IPB

Tervetuloa vieras ( Kirjaudu sisään | Rekisteröidy ) Kirjaudu sisään tai rekisteröidy foorumin käyttäjäksi. Rekisteröityminen on helppoa. Täytät rekisteröintilomakkeen ja vahvistat rekisteröinnin sähköpostissasi. Liity mukavaan ja kasvavaan nettiyhteisöömme nyt. Foorumin jäsenenä voit muun muassa aloittaa keskusteluja sekä osallistua niihin, voit selata jäsenlistaa ja jäsenprofiileja sekä äänestää. Pääset myös lukemaan ja keskustelemaan foorumin jäsenien foorumeihin.

2 sivua  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Linkitetty · [ Ketjutettu ] · Ketjutettu+

> Karppaaminen ja veganismi

Pronssikettu
post 4.3.2010, 22:28
Viesti #1

Himokas neuloja
**

Ryhmä: Foorumin jäsen
Sijainti: Kerällä
Jäsennumero: 7341

Koska aiheesta ei ollut vielä omaa ketjua ajattelin sellaisen avata.

Toimiiko, voiko onnistua? Itseäni kiinnostaisi kokeilla, koska eräs (sekasyöjä)kaverini on karppaamalla pudottanut painoa menestyksekkäästi.
Mitä vegaanille jää käteen jos ruokavaliosta pudottaa perunat, pastat, riisin, sokerin jne... ja voiko saada terveellisiä lopputuloksia?

Neuvot ois kivoja.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
TuraSatana
post 4.3.2010, 23:57
Viesti #2

Blasphemous Girl

Sijainti: Helsinki
Jäsennumero: 5997
Ikä: 21

Mua kans tää kiinnostais, mutta menee niin tiukaksi ruokavalio että pitää todellakin tietää mitä tekee. Lakto-ovona tää olis varmaan helpompi toteuttaa kuin ihan puhtaasti vegaanisena.
+Quote Post
googol
post 5.3.2010, 00:03
Viesti #3

Rekisteröitynyt
*

Ryhmä: Uusi jäsen
Jäsennumero: 8386

QUOTE(Pronssikettu @ 4.3.2010, 21:28)
Mitä vegaanille jää käteen jos ruokavaliosta pudottaa perunat, pastat, riisin, sokerin jne... ja voiko saada terveellisiä lopputuloksia?

No käteenhän jäävät tietenkin kaikki vihannekset ja juurekset, perunaa lukuunottamatta, pavut, pähkinät ja rasva esim. oliiviöljy. Itse en näe perunaa, kohtuullisesti käytettynä, kovin suurena syntinä edes karppaajalle, keitetyssä perunassa on hh 13 g/100 g.

Karppaushan perustuu rasvan käyttöön eikä suinkaan suuriin proteiinimääriin, niinkuin varmaan tiedätkin. Mikäli hh määriä ei laske induktiotasolle, mahtuu ruokavalioon myös hieman viljatuotteita, jos sellaisia haluaa käyttää. Pavut, pähkinät, tofu ja parsakaali (erinomainen hh/prot -suhde) ovat parhaita proteiinin lähteitä, jos ei halua käyttää soijaproteiinikonsentraattia.

Terveellisestä lopputuloksesta en ole vielä muodostanut minkäänlaista kantaa, mutta asiaan olisi varmasti hyvä perehtyä. Koska karppaus on rasvaan perustuva ruokavalio, kannattaa rasvan laatuun kiinnittää erityistä huomiota. Jotkut karppifoorumin karpeista tuntuvat olevan huolissaan vegaanisen karppauksen liiallisesta omega-6 saannista ja toiset ovat huolissaan omega-3/omega-6 suhteesta. Mikäli et ole vielä käynyt perehtymässä karppifoorumiin, kannattaa siellä käydä lukemassa ainakin suuri rasvakeskustelu -ketju (se sen nimi muistaakseni oli). Vaikkei sieltä mitään muuta lukisikaan.
+Quote Post
Helga
post 5.3.2010, 00:04
Viesti #4

verevä

Sijainti: kesä
Jäsennumero: 1057

QUOTE(Pronssikettu @ 4.3.2010, 21:28)
En ota kantaa karppauksen järkevyyteen, mutta täytyy sanoa että noi sun luettelemat ruoka-aineet ei kuulu mun arkiruokavalioon enkä silti oo laiha. rolleyes.gif
+Quote Post
Kayja
post 5.3.2010, 00:13
Viesti #5

Mä blendaan sut.

Sijainti: HKI
Jäsennumero: 4530

Mä karppasin joskus yhen viikon ja vaan lihoin, jonka jälkeen lihoin lisää ja nyt kärsin. laughing.gif Mun faijakin oli tollasella karppilinjalla ja laihtui 6 kiloa, jonka jälkeen ne tuli tuplana takas.

Mutta voihan se toki onnistuakin, itse vaan en osannut.
+Quote Post
justi
post 5.3.2010, 12:13
Viesti #6

Foorumin jäsen

Sijainti: Turku
Jäsennumero: 7084

Mielenkiintoinen aihe! Hyvä, että joku teki tästä topicin.
Karppaaminen vegaanina on kyllä aika hankalaa. Etenkin jos tavoitellaan todella alhaista hiilarien saantia. Pavuissakin on aika reilusti hiilihydraattia!
Pähkinöitä mussuttamalla taas takaa etenkin korkean omega-6 saannin, joka tuo haasteita taas siltä suunnalta. Karppaajalla ihanteellinen vegeprotskun lähde lienee tofu.

Rasvan saanti jää vegaaniruokavaliolla helposti alakanttiin, joten neitsytkookosöljyä vaan joka paikkaan ja runsaasti. Chia-siemenet ovat erinomainen omega-3 -rasvahappojen ja kuidun lähde. Niitä kannattaa vetää vaikka joka päivä. Hiilaria chiassa on noin 44g/100g, mutta eihän noita päivittäin mene kuin muutama ruokalusikallinen.
Vegenä karppailu vaatii kyllä mielikuvitusta. :')
Jos ruokavaliosta kuitenkin karsii viljat ja sokerit, tulokset ovat varmasti hyvät. Runsaasti vain kasviksia tilalle, esimerkiksi parsakaalia, keräkaalia, ja hapankaalia.

Ei karppaus mitenkään epäterveellistä ole, jos syö edelleen monipuolisesti. Toki hiilareita ei koskaan saa yhtä alas kuin sekasyöjä, mutta tuloksia saa takuuvarmasti.

QUOTE(Kayja @ 4.3.2010, 23:13)
Mä karppasin joskus yhen viikon ja vaan lihoin, jonka jälkeen lihoin lisää ja nyt kärsin.  laughing.gif Mun faijakin oli tollasella karppilinjalla ja laihtui 6 kiloa, jonka jälkeen ne tuli tuplana takas.

Mutta voihan se toki onnistuakin, itse vaan en osannut.
*

"Mä testasin kerran kasvissyöntiä, eikä se toiminut." wink1.gif
Sun faijahan on siis täydellinen esimerkki, että karppaus toimii, sekä täydellinen esimerkki, mitä viljasokerimössöön palaaminen tekee ihmiselle.
+Quote Post
Sari
post 5.3.2010, 15:28
Viesti #7

heittiömestaaja mestaa kasviksia
**

Sijainti: Takavasemmalla
Jäsennumero: 7862
Ikä: 44

Tässäpä hyvä linkki-vinkki aiheesta: http://vuosivegaanina.blogspot.com/2009/06...lkaa-ituja.html

Kyseinen blogi on muutenkin mielenkiintoinen, eli kannattaa tsekata!
+Quote Post
Kayja
post 5.3.2010, 15:37
Viesti #8

Mä blendaan sut.

Sijainti: HKI
Jäsennumero: 4530

QUOTE(justi @ 5.3.2010, 11:13)
*

Niinpä. Ei ollut ainakaan mun juttu.
+Quote Post
aprilmoon
post 6.3.2010, 11:41
Viesti #9

talviaikailemassa

Jäsennumero: 5169

Rasvan saanti jää vegaaniruokavaliolla helposti alakanttiin, joten neitsytkookosöljyä vaan joka paikkaan ja runsaasti.
*

kookosöljy on hyvää mutta... mä en vaan tiedä/keksi, mihin tunkea sitä. tofunpaistoon ja raakasuklaaseen, joo. syön kuitenkin aika paljon muutakin kuin tofua ja raakasuklaata. pystyisiks, justi, heittään jotain esimerkkiä hyvästä vuorokausiannoksesta kookosöljyn suhteen?

salaatin joukossa kookos ois tosi hyvää, mutta se öljyn rakenne muuttuu ja plaah. yritän sinnikkäästi jatkaa kookosöljynkäyttöä mutta kun... oon vähän hukas.
+Quote Post
justi
post 6.3.2010, 16:50
Viesti #10

Foorumin jäsen

QUOTE(aprilmoon @ 6.3.2010, 10:41)
kookosöljy on hyvää mutta... mä en vaan tiedä/keksi, mihin tunkea sitä. tofunpaistoon ja raakasuklaaseen, joo. syön kuitenkin aika paljon muutakin kuin tofua ja raakasuklaata. pystyisiks, justi, heittään jotain esimerkkiä hyvästä vuorokausiannoksesta kookosöljyn suhteen?

salaatin joukossa kookos ois tosi hyvää, mutta se öljyn rakenne muuttuu ja plaah. yritän sinnikkäästi jatkaa kookosöljynkäyttöä mutta kun... oon vähän hukas.
*

No tuskin mitään hyvää standardia annostuksille on, aihe kun on kovasti yksilöllinen. Eat Fat, Lose Fat kirjassa oli vinkki, että kannattaa heittää 1 rkl kookosöljyä huiviin ennen jokaista ateriaa. Voi kyllä helposti alkaa tökkiä. Itse lisäisin lähinnä ruoan joukkoon ja antaisin sulaa. Kylmissä ruoissa toki eri juttu, mutta ainakin itse käytän salaatteihin oliiviöljyä.
+Quote Post
aprilmoon
post 6.3.2010, 18:26
Viesti #11

talviaikailemassa

Jäsennumero: 5169

^ oukeit.

kookosöljyy vois blendata smoothieihin ja kyllä mä sitä välillä teehen laitan.

e: heh, vois testaa, kuinka pitkään jaksaa joka ateriaa ennen ottaa kookosöljyy. pois tietty kylävierailut yms. mut kotioloissa.

aprilmoon muokkasi tätä viestiä 6.3.2010, 18:27
+Quote Post
viktimm
post 6.3.2010, 20:04
Viesti #12

Foorumin jäsen

Jäsennumero: 7667

QUOTE(Sari @ 5.3.2010, 14:28)
Kyseinen blogi on muutenkin mielenkiintoinen, eli kannattaa tsekata!
*

Oon tota lukenu ja naureskellu, ku blogin nimi on vuosi VEGAANINA ja muija mussuti joka välissä ties mitä juusto/muna/pihvijuttuja biggrin.gif Oli siinä selittelyä kun viipaloi itselleen jotain naudanfilettä ja ihmiset katseli että blink.gif
+Quote Post
Cuthalu
post 8.3.2010, 03:40
Viesti #13

Carpe noctem

Sijainti: Tampere
Jäsennumero: 2640
Ikä: 26

Rasvan saanti jää vegaaniruokavaliolla helposti alakanttiin, joten neitsytkookosöljyä vaan joka paikkaan ja runsaasti. Chia-siemenet ovat erinomainen omega-3 -rasvahappojen ja kuidun lähde. Niitä kannattaa vetää vaikka joka päivä. Hiilaria chiassa on noin 44g/100g, mutta eihän noita päivittäin mene kuin muutama ruokalusikallinen.

Tuon kookosöljyn voisi heittää kaivoon ja ottaa tilalle kunnon rasvaa eli pellavansiemenöljyä, josta sitä omega kolmosta saa parhaiten eikä tule mitään sairaalloista määrää tyydyttyneitä rasvahappojakaan.

Sun faijahan on siis täydellinen esimerkki, että karppaus toimii, sekä täydellinen esimerkki, mitä viljasokerimössöön palaaminen tekee ihmiselle.
*

Kuule, sinulle on esitetty ainakin yksi tutkimus minun toimesta jossa todettiin karppaamisen hyödyttömyys painonpudotuksen suhteen. Karppaaminen ei ole mikään taikaruokavalio lihavuutta vastaan, vaan siinä täytyy tapahtua laajempia muutoksia.
+Quote Post
tuc
post 8.3.2010, 03:45
Viesti #14

Tuukka Simonen

Jäsennumero: 4144
Ikä: 33

Pellavansiemenöljy on aivan hirveän makuista verrattuna kookosöljyyn, ei sitä kukaan PYSTY vetämään joka aterialla pitkään.

Ja nuo omega-rasvahapot on siitä jänniä, että niitä pystyy saamaan tereysriskejä vetämällä niitä liikaa. Jos rupeaa ottamaan jotain 1000 kaloria päivässä öljystä niin kyllä kookosöljy on parempi, mutta ruokavaliossa on hyvä olla lisäksi yksiruokalusikallinen pellavaöljyä joka päivä.

Niin, ja jos haluaa vähähiilarisia protskulähteitä niin niitä on Vegetukku.fi täynnä.
+Quote Post
justi
post 9.3.2010, 00:39
Viesti #15

Foorumin jäsen

QUOTE(Cuthalu @ 8.3.2010, 02:40)
Tuon kookosöljyn voisi heittää kaivoon ja ottaa tilalle kunnon rasvaa eli pellavansiemenöljyä, josta sitä omega kolmosta saa parhaiten eikä tule mitään sairaalloista määrää tyydyttyneitä rasvahappojakaan.
Kuule, sinulle on esitetty ainakin yksi tutkimus minun toimesta jossa todettiin karppaamisen hyödyttömyys painonpudotuksen suhteen. Karppaaminen ei ole mikään taikaruokavalio lihavuutta vastaan, vaan siinä täytyy tapahtua laajempia muutoksia.
*

Mitä haittaa tyydyttyneistä rasvoista on? Pellavansiemenöljy ei omaa ollenkaan samoja käyttöominaisuuksia kuin kookosöljy, ja on täten täysin kelvoton vertailukappale. Pellavansiemenöljyllä et voi ensinnäkään paistaa yhtään mitään.
Ja kuten Tuke sanoi...

QUOTE(tuc @ 8.3.2010, 02:45)
Pellavansiemenöljy on aivan hirveän makuista verrattuna kookosöljyyn, ei sitä kukaan PYSTY vetämään joka aterialla pitkään.
*

Cuthalu:

Tarkoitatko yhdellä tutkimuksella sitä tutkimusta, jossa VHH aiheutti päänvaivaa ja tuskailua?

Karppaaminen todellakin on ruokavalion puolesta paras keino pudottaa painoa. Hyvällä lykyllä parannat samalla myös mahdolliset krooniset sairaudet! Näin kävi ainakin Lauri Keräselle: Lauri hylkäsi ravintosuositukset ja parani sairauksistaan
VHH -> parempi verenpaine: Low carb diets like Atkins 'better for blood pressure'
Elintasosairaudet tuntuvat saavan mukavasti kenkää hiilareita rajoittamalla: A low carbohydrate Mediterranean diet improves cardiovascular risk factors and diabetes control among overweight patients with type 2 diabetes mellitus: a 1-year prospective randomized intervention study
Jo vähäinen hiilareiden korvaaminen rasvalla pitää paremmin nälän kurissa: Moderately Reduced Carbohydrate Diet Keeps People Feeling Full Longer

Toki hyvään ravitsemukseen liittyy monta tekijää. Mutta kun haetaan nopeita ja kovia tuloksia... Kerro toki jokin parempi linja kuin VHH?
+Quote Post

2 sivua  1 2 >
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic

Eläinoikeusfoorumi on paikka eläinten oikeuksista ja kasvissyönnistä keskustelulle.
Eläinoikeusfoorumi ei ole Oikeutta Eläimille -yhdistyksen foorumi, vaan OE tarjoaa kotisivujensa alta foorumille tilaa internetissä.
Jokainen kirjoittaja edustaa itseään. Foorumin keskusteluja valvoo ylläpitotiimi.