Jo pienimmästäkin yrittämisestä pitää palkita.

"Hevosia on kohdeltava herkästi ja pehmeästi mutta loogisesti, ei kovin ottein. Hevonen kyllä oppii mitä vain, kunhan kärsivällisyyttä riittää", Riitta-Liisa toteaa. Jos hevosta jatkuvasti rangaistaan virheistä, se saattaa kyllä oppia taitavaksi suoriutujaksi, mutta se ei nauti elämästään.

Onnistumisen elämykset palkitsevat

Hevosten parissa pitäisi pystyä olemaan tekemättä liikaa. Hevosen kanssa voi kommunikoida pienin elein, kunhan tietää, mitä tekee. Kehon kieli ei saa olla liian meluisa. "Pitää muistaa, että hevoset ovat yksilöitä ja kaikki ei toimi kaikkien kanssa. Päivät ovat erilaisia niin eläimillä kuin ihmisilläkin", Riitta-Liisa muistuttaa. Hänen mukaansa tärkeintä on oikea asenne sekä halu tehdä asiat paremmin ja oppia uusia asioita hevoselta. " linkki artikkeliin

"Luonnollinen hevostaito on hevoselle luontaisen käyttäytymisen ymmärtämistä. Luonnollinen on kuitenkin sikäli huono sanavalinta tässä yhteydessä, että jos ajatellaan asiaa hevosen kannalta, on ratsuna ja vetojuhtana toimiminen hevoselle hyvinkin luonnontonta. Hevonen on ruohonsyöjänä ollut alumperin ihmisen, lihan syöjän, ravintoa.
Luonnolinen hevostaito on käännetty amerikkalaisesta käsitteestä natural horsemanship. Luonnolisen hevostaidon perusideana on hevosen kouluttaminen tavalla, johon ei sisälly rankaisua tai pakotteita. Luonnolinen hevostaito on toisin sanoen hevosen kouluttamista sen omilla ehdoilla mutta ihmisen päämäärien mukaisesti. Hevoselle esitetään tehtävä, jota ihminen haluaa sen suorittavan, minkä jälkeen tehdään oikeat asiat helpoiksi ja väärät vaikeiksi. Vähitellen hevonen huomaa pääsevänsä helpommalla toimiessaan pyydetyllä tavalla. Oikeaa on tässä tapauksessa se, mitä ihminen haluaa hevosen tekevän, ja väärää se, mitä hevonen mahdollisesti pyrkii tekemään tai millä se pyrkii välttämään annetun tehtävän suorittamista. Onnistuminen riippuu hevosen kouluttajan taidoista ajoittaa sekä pyynnöt että niiden lopettaminen oikein" Ursula Turtiainen: Luonnolinen hevostaito
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
pikkuminkki
post 14.10.2004, 20:23
Viesti #107

Uusi jäsen
*

Jäsennumero: 2142
Ikä: 22

Joo, tuo LH-meininki kyllä kuulostaa tosi hienolta ja kivalta, mutta ihan oikeasti mitä tekisit jos sattuiskin semmonen tilanne, että kolmevuotias orivarsa päättää talutettaessa hypätä hampaat irvessä päälle? Kyllä mä antaisin raipan soida jos semmonen sattuis kädessä olemaan..! Jos LH tarjoaa paremman vaihtoehdon tähän niin hyvä, kiitos mieluiten joku muu kuin se että tämmöisiä tilanteita ei LH-ihmisille edes synny... Ei siis nyt sillä että mulla olis omaa kokemusta jostain tuollasesta, mutta mielenkiinnosta kyselen... Oon vaan kuullu niin hemmetin päättömiä juttuja LH:n piiristä, että pakostakin kyynistyy... Sori.

*edit;kirjotusvihreitä... rolleyes.gif *

pikkuminkki muokkasi tätä viestiä 14.10.2004, 20:24
+Quote Post
zhamai
post 15.10.2004, 01:23
Viesti #108

meat out for summer meat out forever

Jäsennumero: 1143

QUOTE(pikkuminkki @ 14.10.2004, 20:23)
Joo, tuo LH-meininki kyllä kuulostaa tosi hienolta ja kivalta, mutta ihan oikeasti mitä tekisit jos sattuiskin semmonen tilanne, että kolmevuotias orivarsa päättää talutettaessa hypätä hampaat irvessä päälle? Kyllä mä antaisin raipan soida jos semmonen sattuis kädessä olemaan..! Jos LH tarjoaa paremman vaihtoehdon tähän niin hyvä, kiitos mieluiten joku muu kuin se että tämmöisiä tilanteita ei LH-ihmisille edes synny... Ei siis nyt sillä että mulla olis omaa kokemusta jostain tuollasesta, mutta mielenkiinnosta kyselen... Oon vaan kuullu niin hemmetin päättömiä juttuja LH:n piiristä, että pakostakin kyynistyy... Sori.

*edit;kirjotusvihreitä...  rolleyes.gif *
*

En taluttaisi päälle hyppivää orivarsaa vaan antaisin ammattilaisen käsiteltäväksi.

{Lisäys: jos hevonen olisi minun antaisin sen jonkun hyväksi tietämäni LHihmisen käsittelyyn, se todennäköisesti laittaisi sen ensimmäiseksi pyörötarhaan, en nyt jaksa selittää mitä sille sielä tehtäisiin, netistä löydät varmaan tietoa... Sen jälkeen kun se tulisi sieltä kouluttajalta käyttäisin sen todennäköisesti uudelleen pyöröaitauksessa, jos osaisin, muttakun en osaa...dry.gif whistling.gif
...eli tekisin riimun ja pitkän narun(+tietysti hevosen tongue.gif) kanssa "johtajuus harjoituksia" erillaisia väistätys harjoituksia yms.}

edittiä: Typeriä juttuja löytyy varmasti niin LH- tai "LH"ihmisten piiristä kuin muistakin tavoista käsitellä hevosia. Saako udella mitä päättömiä juttuja oot kuullu?

zhamai muokkasi tätä viestiä 15.10.2004, 01:43
+Quote Post
gekk0
post 26.12.2004, 22:06
Viesti #109

drop out

Ryhmä: Entinen ylläpitäjä
Sijainti: junttila
Jäsennumero: 20

QUOTE(Parsimus @ 26.12.2004, 20:39)
Voihan se olla, mutta se tosi asia täytyy ottaa huomioon, ettei Suomessa ole läheskään niin paljon ammattilaisia tai alalle pyrkijöitä kuten esim. Ruotsissa.
*

ruotsissa on myös enemmän hevosia ja alan palkkausta ja työoloja valvotaan, toisin kuin täällä, työhön on pakko olla vahva kutsumus ennenkuin alkaa näillä palkoilla ja työajoilla hommiin. ja koska suomen hevospiireissä ei juuri raha liiku niin tosi ammattilaisia on vaikea saada töihin koska tottakai ihminen tahtoo ammattitaitonsa hyödyntämisestä myös kunnon palkkaa. tämän takia yleensä kelpaa lähes kuka tahansa heppahullu siihen paskanmättöön ja tarhauksen hoitamiseen, kunhan tekee halvalla. ja halvalla tehdään koska muuten ei pääse töihin kun ei ole taitoa ja kokemusta. ikuinen kierre jota ei katkaista ennenkuin suomeenkin saadaan hevosaloille toimiva ammattiliitto.
eniten tästä kaikesta kärsivät kuitenkin hevoset.
+Quote Post
Parsimus
post 26.12.2004, 23:53
Viesti #110

Vuoristokirahvi

Sijainti: Hepatiittis-city ja ravijoki (ainakin sydämmessä)
Jäsennumero: 2158

Tässä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Onneksi kumminkin löytyy alalle kouluttavia opistoja, joten kai tässä ollaan edes pikkuisen parempaan suuntaan menossa. Motivaatiota, kun löytyy ainakin monelta pikku tytöltä, mutta matkanvarrella pojat korvaavat nopeasti nämä nelijalkaiset ystävämme. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
+Quote Post
Marunouchi Sadistic
post 27.12.2004, 02:16
Viesti #111

RiotDon'tDiet
**

Sijainti: TRE
Jäsennumero: 2797
Ikä: 25

olenko se vain minä vai onko tässä ratsastus vouhotuksessa jotain äärimmäisen perverssiä?
+Quote Post
timantti
post 27.12.2004, 18:03
Viesti #112

Rekisteröitynyt
*

Ryhmä: Uusi jäsen
Jäsennumero: 2790

Ratsuista ja hevosista. Todella kurjaa, ellei Suomessa vielä ole hylättyjen/huonosti hoidettujen hevosten turvakotia! Asun Belgiassa ja täällä on parikin paikkaa, jotka ottavat hoitoon tällaisia hevosia (Gaia, Animaux en Peril). Mm. Belgian ratsupoliisin hevoset, jotka aikaisemmin joutuivat palvelun jälkeen teuraiksi, pääsevät nyt viettämään eläkepäiviä näille talleille.
Tirvapaikoissa hevosilla on kummit, jotka käyvät niitä hoitamassa vapaa-aikoinaan ja osallistuvat myös kustannuksiin. Loput rahat tulevat järjestöille osoitetuista testamenteista, lahjoituksista ja jäsenmaksuista.
Näitä hevosia ja poneja annetaan hyviin koteihin lepohevosiksi, esim. oman eläkeläishevosen laidunkumppaniksi. Jos taas etsii hyötyhevosta (ratsua, ravuria tai työhevosta), on minusta luonnollista, että hevosesta pitää maksaa.
Hevosen pito on vastuunalaista hommaa, vaatii taitoa, pitkäjännitteisyyttä ja varoja, vaikka olisi omakin paikka, mihin hevonen sijoitetaan.
+Quote Post
Damalinia
post 27.12.2004, 18:05
Viesti #113

Foorumin jäsen

Sijainti: Kuopio
Jäsennumero: 48

QUOTE(Marunouchi Sadistic @ 27.12.2004, 01:16)
olenko se vain minä vai onko tässä ratsastus vouhotuksessa jotain äärimmäisen perverssiä?
*

Oi, siitä on kyllä perverssiys kaukana wub.gif
+Quote Post
Illutar
post 28.12.2004, 01:06
Viesti #114

Rekisteröitynyt
*

Jäsennumero: 2740

Pakko pistää lusikka tähä LH-soppaan.

Olen pyörinyt ratsupiireissä kymmenisen vuotta ja siinä ajassa tullut nähtyä jos jonkunlaista vipeltäjää. LH-meininki on mielestäni oikein hyvä lähtökohta ihmisille, jotka ovat jo jonkin aikaa olleet tekemisissä hevosten kanssa, mutta täysin aloittelijoille se ei sovi, koska he eivät osaa vielä tulkita hevosen eleitä.

Ja mielestäni joku järki on aina pidettävä mukana, vaikka ihanteina olisi se kommunikaatio ja jonkunlainen tasapuolisuus on siltä hevoseltakin vaadittava jotain vastakaikua. Jos se polle ei niillä pehmeillä keinoilla toimi (syitä voi olla monia) on käytettävä "perinteisempiä" hevosenkäsittelytapoja. Jotkut hevoset on vaan pilattu jossain elämänsä vaiheessa niin pahasti ettei niitä rivi LH-ihmisen keinoilla saada yhteistyöhaluisiksi. Sen kuusisataakiloisen hampaat ja kaviot omaavan eläimen kanssa kun ei kaikesta huolimatta ole leikkimistä.

Koen, että LH-piirien tietynlainen "lahkottuminen" hevospiireissä on aiheuttanut aika paljon turhia ennakkoluuloja koko ajatusta kohtaan. Monet kokeneemmat hevostenkäsittelijät kuitenkin käyttävät ihan samoja keinoja kuin LH-ihmiset, ainoa ero on vaan siinä ettei heillä ole nimityksiä teoilleen. Toisaalta ne ennakkoluulot ovat hyvinkin ymmärrettäviä, koska joillakin tapaamillani LH-ihmisillä on se maatuntuma kadonnut jalkojen alta jo hyvän aikaa sitten. En myöskään pidä siitä glorian kiillottamisesta mikä tuppaa olemaan aika yleistä varsinkin vasta vähän aikaa Luonnollista hevosmiestaitoa harrastaneilla.

+Quote Post
Araña
post 28.12.2004, 15:18
Viesti #115

Arachnoholisti
**

Sijainti: metsät
Jäsennumero: 913

QUOTE(timantti @ 27.12.2004, 17:03)
Todella kurjaa, ellei Suomessa vielä ole hylättyjen/huonosti hoidettujen hevosten turvakotia!  Loput rahat tulevat järjestöille osoitetuista testamenteista, lahjoituksista ja jäsenmaksuista.
Näitä hevosia ja poneja annetaan hyviin koteihin lepohevosiksi, esim. oman eläkeläishevosen laidunkumppaniksi. Jos taas etsii hyötyhevosta (ratsua, ravuria tai työhevosta), on minusta luonnollista, että hevosesta pitää maksaa.
*

Olen aivan samaa mieltä.
Todella kurjaa, että mitään tälläistä paikkaa ei ole. Itse aina kun lueskelen lehti-ilmoituksia ja muita vastaavia "vaihdetaan hevonen kuljetuskoppiin tai paaluheinään tms." minusta tuntuu todella pahalta, että niitä edes vaihdetaan. Tuntuu, että onkohan siinä jotain vikaa, kun siitä luovutaan periaatteessa noin vain.

Mun huono puoli on, että jos minulle edes mainitaan eläimestä, joka kaipaa uutta kotia olisin valmis ottamaan sen. Toivottavasti joku päivä asun maalla ja saan perustettua vaikka sen "hevosten eläkekodin". Olisi ihana pystyä tarjoamaan hevosille rauhalliset viimeiset vuodet ja päivät. Ja pitää lehmiä syntymästä kuolemaan... Samoin sikoja ja muita.
Ainahan sitä saa haaveilla rolleyes.gif
+Quote Post
viaton.lapsi.
post 6.1.2005, 12:16
Viesti #116

Uusi jäsen
*

Sijainti: tampere
Jäsennumero: 2507
Ikä: 14

aloitin muutama kuukausi sitten ratsastuksen alkeiskurssin eräällä mukavalla tallilla. talli on todella hyvin hoidettu, ja opettajat ja hoitajat tuntuvat asiansa osaavilta. hevoset ovat keäsisin laitumilla, ja talvisin karsinoissa.
minä olen todella tykästynyt ratsastamiseen. on ihmeellinen tunne, kun niin ison hevosen saa liikeelle pienellä kylkeen puristamisella.
mutta joskus mietin, onko ratsastus vain eläinten hyväksi käyttöä? mielestäni se on jonkinmoinen symbioosi: molemmat osapuolet hyötyvät: hevonen saa ruokaa ja läpimän kodin, ihminen ratsun. mutta eläisikö hevonen mielummin vapaana? onko se onnellinen tallilla?
ei hevonen ainakaan tunnu näyttävän vihaiselta tai stressaantuneelta, saatika pakoon yrittävältä talilla. jos hevonen haluaa ihmistä satuttaa, se siihen pystyisi todella helposti.
mutta tuenko minä siis moraalintonta haketta käymällä ratsastustunneilla?
mielipiteitä?
+Quote Post
pikkuminkki
post 6.1.2005, 16:43
Viesti #117

Uusi jäsen
*

Jäsennumero: 2142

Zhamai: Tottahan tuo. Että kuuleehan sitä älyttömyyksiä suunnasta jos toisesta. smile.gif
Parasta mitä mä oon kuullu on, että varsaa ratsuksi koulutettaessa kannattaa laittaa kuolaimet riippumaan karsinaan, ja vasta sitten kun varsa on valmis se ottaa kuolaimet itse suuhunsa! laughing.gif En sitten tiedä, oliko tämä ihan jutun pointti, mutta kuulostaa aika... noh, kyllä te nyt tiedätte...! tongue.gif

Marunouchi Sadistic: sinä. vain sinä. (en edelleenkään käsitä, mikä ratsastuksessa/hevosissa saa ilmeisesti kaikki, paitsi ratsastusta harrastavat ihmiset ajattelemaan jotain perverssiä... wacko.gif )

viaton.lapsi. : sitä tässä on mietitty...
+Quote Post
alwayssurprise
post 2.2.2005, 18:59
Viesti #118

Rekisteröitynyt
*

Jäsennumero: 2905

QUOTE(Dracie @ 2.1.2004, 16:33)
Mä en tiiä, liittyykö tää mitenkään, mutta kun tuolla puhuttiin hevosten pelastelusta.. Tallille, jossa käyn hankittiin kauan sitten (en tiedä milloin) sh-ruuna nimeltä Ebban Kasperi "Kaapo".. Kaapo (maailman ihanin hevonen) pelastettiin joltain pikkutytöltä, joka vaan kiusasi Kaapoa.. sad.gif Nykyään Kaapo kai pelkää ihmisiä ja siksi hän potkii ja puree... Mutta ajatelkaa, niin YLIsuloinen pikkunen Kaaponen... Mä en ikinä hylkäisi sellaista... Enkä pahemmin kiusaisikaan.. Mä oon ite yrittänyt näyttää Kaapolle, että ainakaan mua ei tartte pelätä, sillä mä rakastan Kaapoa koko sydämeni pohjasta.. Ehkä hän on osittain ymmärtänyt sen, sillä Kaapo ei ikinä ole edes yrittänyt tehdä mulle pahaa... Kaapo on ihuna!! wub.gif
*

Ihan pakko kommentoida tähän vaikka onkin jo vanha juttu.. Eli tässä muutama fakta:

*Kaapo on ostettu talvella 2001, eli ei kovin kauan aikaa sitten

*Sitä ei ole millään tavalla "pelastettu", vaan ihan normaalisti ostettu

*Myyjä oli ammattihevosihminen (aikuinen mies)

*Kaapo on ollut perhehevosena aiemmin, ei pikkutytöllä, ikä sitä ole kiusattu tai
rääkätty tai mitään, on vain oppinut "pelottelemaan"

*Harvoin oikeasti puree tai potkii ketään, läheskään kaikille ei edes uhittele

*Kaapo ei todellakaan pelkää ihmisiä, vaan päinvastoin kokeilee pääsisikö niskanpäälle

En sano tätä pahalla, mutta kannattaisi ottaa asioista totuudet selville ennen kuin kirjoittaa nettiin yo. kaltaista arvostelua, koska ko hevosen oikea nimikin on esillä, joten tavallaan samalla mustamaalaa entisiä omistajia, ja tässä tapauksessa siis syyttä.
+Quote Post
alwayssurprise
post 2.2.2005, 19:55
Viesti #119

Rekisteröitynyt
*

Jäsennumero: 2905

En tiedä hypinkö nyt varpaille mutta haluan vielä kommentoida muutamaa juttua.. Ja sorry, en osannut käyttää tuota lainausjuttua, kun halusin lainata montaa viestiä..

QUOTE(Dracie)
"Eikös jokut lämppärit ole kuitenkin aika kuumia?? "meijän" tallilla on yks lämppäri, Molly Pickett, joka on ihan älyttömän kuuma... Se on ihan hirvee ratsastaa esim. laukkaharjotuksessa se nostaa välittömästi kiitolaukan.."

Olen kyseisellä hevosella ratsastanut siitä asti kun se oli 4v. Mielestäni se ei ole mitenkään liian kuuma, mutta mä tykkäänkin kuumemman puoleisista hevosista. Molli on kuitenkin myös äärimmäisen herkkä ja toimii pienillä avuilla. Kiitolaukkaa en ole IKINÄ nähnyt yhdenkään hevosen menevän kentällä, enkä monesti maastossakaan. Moni sanoo/luulee vähän hallitsematonta pitkää vauhdikasta laukkaa kiitolaukaksi, mutta todellinen kiitolaukka on sitä mitä esim. laukkaradoilla mennään. Se ei tollasista "tavallisista tuntsareista" ihan heti irtoa.

QUOTE(nysimum)
"Suoraan sanottuna en kyllä ymmärrä, mitä potkivat ja purevat kiertolaiset tekevät ratsastuskoulussa. Lisää stressiä tulee epävarmoista ihmisistä, joita varmasti riittää, kun on kyseessä arka (puolustautuva = puree/potkii) hevonen."

1. Kaikki potkivat ja purevat hevoset eivät ole kiertolaisia
2. Ne eivät kaikki myöskään tee sitä puolustautuakseen. Niitäkin toki löytyy joukosta
3. Ratsastuskouluun eivät minusta kuulu todella purevat ja potkivat hankalasti käsiteltävät hevoset, mutta hevonen joka on normaalikäsittelyllä täysin asiallinen ja ongelmaton, ja potkii ainoastaan kun toinen hevonen tulee takaa päin tai muissa vastaavissa tilanteissa, joita joka tapauksessa pitäis välttää. Aloittelijoiden hoidettavaksihan sellaistakaan ei kannata antaa.
4. Se hevonen mistä varsinaisesti oli puhe, ei ole mitenkään huonotaustainen, mitä nyt oppinut vähän pompottelemaan pieniä tai epävarmoja..Ei siis todelakaan pelkää ihmisiä. Ratsastaessa todella asiallinen, mukava ja tykätty kaiken kokoisten ja tasoisten ratsastajien keskuudessa ja siksi ei ole katsottu tarpeelliseksi hankkiutua eroon, vaikka hoidettavuus ei ole rats.koulu hevoselle aivan ihanteellinen.
(5. Pukittelua ko hevonen harrastaa sillon kun ratsastaja sitä ärsyttää, ei pukittele läheskään kaikilla ratsastajilla eikä kovin usein. Vaihtoehtoisesti joskus esiintyy ilopukkeja..)

Mitä tulee hevosystäväliiseen ratsastamiseen, ei pitkillä ohjilla juoksentelu pidemmän päälle sitä ole. Juuri siksi hevosta pyritään ratsastamaan muotoon, jotta se kulkisi oikein eikä kipeyttäisi selkäänsä. Se ei tietenkään tarkoita että koko ajan pitäisi olla muodossa, vaan toki voi välillä mennä löysin ohjinkin. Myös se että antaa hevosen kaahailla "niin lujaa kun se haluaa" on varmaan ihan hauskaa hevosestakin sillon kun se juoksee, mutta jos esim. on muuten suhteellisen vähän liikutettu hevonen ja sillä lähdetään yhtäkkiä revittelemään, niin kipeäksihän se tulee. Ja vielä jos ratsastaa ratsastuskoulussa tunneilla, niin todellakin olisi syytä noudattaa tunninpitäjän neuvoja ja ohjeita, eikä sooloilla omin päin "kun hevonen tykkää enempi mennä näin".

edit: Lisäsin quotet -Anna

Anna muokkasi tätä viestiä 2.2.2005, 20:02
+Quote Post
I-no
post 17.2.2005, 17:06
Viesti #120

Rekisteröitynyt
*

Sijainti: Herwood
Jäsennumero: 2247

Tässä harjoitus kaikille hevosten kanssa touhuaville ja LH:sta kiinnostuneille tai sitä epäileville:
1. Taluta hevostasi löysällä riimunnarulla / ohjilla siten että kävelet itse edellä (ei siis sivulla).
2. Pysähdy liioitellun voimakkaasti ja iske vaikka jalalla maahan (niin että tömähtää).

JOS hevosesi kunnioittaa sinua, se seuraa tekemisiäsi kokoajan ja on sinusta kiinnostunut (toki se voi samaan aikaan seurata ympäristöä, ettei vaikka puuma hyökkää). Jos se kävelee ylitsesi, ota harjoitus uudestaan, ja peruuta hevonen joka kerta siihen kohtaan mihin halusit sen pysähtyvän.
Harjoitukseen kuuluu myös liikkeelle lähteminen. Hevosen pitäisi siis lähteä seuraamaan sinua ennen kuin naru / ohjat kiristyvät.

Harjoitus #2
1. Taluta taas hevosta yllämainitulla tavalla. Lähde omia aikojasi (mahdollisimman arvaamattomasti, ei siis esim. uraa tms. polku pitkin) kääntymään johonkin suuntaan. Hevosen pitäisi seurata sinua ilman että syntyy minkäänlaista mahdollisuutta tilanteesta, että hevonen tulisi yhtään lähemmäksi sinua, saati tönäisisi sinua.
2. Kokeile myös lähteekö hevonen peruuttamaan, jos kävellessä käännytkin suoraan sitä kohti todella energisesti.

JOS hevonen ei käänny tai peruuta, käyttäydy voimakkaammin: nosta vaikka kätesi ilmaan tai työnnä hevosta (kuitenkin niin vähän, että heti jos hevonen lähtee haluamaasi suuntaan, kevennät painetta kiitokseksi).

Näistä harjoituksista on ollut minulle ja putelleni hyötyä smile.gif

Näissä ei kuriteta hevosta, vaan muistutetaan hevosen kielellä, kumpi on lauman pomo.

HUOMIO!! Hevosta ei periaatteessa saisi koskaan väistää, mutta vaaratilanteissa on parempi hypätä sivuun... (esim. hevosenleikkiä tarhassa, eikä sinua huomata, tai vieras hevonen komentaa sinun hevostasi...)

Hevonen pomottaa huomaamattomasti esim. kun se astuu varpaillesi. Valpas ja kunnioittava hevonen tulee juuri niin lähelle, kuin pomo antaa luvan!
+Quote Post

36 sivua « < 6 7 8 9 10 > » 
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic

Eläinoikeusfoorumi on paikka eläinten oikeuksista ja kasvissyönnistä keskustelulle.
Eläinoikeusfoorumi ei ole Oikeutta Eläimille -yhdistyksen foorumi, vaan OE tarjoaa kotisivujensa alta foorumille tilaa internetissä.
Jokainen kirjoittaja edustaa itseään. Foorumin keskusteluja valvoo ylläpitotiimi.