IPB

Tervetuloa vieras ( Kirjaudu sisään | Rekisteröidy ) Kirjaudu sisään tai rekisteröidy foorumin käyttäjäksi. Rekisteröityminen on helppoa. Täytät rekisteröintilomakkeen ja vahvistat rekisteröinnin sähköpostissasi. Liity mukavaan ja kasvavaan nettiyhteisöömme nyt. Foorumin jäsenenä voit muun muassa aloittaa keskusteluja sekä osallistua niihin, voit selata jäsenlistaa ja jäsenprofiileja sekä äänestää. Pääset myös lukemaan ja keskustelemaan foorumin jäsenien foorumeihin.

4 sivua  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Linkitetty · [ Ketjutettu ] · Ketjutettu+

> Superfoodit (vegaaniset), yms.

Jukka
post 6.5.2011, 20:37
Viesti #1

average joe

Ryhmä: Foorumin jäsen
Jäsennumero: 956

Oon vasta vähän aikaa sitten alkanut seurata Superfood-skenen ympärillä ollutta viihdyttävää mediahäröilyä. Kaikesta huolimatta ja kaiken muun oheisinfon keskellä olen kuitenkin kiinnostunut juuri ruokapuolesta. Olli Posti ja monet muut vannovat superfoodien parantavan kehoa, elimistöä ja mieltä tai sitten auttavan kehoa parantamaan itse itseään. Kyllä tää kiinnostaa, terveys kiinnostaa! En löytänyt useimmilla eri hakusanoilla foorumilta omaa keskustelua tästä aiheesta.

Eikä nyt ainakaan heti mennä liiaksi siihen Olli Postiin, kyllä mä uskon, että näitä superfoodeja vetää monet ihan järkevätkin ihmiset.

Missä menee superfoodin ja ei-superfoodin raja? Voiko sen määritellä jokainen ihan fiilispohjalta vai onko siihen olemassa joku virallinen määritelmä? Esim. jos haluan ihan innoissani superfoodeilla niin onko jotain teetä mikä kuuluu siihen vai voinko vetää tavallista vihreetä teetä?

Kuinka paljon pitäisi muuten muuttaa elintapojaan, että superfoodien vaikutukset huomaisi jotenkin? Söin syksyllä pussin gojimarjoja ja pussin kaakaopapuja, enkä huomannut mitään. Tossa lopputalvesta söin purkillisen spirulinaa + purkillisen monivitamiineja + joka päivä d-vitamiinitippoja enkä huomannut mitään. Paljonko näitä pitää vetää ja mitä muuta pitää tehdä?

Ja onko jotkut superfoodit epävegaanisia?

Ja jos joku nyt miettii, että onko tää postaus joku läppä, niin ei se oo. Oon ihan oikeesti innoissaan menossa kesällä mustikkametsälle, vaikka en tosin tiedä onko mustikoita kesällä vai syksyllä. Mitäs muita kotimaisia on kuin mustikka? Onks mansikka jotenkin huono? Entäs herneet? Tekis kesällä mieli aamuisin hakea tosta Hakaniementorilta litra herneitä.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Karkkinami
post 6.5.2011, 20:45
Viesti #2

Foorumin jäsen

Sijainti: Tampere
Jäsennumero: 4806
Ikä: 33

QUOTE(Jukka @ 6.5.2011, 20:37)
Ja onko jotkut superfoodit epävegaanisia?
*

Mulle tulee mieleen siitepölyrakeet, jotka käsittääkseni luetaan superfoodeiksi. Siitepölyä on tosin mahdollista saada myös vegaanisena, mutta en tiedä, mistä sitä saisi ja miten se käytännössä kerätään.
+Quote Post
Jukka
post 6.5.2011, 20:54
Viesti #3

average joe

Pitääkö superfoodit syödä "raakana" vai voiko esimerkiksi spirulinaa syödä pilleriksi puristettuna ja silti kutsua sitä superfoodiksi?
+Quote Post
firelite
post 6.5.2011, 21:12
Viesti #4

iloinen apina

Sijainti: Turku
Jäsennumero: 6613

mansikka ja herneet ei oo huonoi, mut ei ne oo superfoodejakaan. käytännös superfoodilla tarkotetaan sellasta, jossa on erityisen tiiviissä muodossa ravintoaineita. mustikassa näin on. mut sit se, et missä raja tarkalleen menee, on vähän häilyvä. joidenki mielestä parsakaali on superfood, toisten mielestä ei.
+Quote Post
minerva
post 6.5.2011, 21:23
Viesti #5

Foorumin jäsen
**

Jäsennumero: 8067

QUOTE(Jukka @ 6.5.2011, 21:37)
Mitäs muita kotimaisia on kuin mustikka? Onks mansikka jotenkin huono?
*

Ihan kaikki marjat on käsittääkseni hyvä smile.gif Mansikassa on se, että ei-luomuna se on yleensä kovin myrkytetty.

Spirulinapuristeet on kai ihan yhtä hyvä myöskin kuin jauhe. Tähän hätään en nyt osaa neuvoa muita asioita (kiire kun on), mutta yritän lisätä aina jotain kun mieleen tulee!
+Quote Post
taistogunnar
post 6.5.2011, 21:34
Viesti #6

Foorumin jäsen

Sijainti: Joensuu
Jäsennumero: 5304
Ikä: 26

QUOTE(Jukka @ 6.5.2011, 20:37)
Missä menee superfoodin ja ei-superfoodin raja? Voiko sen määritellä jokainen ihan fiilispohjalta vai onko siihen olemassa joku virallinen määritelmä? Esim. jos haluan ihan innoissani superfoodeilla niin onko jotain teetä mikä kuuluu siihen vai voinko vetää tavallista vihreetä teetä?
*

Superfood ei ole rekisteröity tuotemerkki, EU ei ole asettanut rajoitteita merkinnän käytölle, eikä tuohon nimitykseen sisälly mitään niin harhaanjohtavia markkinointiväittämiä, etteikö kuka hyvänsä kaupustelija saa kutsua ihan mitä tahansa tuotetta superfoodiksi. Eli kaikki mitä joku keksii väittää superfoodiksi on superfoodia.

Itse olen ollut jossain määrin huolissani siitä, että näiden superfood-kaupustelijoiden tuotteista normaaliin verrattuna poikkeuksellisen suuri osa tuotteista jää tulliin liiallisten torjunta-ainejäämien takia ja kaikkea ei ole mahdollista tarkastaa. Tämä tarkoittaa, että markkinoilla on varmasti tavaraa joka ei täytä elintarvikkeiden turvallisuusmääräyksiä.

Toinen ongelma on, että tullista menee toisinaan ohi tuotteita joita ei ole hyväksytty elintarvikkeiksi EU:n alueella, eikä niiden turvallisuudesta käyttäjilleen ole riittävää näyttöä. Viime aikoina on ollut useampiakin uutisia, että näitä tuotteita on jouduttu vetämään markkinoilta.

taistogunnar muokkasi tätä viestiä 6.5.2011, 21:46
+Quote Post
Jukka
post 6.5.2011, 21:44
Viesti #7

average joe

QUOTE(taistogunnar @ 6.5.2011, 21:34)
Itse olen ollut jossain määrin huolissani siitä, että näiden superfood-kaupustelijoiden tuotteista normaaliin verrattuna poikkeuksellisen suuri osa tuotteista jää tulliin liiallisten torjunta-ainejäämien takia ja kaikkea ei ole mahdollista tarkastaa. Tämä tarkoittaa, että markkinoilla on varmasti tavaraa joka ei täytä elintarvikkeiden turvallisuusmääräyksiä.

Tää kyllä huolestuttaa. Onko jotkut tietyt goji-marjat (esim. Ruohonjuuren myymät) varmasti torjunta-aineettomia??
+Quote Post
taistogunnar
post 6.5.2011, 21:46
Viesti #8

Foorumin jäsen

QUOTE(Jukka @ 6.5.2011, 21:44)
Tää kyllä huolestuttaa. Onko jotkut tietyt goji-marjat (esim. Ruohonjuuren myymät) varmasti torjunta-aineettomia??
*

Niitä valvoo lähinnä tulli, eikä tulli millään pysty testaamaan jokaista maahan saapuvaa erää.
+Quote Post
tuc
post 6.5.2011, 22:33
Viesti #9

Tuukka Simonen

Jäsennumero: 4144
Ikä: 31

QUOTE(Jukka @ 6.5.2011, 21:44)
*

Vegetukun gojimarjat on kolmeen kertaan kolmessa eri toisistaan riippumattomassa lafkassa (Kiinan vientiviranomaiset, NetFoodLab, Tullilaboratorio) testattu turvallisiksi ja EU-määräykset täyttäviksi. Ja kun eräkoot ovat tarpeeksi isoja, jokainen erä testataan. Maksaa muuten 500-600 euroa per testaus.

tuc muokkasi tätä viestiä 7.5.2011, 11:40
+Quote Post
kdog
post 6.5.2011, 23:20
Viesti #10

Foorumin jäsen
Group Icon

Ryhmä: Foorumin ylläpitäjä
Sijainti: Hummaan auringonlaskuun harjassani auringon kimallus
Jäsennumero: 7
Ikä: 36

mulle on ihan sama jos rikkaat haluu maksaa sikana rahaa jostain ydinsäteilevistä kusetusmarjoistansa, mut se mua huolestuttaa että kasvissyönti yhdistetään superfoodhörhöilyyn.
User is online!Profile CardPM
+Quote Post
lovelorn_overlord
post 7.5.2011, 00:47
Viesti #11

MY HUMPS

Sijainti: bon temps
Jäsennumero: 1342
Ikä: 19

Oon aina pitäny noita superfood-touhuja jonkulaisena hipstereiden kusettamisena ja se A-studion juttu ei ainakaan hälventäny näitä mun ennakkoluuloja. (= kaikki kasvissyöjät on vihervasemmistolaisia kettujenvapauttajia) Maadottavia rannekkeita, kaljuuntuvien äijien sisäpiiriklubeja alaikäisine mimmeineen, hippi selittää miksei metallisella haarukalla saa sekoittaa lähdevettä, syödään raakaa jauhelihaa ööh pööh mitä näitä nyt on. Musta on outoa että näitä superfoodeja tuodaan jostain Kiinasta tai muualta kaukomaasta kun vastaavaa kamaa kasvaa suomalaisissakin metsissä. Ai niin, mutta jos käy itse keräämässä karpaloita, mustikoita, nokkosta, mahlaa tms niin siinähän ei pääse kiilusilmäinen kapitalisti hyötymään.

Yhdessä noiden supertyyppien jutussa selitetään miten makeanhimo talttuu spirulinatabletilla kielen alla. Guess what? Kissanpaska kielen alla myöskin saa makeanhimon aisoihin! Annan tämän neuvon teille ihan ilmaiseksi, mutta mun superchakraseksisuklaasertifioitujen kissojen paska se vasta superia onkin. Laita mulle privaa jos haluat saletisti pärisevää aitoa kamaa. 12€/gramma.
+Quote Post
tuc
post 7.5.2011, 02:01
Viesti #12

Tuukka Simonen

QUOTE(nammo @ 7.5.2011, 00:47)
Oon aina pitäny noita superfood-touhuja jonkulaisena hipstereiden kusettamisena ja se A-studion juttu ei ainakaan hälventäny näitä mun ennakkoluuloja. (= kaikki kasvissyöjät on vihervasemmistolaisia kettujenvapauttajia) Maadottavia rannekkeita, kaljuuntuvien äijien sisäpiiriklubeja alaikäisine mimmeineen, hippi selittää miksei metallisella haarukalla saa sekoittaa lähdevettä, syödään raakaa jauhelihaa ööh pööh mitä näitä nyt on
*

Itse koin sen Ajankohtaisen Kakkosen (ei A-Studion) jutun mahdollisesti haitalliseksi omalta kannaltani kun siihen yhdistettiin juttuja, jotka ei liity millään lailla ravitsemukseen tai kasvissyöntiin. Ei oo hyvä juttu, jos ihmisten kuva ravitsevia luonnontuotteita myyvistä ihmisistä on sellainen, joka dokumentissa tuotiin esille.

Musta on outoa että näitä superfoodeja tuodaan jostain Kiinasta tai muualta kaukomaasta kun vastaavaa kamaa kasvaa suomalaisissakin metsissä. Ai niin, mutta jos käy itse keräämässä karpaloita, mustikoita, nokkosta, mahlaa tms niin siinähän ei pääse kiilusilmäinen kapitalisti hyötymään.

Mä en nyt ihan heti tiedä yhtään suomalaista marjaa, joka olisi hyvänmakuinen ja sisältäisi kuivattuna enemmän täysipainoista protskua kuin liha ja jonka kilohinta olisi kuivattuna alle 20e/kg kuten gojimarjassa. Ja voin luvata, että ostan hyvään hintaan jokaikisen kilon kuivattua mustikkaa sulta mitä vaan saat mulle tuotua jos se pystyy hinnalla kilpailemaan gojin kanssa edes lähimain. Ja jos joku pystyy toimittamaan edes lähimain samaan hintaan ravitsemusarvoiltaan gojia vastaavaa kotimaista kuivattua marjaa Suomen metsistä poimittuna niin lupaan ostaa sitä 1000 kiloa saman tien ja lopetan gojien myynnin ikiajoiksi.

Se, että jotain ns. superfoodeja myydään joidenkin huijarien toimesta ylihintaan ei tietääkseni oo sulta pois. Käyttäisikö ne ihmiset samat rahat jotenkin järkevämmin jos ne ei ostaisi niitä kuivattuja marjoja? Niiden tuotanto on kuitenkin hiton ekologista verrattuna about mihin tahansa muuhun hyödykkeeseen. Ja joo, kyllä muakin pistää vihaksi se, että jotkut myy ylihintaan tuotteita valehdellen niiden vaikutuksien tehosta mutta se ei ole itse tuotteen ongelma.

Ja noita kuivattuja karpaloita, mustikoita, nokkosta ja mahlaa myydään ihan sikamaisia määriä luontaistuotekaupoissa ja se on miljardibisnestä. Ihan vaan tiedoksi.

tuc muokkasi tätä viestiä 7.5.2011, 02:02
+Quote Post
Jukka
post 7.5.2011, 11:05
Viesti #13

average joe

Siis onko mustikka jotenkin parempi kuivattuna kuin tuoreena metsästä?
+Quote Post
tuc
post 7.5.2011, 11:30
Viesti #14

Tuukka Simonen

QUOTE(Jukka @ 7.5.2011, 11:05)
Siis onko mustikka jotenkin parempi kuivattuna kuin tuoreena metsästä?
*

Ei. Mutta sitä on pikkusen hankala myydä freesinä kun sitä on saatavana vain muutaman viikon vuodesta.

Tuoreena metsästä saa kerätä 12-13 kiloa mustikkaa, että saa yhden kilon kuivattua mustikkaa ja se selittää kuivatun mustikan korkean kilohinnan.

Kandee myös huomata, että litra mustikoita painaa noin 700g joten kiloon kuivattua mustikkaa tarvii parikymmentä litraa mustikoita.

Kuivatussa gojissa on muuten 15 kertaa enemmän protskua kuin kuivatussa mustikassa ja muutenkin ne sisältävät aivan erilaisia vaikuttavia aineita. Kuivatut gojit on halvempi protskunlähde kuin monet kaupoista saatavat tofut jos tietää mistä ostaa.

tuc muokkasi tätä viestiä 7.5.2011, 11:41
+Quote Post
taistogunnar
post 7.5.2011, 11:45
Viesti #15

Foorumin jäsen

QUOTE(tuc @ 7.5.2011, 02:01)
Mä en nyt ihan heti tiedä yhtään suomalaista marjaa, joka olisi hyvänmakuinen ja sisältäisi kuivattuna enemmän täysipainoista protskua kuin liha ja jonka kilohinta olisi kuivattuna alle 20e/kg kuten gojimarjassa.
*

En tiennytkään gojien proteiinipitoisuudesta. Kuinka tasapainoinen niiden aminohappokoostumus on? Ja kuinka suuren osan päivittäisestä proteiinin tarpeesta uskaltaa täyttää gojilla ja paljonko tämä olisi konkreettisesti noita marjoja syötäväksi?
+Quote Post

4 sivua  1 2 3 > » 
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic

Eläinoikeusfoorumi on paikka eläinten oikeuksista ja kasvissyönnistä keskustelulle.
Eläinoikeusfoorumi ei ole Oikeutta Eläimille -yhdistyksen foorumi, vaan OE tarjoaa kotisivujensa alta foorumille tilaa internetissä.
Jokainen kirjoittaja edustaa itseään. Foorumin keskusteluja valvoo ylläpitotiimi.