IPB

Tervetuloa vieras ( Kirjaudu sisään | Rekisteröidy ) Kirjaudu sisään tai rekisteröidy foorumin käyttäjäksi. Rekisteröityminen on helppoa. Täytät rekisteröintilomakkeen ja vahvistat rekisteröinnin sähköpostissasi. Liity mukavaan ja kasvavaan nettiyhteisöömme nyt. Foorumin jäsenenä voit muun muassa aloittaa keskusteluja sekä osallistua niihin, voit selata jäsenlistaa ja jäsenprofiileja sekä äänestää. Pääset myös lukemaan ja keskustelemaan foorumin jäsenien foorumeihin.

36 sivua « < 5 6 7 8 9 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Linkitetty · [ Ketjutettu ] · Ketjutettu+

> Hevosista, ratsastuksesta

Damalinia
post 23.6.2004, 17:04
Viesti #91

Foorumin jäsen

Ryhmä: Foorumin jäsen
Sijainti: Kuopio
Jäsennumero: 48
Ikä: 22

Joo ei hevonen sekunnissa muutu "pukkipolleksi", mutta jos moni joka sillä ratsastaa, antaa sen tehdä mitä vain, (eikä kukaan ratsasta sitä läpi koskaan) niin kyllä se pikku hiljaa alkaa muuttua hankalaksi hevoseksi.

Tottakai kaikki hevoset ovat erilaisia. Voi tuo Kaapo olla sellainen joka ei millään yritä pyrkiä johtajaksi vaikka sille kuinka tarjottaisiin mahdollisuuksia siihen.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Parsimus
post 10.7.2004, 01:05
Viesti #92

Vuoristokirahvi

Sijainti: Hepatiittis-city ja ravijoki (ainakin sydämmessä)
Jäsennumero: 2158

Suoraan sanottuna mie en ymmärrä yhtään miksi ratsastus ja hevosten pito on niin suuri rikkomus eläinystävyyttä kohtaan.. Jos hevosia ei olisi otettu ns. "vapaa-ajan" vietto systeemiin, ne olisi luultavasti tapettu sukupuuttoon hyödyttöminä tuholaiseläiminä. Ratsastus yms. on ssis mielestäni jonkin asteen eläinsuojelua tietenkin vain niin kauan, kun pysyy maalaisjärki kourassa ja moraalikompassi näyttää oikeaan suuntaan. sleepy.gif
+Quote Post
Miia
post 11.7.2004, 21:26
Viesti #93

Foorumin jäsen
*

Jäsennumero: 2340

No nyt menee vähän offtopic2.gif , mutta on pakko kirjottaa tänne lueskeltuani jotain muuta topiccia (en muista enää mitä), jossa puhuttiin raipan käytöstä. Jos hevonen kieltäytyy niin onko oikein hakata ponia raipalla kokoajan raipalla takamuksille täysillä?
No näin minulle tapahtui eräällä ratsastusleirillä, jossa opettaja teki noin maastossa. Poni ei suostunut menemään lammikkoon, jossa uitiin (poni oli vielä koulutusvaiheessa). Se poni oli ihan hikinen ja kauhuissaan. Arvatkaa oliko kamalaa katsottavaa. Kaikki hevoset ja ponit (ja ihmiset) katto ihan kauhuissaan (tiedän ois pitänyt sanoa jotain, kadun etten sanonut sad.gif ). Lopulta poni meni pakotettuna siihen lammikkoon. Se oli ihan kamalaa katsottavaa ja se poni oli koko loppuajan hirveän varuillaan ja peloissan. Ei hirmu hyvää esimerkkiä näyttänyt se opettaja... thumbdown.gif

Miia muokkasi tätä viestiä 11.7.2004, 21:27
+Quote Post
pikkuminkki
post 13.7.2004, 02:09
Viesti #94

Uusi jäsen
*

Jäsennumero: 2142

Huhhuh, jopas Dracie loistaa ymmärtämättömyydellään...
Tarkoitan siis, että vaikka kuinka moni täällä kuinka moneen kertaan ystävällisesti yrittää selittää asiaa, ei D sitä suostu ymmärtämään... huh.gif
Menee jo todella ärsyttäväksi, anteeksi vaan... blink.gif
En nyt halua sanoa sitä, ettei ihmisellä olisi oikeutta omaan mielipiteeseensä, vaan tuntuu siltä, että D ei todellakaan ole käsittänyt muiden tarjoamaa pointtia koska ei sitä "kumoa" millään tavalla vaan hehkuttaa vaan kerta toisensa jälkeen Kaapon ja pukkilaukkailun ihanuutta... Äh, käsitä jo että Kaapo ei eläimenä osaa arvostaa sun "tasavertaista kumppanuuttasi" vaikka ihana elukka onkin...!

Miia; kuulostaa aika ihmeelliseltä... Nimittäin jos hevonen oli vasta koulutusvaiheessa, voi olla ettei tuo kovin johdonmukaista käsittelyä ollut... En sitten tiedä, vähemmän oon hevosia yksinäni kouluttanut, enkä edes hevosta tunne, joten turha oon tähän asiaa puuttumaan...! biggrin.gif
+Quote Post
Damalinia
post 14.7.2004, 16:00
Viesti #95

Foorumin jäsen

Jos hevonen kieltäytyy niin onko oikein hakata ponia raipalla kokoajan raipalla takamuksille täysillä?

Riippuu hevosesta. Jos hevonen kieltäytyy vain koska tykkää pelleillä (on ennen mennyt ilman sen kummempia kommervenkkejä), voi mielestäni silloin pari kertaa näpäyttää (oletan että raippa oli esteraippa?). Jos hevonen on oikeasti peloissaan, sen voi houkutella veteen toisten hevosten hännillä. Itse käytin tätä keinoa kun oma ei mennyt veteen mielellään.
+Quote Post
Miia
post 14.7.2004, 19:16
Viesti #96

Foorumin jäsen
*

Musta kyllä vaan tuntu siltä että se poni pelkäs vettä. Eikä se ollu esteraippa, tais olla kouluraippa... Kai. Ihmetellään siellä tallilla mistä johtuu ponin potkiminen ja pureminen huh.gif
+Quote Post
Damalinia
post 15.7.2004, 16:54
Viesti #97

Foorumin jäsen

kouluraippa kyllä tuntuu vähän enempi, että sillä ei sais hirveen montaa kertaa läiskästä ellei hevonen ole masokistii...

Irina muokkasi tätä viestiä 15.7.2004, 16:54
+Quote Post
kaneli
post 16.7.2004, 13:29
Viesti #98

Foorumin jäsen
*

Jäsennumero: 2125

Jos hevonen kieltäytyy niin onko oikein hakata ponia raipalla kokoajan raipalla takamuksille täysillä?

raippa on tarkoitettu helpottamaan hevosen ja ratsastajan välistä yhteistyötä. tässä mentiin mielestäni hiukan liian pitkälle..
toki tilanteet ja raipan käyttö usein näyttävät pahemmilta kuin oikeasti ovat. esim.hevoselle on haitallisempaa ratsastaja joka potkii pohkeilla kuin ratsastaja joka käyttää raippaa saadakseen hevosen liikkeelle tms.
kuitenkin hakkaaminen on aina hakkaamista, eikä sitä pidä sekoittaa näpäytykseen.. asiaan kannattaa puuttua, jos tilanne toistuu. uskon että opettaja menetti hermonsa, mikä ei todellakaan oikeuta häntä käyttäytymään täten.
huonoa esimerkkiä,tosiaan.. thumbdown.gif
+Quote Post
Parsimus
post 19.7.2004, 00:36
Viesti #99

Vuoristokirahvi

Sijainti: Hepatiittis-city ja ravijoki (ainakin sydämmessä)
Jäsennumero: 2158

Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että näpäytystä ei saa sekoittaa hakkaamiseen. Olen myös sitä mieltä, rttä jos ratsastaja on tarpeeksi kehittynyt hän voi käyttää raipan sijasta kannuksia, mutta niitäkin vain terveen järjen mukaan. Itse en ikinä ole ollut nk. raippa-ihmisiä vaan olen käyttänyt kannuksia. Kisoissa raippa on ollut mukana, mutta tosin vain näytön vuoksi.
+Quote Post
eläinten_puolesta91
post 29.7.2004, 14:46
Viesti #100

Rekisteröitynyt
*

Ryhmä: Rekisteröitynyt
Jäsennumero: 2360

Mullakin on oma hevonen. Musta tuntuu että sitä on oikeastaan rääkätty..
Se pelkää kaikkea pamahtavaa, porukat sanoo että sitä on pakotettu juoksemaan ampumalla pysyyllä että pamahtaa.. kaikenlisäksi kuin ostin sen se oli todella laiha..
+Quote Post
kaneli
post 30.7.2004, 17:34
Viesti #101

Foorumin jäsen
*

Jäsennumero: 2125

eläinten puolesta91: kannattaa ehtii tietoo hevosen menneisyydestä,jos asia vaivaa. toki hevosesi voi olla muuten vain arka ja säikky luonteeltaan.
+Quote Post
Miia
post 25.9.2004, 14:37
Viesti #102

Foorumin jäsen
*

Noh, ei kai se haittaa että on ollut vain pari kuukautta kun viimeksi tähän topiciin on kirjotettu. smile.gif
Tuli vaan mieleen siitä ratsastusleiristä missä olin jossa sitä ponia hakattiin kouluraipalla. Siellä oli monta hevosta jotka kiersivät samaa seinää edestakaisin. blink.gif Karsinat olisivat voineet olla vähän pitempiä ja hevosia varmaankin aika paljon stressasi se kun teinityttöjä ravasi karsinalta toisella kurkkimaan mitä heposelle kuuluu. censored.gif Rupesi muuten ärsyttämään... Talli oli muuten ihan hyvässä kunnossa, mutta hevoset olivat jotenkin... "epäilyttäviä". unsure.gif
+Quote Post
pikkuminkki
post 3.10.2004, 19:45
Viesti #103

Uusi jäsen
*

Jäsennumero: 2142

Joopajoo...

Jokaisella on varmasti aikalailla ne omat mielipiteet siitä miten hevosia tulee käsitellä. Ratsastusleiripaikkoja paljon kiertäneenä ja töissäkin olleena on tullut nähtyä niin monta tilannetta ja mielipidettä että ihan sekaisin menee itsekkin... biggrin.gif

Mun mielestä on liioiteltua ilmoittaa ettei voi kiristää turparemmiä kunnolla koska se on eläinrääkkäystä, tai kieltäytyä käyttämästä raippaa selvästi laiskuuttaan takakavioitaan raahaavaan hevoseen siksi koska hevoseen "sattuu". Mä nimittäin todella uskon, että ihmisen voimilla hevosta ei kovin äkkiä satuteta, otettakoonkin huomioon etteä hevonen tuntee kärpäsen laskeutumisen iholleen. On se hevosten tappelu ja pelkkä leikkikin sen verran rajua, ettei pienen tytön kepitys pohkeen taakse mun mielestä liikaa tunnu. Tämäkin tietysti riippuu ihan yksilöstä, niinkuin meistä varmaan on moni kokenut..! rolleyes.gif

Mutta se on mun mielestä liikaa jos hevoseen omaa kiukkuaan purkaa, tai kepittää turhaan. Jos hevonen on oikeasti poikki, on mun mielestä tyhmää pyytää siltä enää täydellistä suoritusta. Samoin mun mielestä on turhaa läimiä semmoista hevosta, joka ei raipasta korvaansa lotkauta, tai ei muuten vain reagoi siihen oikein. Ei sillä että mulla olis tarjota sitten yleispätevä keino tilalle, mutta ylipäätään mä oon sitä mieltä että jos ratsastuksessa tulee eteen pattitilanne eikä hevonen reagoi apuihin siten kuin siltä odotetaan ja vain jumittaa tekemään yhtä virhettä, on pyytämistapaa muutettava. Varsinkin jos pyytäminen on hevoselle epämiellyttävää, kuten pohkeilla/kannuksilla rummuttaminen tai raipalla lätkiminen.

On tämä ratsastus niin mukava harrastus kun aina riittää kinasteltavaa... tongue.gif
+Quote Post
Kaiku
post 6.10.2004, 00:01
Viesti #104

Rekisteröitynyt
*

Ryhmä: Uusi jäsen
Jäsennumero: 770

Hmmh. Kun kaikissa koulukilpailuissa hevosilla on kankikuolaimet ja ratsastajalla kannukset, niin itse ainakin arvostaisin ratsastajan taitoja paljon paljon enemmän, jos pystyisi yhtä hyvin ratsastamaan ihan perusvehkeillä.
Raipankin käyttö on minusta niin, että siitä pitäisi kyllä opettaa pois. En mie ainakaan haluaisi, että hevonen liikkuisi vasta sitten, kun jo joutuu antamaan sitä raippaa. Pitkällä ja kärsivällisellä työllä on kaikille kivempaa, että heponen oppii kuuntelemaan, ja ihminen oppii käyttämään suurimmaksi osaksi painoapuja.

Tietenkin joissain tilanteissa raipan käyttö on ymmärrettävää ja sallittavaa, jos ei sillä hevosta rupea hakkaamaan.
Ja joku tuolla sanoikin, että jos hevonen on ihan väsy jo, sille on turha alkaa mitään hirveän rankkaa vaatimaan. Ja siitä tuli mieleen myös se, että mie itse ainakin väsyneenä olen kamalan ärsyyntynyt, enkä silloin halua mennä ratsastamaan. Ihan tiedostamatta sitä kiukkuaa hevosille ja ihmettelee, että "Mikset toimi?!", vaikka itsestähän se on kiinni.

Sitten menenkin aina vain kävelyä jossain metsässä. Tai mitä se heponen sattuukin menemään.
Hevosen ehdoilla pitäisi liikkua.
+Quote Post
Damalinia
post 7.10.2004, 13:26
Viesti #105

Foorumin jäsen

Hmmh. Kun kaikissa koulukilpailuissa hevosilla on kankikuolaimet ja ratsastajalla kannukset, niin itse ainakin arvostaisin ratsastajan taitoja paljon paljon enemmän, jos pystyisi yhtä hyvin ratsastamaan ihan perusvehkeillä.

Moni ei kyllä käytä edes niitä kannuksia vaan ne on vain pakolla oltava niissä kisoissa (tyhmää kyllä). Itsekkin laitan kisoihin sellaset pyöreäpäiset kannarit joita en tunge sinne hevosen kylkiin. Ja en sanoisi kyllä kankiakaan (pakolliset nekin kunnon koululuokissa) miksikään kidutusvälineiksi, sillä itsekkin lähinnä pidän kankiohjan löysällä ja nivel on se jota käytän. Ne on vain sellaiset herkistävät, ja oikein käytettynä se mukavampi ja hiljaisempi kuolain kun pelkkä nivel.

Raipankin käyttö on minusta niin, että siitä pitäisi kyllä opettaa pois

Niin siitä läiskimisestä ainakin. Itse en näe kepillä koskettelua mitenkään huonona vaihtoehtona, se on erittäin hevosystävällinen johonkin jaloilla pumppaamiseen verrattuna.

Sitten menenkin aina vain kävelyä jossain metsässä. Tai mitä se heponen sattuukin menemään.
Hevosen ehdoilla pitäisi liikkua.

Näinpä. Itsekkin olin toissapäivänä niin vattuuntunut ja pettynyt kirjotuksiin, etten olis edes kuvitellut nousevani viattoman pollen selkään. Tappelu siitä olis tullut wacko.gif
+Quote Post

36 sivua « < 5 6 7 8 9 > » 
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic

Eläinoikeusfoorumi on paikka eläinten oikeuksista ja kasvissyönnistä keskustelulle.
Eläinoikeusfoorumi ei ole Oikeutta Eläimille -yhdistyksen foorumi, vaan OE tarjoaa kotisivujensa alta foorumille tilaa internetissä.
Jokainen kirjoittaja edustaa itseään. Foorumin keskusteluja valvoo ylläpitotiimi.