IPB

Tervetuloa vieras ( Kirjaudu sisään | Rekisteröidy ) Kirjaudu sisään tai rekisteröidy foorumin käyttäjäksi. Rekisteröityminen on helppoa. Täytät rekisteröintilomakkeen ja vahvistat rekisteröinnin sähköpostissasi. Liity mukavaan ja kasvavaan nettiyhteisöömme nyt. Foorumin jäsenenä voit muun muassa aloittaa keskusteluja sekä osallistua niihin, voit selata jäsenlistaa ja jäsenprofiileja sekä äänestää. Pääset myös lukemaan ja keskustelemaan foorumin jäsenien foorumeihin.

5 sivua < 1 2 3 4 5 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Linkitetty · [ Ketjutettu ] · Ketjutettu+

> Angry Birds ja muu peliteollisuuden eläinkuva, tutkimustuloksia vaikutuksista lapsiin?

Hullukaali
post 18.12.2011, 11:52
Viesti #31

Foorumin jäsen

Ryhmä: Foorumin jäsen
Jäsennumero: 8975

QUOTE(taistogunnar @ 18.12.2011, 11:33)
Tutkimusnäyttö on tällä hetkellä niin olematonta, etten vielä mitään kovinkaan vahvoja johtopäätöksiä vetäisi. Ja toisaalta jos väkivaltaiset pelit (angry birdsin kohdalla en puhuisi edes kovinkaan väkivaltaisesta) saavat meidät pieksämään toisiamme hullun kiilto silmissä, niin miksi väkivaltainen kirjallisuus ei toimisi ihan samalla tavalla? Kuitenkin yllättävän monet meistä ovat valmiita sallimaan Harry Pottereiden, sormusten herran, muskettisotureiden, ja monen muun paljon Angry Birdsiä väkivaltaisemman kirjallisuuden hallussapidon.
*

Lukiessa kuvat luo oma mielikuvitus, eivätkä ne yht'äkkiä tule silmille. Näin ei tule voimakkaampia vaikutelmia, kuin oma mieli on valmis turvallisesti käsittelemään (toistan itseäni).

Pelien ystävä Jyrki J. Kasvikin on tästä antanut haastatteluja. Sotilaskoulutuksessa pelejä käytetään tappamaan tappajan turha empatiataipumus. Pelaaminen on tekemällä oppimista.

http://www.rauhanpuolustajat.fi/RaPu-lehti...okonepelit.html

Tietellisiä tutkimustuloksia löydät helposti, jos haluat.

Hullukaali muokkasi tätä viestiä 18.12.2011, 16:19
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
tempest
post 18.12.2011, 13:11
Viesti #32

Foorumin jäsen

Sijainti: Turku
Jäsennumero: 3873

QUOTE(Hullukaali @ 18.12.2011, 11:52)
Sotilaskoulutuksessa pelejä käytetään tapaamaan tappajan turha empatiataipumus. Pelaaminen on tekemällä oppimista.

http://www.rauhanpuolustajat.fi/RaPu-lehti...okonepelit.html

Tietellisiä tutkimustuloksia löydät helposti, jos haluat.
*

Trallallaa. Tää on ehkä masentavin keskustelu pitkään aikaan. Se on ihan kiva että jengi on valmis kieltämään jonkin viihteen alalajin siksi, että joku promille pelaajista käyttäytyy väkivaltaisesti. Kuten Mikko Rautalahtikin toteaa blogissaan, on todennäköisempää että tappajaluonteet hakeutuvat väkivaltapelien piiriin kuin että pelit aiheuttaisivat tappajaluonteita. Tappajia kun on ollut vuosituhansia.

Itseasiassa koko blogikirjoitus on lukemisen arvoinen.
http://funpastimes.com/?p=1167

Tottakai pelejä voidaan käyttää kyseenalaisiin tarkoituksiin, kuten esim. America's Army joka on vain armeijan rekrytointiväline. Mutta niin ovat mainoksetkin. Pitäisikö nekin kieltää? Itseasiassa mainostus yleensäkin on petosta, jolla vedotaan kuluttajan tunteisiin ja alitajuntaan, jotta he haluaisivat jotain mitä eivät tarvitse.

Sensuuri ei ole toiminut koskaan missään. Ei, ei edes niissä totalitaristisissa valtioissa joissa Internet tai vapaa sana koetaan vahingolliseksi yhteisön moraalille. Onneksi mitään kieltoa läntisessä maailmassa ei tulla näkemään, mutta silti on ärsyttävää että jollakin tapaa hengenheimolaiseni ovat valmiita tuomitsemaan minut... ööö, niin. Miksi? Mahdolliseksi massamurhaajaksi?

That said, mä olen oikeasti enemmän huolissani kaikenmaailman eläinsaduista, joille pieni ihminen altistuu ennen mitään väkivaltaista. Veikkaan (<- huom, erittäin tieteellinen ja luotettava argumentaatioväline) että juuri saduista ja muista lapsi omaksuu ajattelun siitä, että eläinten tarkoitus on olla söpöjä ja kivoja, ja vanhemman tulkinta vieläpä korostaa sitä.

Blaah.
+Quote Post
Hullukaali
post 18.12.2011, 13:30
Viesti #33

Foorumin jäsen

QUOTE(tempest @ 18.12.2011, 13:11)
Se on ihan kiva että jengi on valmis kieltämään jonkin viihteen alalajin siksi, että joku promille pelaajista käyttäytyy väkivaltaisesti.

That said, mä olen oikeasti enemmän huolissani kaikenmaailman eläinsaduista, joille pieni ihminen altistuu ennen mitään väkivaltaista. Veikkaan (<- huom, erittäin tieteellinen ja luotettava argumentaatioväline) että juuri saduista ja muista lapsi omaksuu ajattelun siitä, että eläinten tarkoitus on olla söpöjä ja kivoja, ja vanhemman tulkinta vieläpä korostaa sitä.
*

Ei tässä kukaan ole mitään kieltämässä, heti aloitusviestissä tätä korostettiin.

Eläinsaduista ja kertomuksista olen jo 3-4 viestiä tähän syvien poteroiden keskusteluun kirjoittanut. Ne ovat AIVAN ERI ASIA KUIN PELIT.

Pieni vauva ahdistuu jo siitä, että sitä katsoo vakavailmeinen hoitaja. (Lähde: Liisa Keltikangas-Järvinen). Nyt ollaan Espoossa puuhaamassa vihaisia lintuhahmoja leikkipuistoihin. Lapsille ei tarvitsesi vihaisesti tuijottavia kamikaze-hahmoja puistoihinsa laittaa, muuta kehitysasteeseensa sopivaa leikkikalua löytyy.

Mikä siinä söpöydessä niin hirveästi ärsyttää? Vähemmän haitallista on kuin tarpeeton vihan, kilpailun ja väkivallan lietsonta.

Hullukaali muokkasi tätä viestiä 18.12.2011, 16:13
+Quote Post
jei
post 18.12.2011, 16:11
Viesti #34

Foorumin jäsen
**

Jäsennumero: 8896

QUOTE(samojedi @ 18.12.2011, 02:18)
Jo pelkkä kaveripiirissä oleva aktiivinen Takun lukijan on erittäin suuri riski, jos kaveriyhteydet on helppo saada käsiin jne.
*

Taidan olla kusessa kun kaveripiirissa moni lukee takkua huumorimielessä. Lisäksi se on hyvin suosittu sivusto esim. hommafoorumilla. Jäitä hattuun, ei kenelläkään ole resursseja tuollaiseen seurantaan. smile.gif

Jäitä hattuun myös pelien kanssa. Ainakin ne tutkimukset mihin olen tutustunut näytti että kova väkivaltapelaaminen aiheuttaa tilapäisiä muutoksia pääkopassa. Missään(tutkimuksessa) ei ole väitetty että ihminen muuttuu heti tai myöhemmin tappajaksi. Impulssikontrolli voi laskea, agressiotasot vähän nousta, tms (muistin varassa nyt olen). Samanlaisia reaktioita aiheuttaa vaikkapa jatkuva väsymys tai stressi. Oon nuorempana pelannut myös paljon kaikenlaisia pelejä ja ihan omakohtasista kokemuksista olis tyhmää väittää ettei tietylaisilla peleillä olis mitään vaikutusta. Nää asiat on hyvä tiedostaa. Tiedostamisesta ei suoraan seuraa mitään kieltoa ja sensuuria enkä huomannut että kukaan olis täällä sellaista vaatinut? Onhan noita ylilyöntejä ollut tän asian tiimoilta jo vuosikymmeniä mediassa. Väkivaltapelit ei ole rentouttavaa meditaatiota, eikä ne tee jokaisesta tappajaa, jotain harmaan sävyjä löytyy välissä..

jei muokkasi tätä viestiä 18.12.2011, 16:13
+Quote Post
lost
post 18.12.2011, 16:35
Viesti #35

lost

Jäsennumero: 6410
Ikä: 228

Musta pelit toimivat paljon paremmin aggressioiden purkamiseen kuin niiden keräämiseen. smile.gif
+Quote Post
Hullukaali
post 18.12.2011, 16:42
Viesti #36

Foorumin jäsen

QUOTE(lost @ 18.12.2011, 16:35)
Musta pelit toimivat paljon paremmin aggressioiden purkamiseen kuin niiden keräämiseen.  smile.gif
*

Mistä sie oot saanut käsityksen, että aggressioita pitää purkaa?
+Quote Post
samojedi
post 18.12.2011, 17:05
Viesti #37

Foorumin jäsen

Sijainti: Green Brigade section 111 of Celtic Park
Jäsennumero: 2677
Ikä: 29

QUOTE(jei @ 18.12.2011, 16:11)
Taidan olla kusessa kun kaveripiirissa moni lukee takkua huumorimielessä. Lisäksi se on hyvin suosittu sivusto esim. hommafoorumilla. Jäitä hattuun, ei kenelläkään ole resursseja tuollaiseen seurantaan. smile.gif
*

Tästä olen aivan täysin eri mieltä. Takuuvarmasti löytyy resursseja tälläisen seurantaan. Supossa on 200 työntekijää. Keskimäärin Takun juttuja käy lukemassa muutama sata lukijaa per uutinen.

Se on totta että hommalaiset käy lukemassa foorumia mutta tämä ei taas tarkoita mitään.

Kyllähän kylmä fakta on että Takkua ei kannata käydä lukemassa muuten kun anonyymin servon kautta.

Se millä sivuilla surffailee jää avoimessa selaimessa joka tapauksessa internet tarjoojan muistiin. Tälläsiä tietoja on mahdoton saada pois mistään.

Ei se että ois tarvinnut tehdä mitään. Mutta jos ei halua että poliisit tekee turhia kotietsintöjä niin kannattaisi promotoida että Takkua käydään selaamassa anonyymin servon kautta.
En tiedä näistä internet termistöistä mutta sillon kun menee jollekkin anonyymille serverille joka
kadottaa omat jäljet missä surffailee niin on paljon parempi mieli.

Must tää on ihan perusjuttu että omalle internet palveluntarjoojalle ei tarvii jättää mitään jälkiä että on käynyt selailemassa Takkua. Tällä välttää ettei poliisit pauki kotietsintöihin, pikkupaikkakunnilla erityisesti.
+Quote Post
Hullukaali
post 18.12.2011, 17:26
Viesti #38

Foorumin jäsen

QUOTE(samojedi @ 18.12.2011, 17:05)
Kyllähän kylmä fakta on että Takkua ei kannata käydä lukemassa muuten kun anonyymin servon kautta
Must tää on ihan perusjuttu että omalle internet palveluntarjoojalle ei tarvii jättää mitään jälkiä että on käynyt selailemassa Takkua. Tällä välttää ettei poliisit pauki kotietsintöihin, pikkupaikkakunnilla erityisesti.
*

Takkua luen joskus - ja ihan mukavasti kotiosoitteesta. Jos nyt Supo paukkaa kotietsinnälle, niin saatamme päätyä samaan putkaan. Tosissaan - mitä olen nähnyt poliisien etsintätouhua, niin ne tulevat alakerroksen asukkaiden ikkunaan koputtelemaan tai lampulla sojottavat sisään, että joku tulisi avaamaan ulko-oven. Ne eivät edes saa ovea auki omin avuin.

Muuten kyllä pidän takkuja lapsellisena porukkana. Jos autojen polttaminen ja persiillään torilla istuminen eläinten tai jotain muuta asiaa ajaisi, niin olisin ekana polttamassa. Nuo viimeiset takkutempaukset ovat (pienessä määrin) edistäneet autokauppaa.
+Quote Post
jei
post 18.12.2011, 18:05
Viesti #39

Foorumin jäsen
**

samojedi, ollaan siis eri linjoilla, mutta mua kiinnostaa löytyykö jotain dokumenttia aiheesta että kenellekään olis tehty kotietsintä tai muulla tavalla joutunut minkäänlaiseen oikeudelliseen vastuuseen siitä että on *lukenut* jotain saittia? Tämä olis mun kirjoissani ennenkuulumatonta Suomessa. Anekdootit ja salaliittoteoriat ei kelpaa.

Viimeaikaisten poliisiasemahörhöilyjen jälkeenhän KRP on aloittanut tutkinnan näitä toimia kohtaan ja varmasti siellä takkua seurataan ja muitakin internet resursseja. Voisin kuvitella että kova halu on selvittää ainakin näiden tiedotteiden kirjoittajien teletunnistetiedot. Takun palvelin näyttää sijaitsevan Tanskassa. En tiedä minkälainen prosessi KRP:n on lähteä pyytämään tietoja sieltä, kauhean nopea ja vaivatonta se ei varmaan ole. Siinä kuvitteellisessa tilanteessa jossa kaikkien saitin lukijoiden teletunnistetiedot haluttaisin selvittää, joka olisi aika kova pala Suomen sisälläkin, arvelisin tämän olevan Suomen rajojen ulkopuolelle todella paha nakki.

Ja jos halutaan uskoa että tämä on mahdollista, niin silloin on täysin turha sanoa että joku proxy olisi moiselta yhtään sen enempää turvassa. Se että jotain nettipalvelinta kutsutaan anonyymi-proxyksi ja toista takku.net:ksi ei näiden tunnistetietojen onkimisen kannalta kauheasti eroa. Erikseen sitten erilaiset Tor -verkot jotka on oikeasti vaikeampi - muttei koskaan mahdoton - jäljittää (joskin mun mielipide on että Suomalaisten resursseilla se menee jo mahdottoman puolelle).
+Quote Post
lost
post 18.12.2011, 18:51
Viesti #40

lost

Jäsennumero: 6410
Ikä: 228

QUOTE(Hullukaali @ 18.12.2011, 16:42)
Mistä sie oot saanut käsityksen, että aggressioita pitää purkaa?
*

En edes ymmärrä että onko tää tarkoitettu vitsiksi vai mitä ihmettä..

Enkä kyllä ymmärrä sitäkään että mitä eläinoikeuksien vastaista on siinä että linnut tahtovat munansa takaisin. Sekö että ne toiset on sikoja? tongue.gif
+Quote Post
Hullukaali
post 18.12.2011, 20:09
Viesti #41

Foorumin jäsen

QUOTE(lost @ 18.12.2011, 18:51)
En edes ymmärrä että onko tää tarkoitettu vitsiksi vai mitä ihmettä..
*

En ole kovin vitsikäs ihminen.

Vihantunteet eivät yleensä laannu niitä purkamalla. Väkivaltarikollisista tulisi kilteistä kilteimpiä, jos aggressiot laantuisivat niitä purkamalla.
+Quote Post
samojedi
post 18.12.2011, 20:12
Viesti #42

Foorumin jäsen

QUOTE(jei @ 18.12.2011, 18:05)
samojedi, ollaan siis eri linjoilla, mutta mua kiinnostaa löytyykö jotain dokumenttia aiheesta että kenellekään olis tehty kotietsintä tai muulla tavalla joutunut minkäänlaiseen oikeudelliseen vastuuseen siitä että on *lukenut* jotain saittia? Tämä olis mun kirjoissani ennenkuulumatonta Suomessa. Anekdootit ja salaliittoteoriat ei kelpaa.
*

Hei, onhan tästä nyt tietoa. Ns. Viherpeukku- tapauksessa, poliisit tekivät kotietsinnät kaikkiin niihin ketkä oli ilmottanut omat tietonsa viherkasvien kasvattamiseen tarkoitettujen laitteiden kauppaan, tai päätyneet heidän asiakasrekisteriin.

Otatko nyt huomioon että supolla on vuosia ollut aikaa tehdä näitä tietokantoja.

Oletettavasti siellä on töissä vaikka muutama kymmenen tälläiseen hommaan tai siis tarkoitan vasemmisto ja elukkaväen tutkimiseen. Tämä muutama kymmen on omasta mielestäni aika alakanttiin mitotettu. Mutta lähdetään nyt tästä liikkeelle.

Työpäivät on 8 tuntisia. Ja meinaat että siellä istutaan päivät pitkät juomassa kahvia, eikä tehdä hommia ollenkaan? Ok, luulen että kun kyse on virastosta ja erittäin byrokraattisesta niin kahvin litkiminen on erittäin suosittua puuhaa.

Mutta.. kun on kyse kuitenkin kytistä, niin valitettavasti se jatkuva kahvin litkiminen saa myös salapoliisivaistot erittäin valppaaksi. Musta on erittäin valitettavaa jos tätä ongelmaa koitetaan jollain tavalla vähätellä. Mikä tahansa tieto ja tietokantojen kasaaminen on poliisien mielestä varmasti mitä parhainta ajanvietettä.

Tää nyt menee ihan valtavasti offtopic mutta minne tää keskustelu kannattais siirtää?

samojedi muokkasi tätä viestiä 18.12.2011, 20:23
+Quote Post
jei
post 18.12.2011, 20:55
Viesti #43

Foorumin jäsen
**

Viherpeukkuesimerkki ei liity kuitenkaan mun kysymykseen millään tavalla kun kyseessä on teknisesti ihan eri asia. Eli jos tässä kaikki, niin case closed.

Arvailut on arvailuja mutta väitän kuitenkin että ei tarvita 20 ihmistä selvittään Suomen muutaman tyypin sekoiluja. Jos tällaiset resurssit olis käytettävissä niin syytteet olis luettu jo jos jotain syytettävää on. Ja miks tää pitäis hoitaa hankalasti nettisivuja seuraamalla (ja sillä ei mitään todistusarvoa kuitenkaan ole kuka on jotain sivua lukenut) kun pari tyyppiä perinteisimmillä metodeilla sais luultavasti aika hyvin nää jutut avattua muutenkin - jos niitä resursseja olis noin mielettömästi tuhlata.

Ei "me" olla niin tärkeitä kuin tässä on nyt esitetty. No, nyt on poliisia vastaan suunnattujen iskujen myötä herännyt huomiota ja oma ryhmä KRP:ssä asiaa selvitteleen. Toivottavasti tuhopolttajat saadaan pikaisesti kiinni ja resurssit parempaan käyttöön.

Anteeksi offtopic smile.gif
+Quote Post
samojedi
post 18.12.2011, 21:30
Viesti #44

Foorumin jäsen

Jos takun palvelimet on Tanskassa ni olettaisin että sieltä lähtee sikälaiseltä supolta suoraan sähköpostia sitä mukaa kun niitä ip:itä saadaan talteen.

Kyselit että onko niitä kokemuksia ja tietoja. No onhan niitä. Mulla ei oo enää mitään merkitystä, mä oon jääny kiinni. Oon jääny niin monta kertaa kiinni ja about kaikesta että tiedän että en voi tehdä yhdessäkään mielenosoituksessa Suomessa mitään ilman että jään aina siitä kiinni.

Ihan vaan tälläsestä kokemuksesta voi ammentaa sitä mitä suoltaa. Mä en tiedä mitä kytät on kelannut, ensinnäkin multa on otettu 3 kertaa sormenjäljet.

Kelaako ne että tässä on kyseessä niin liukas kaveri että se pystyy vaihtamaan jotenkin sormenjälkijään? Mulle on myös tullut ravintolassa Supo puhuttelemaan ihan koko nimellä. Mulle on myös tehty selväksi että käytännössä aina kun tulen mielenosoitukseen, ei ole mahdollista tehdä rikosta josta en kiinni jäisi.

Nyt kysyn että onko tämä saatana demokratiaa? Annettais nyt edes joku mahdollisuus tehdä jotain. Toinen ongelma on sitten ihmisoikeuksien kanssa? Voiko se olla demokraattinen valtio missä tehdään selväksi jo etukäteen että jos haluatte tehdä poliittisesti motivoituneita rikoksia (vahingontekoja) mielenosoituksessa. Meilla on nollatoleranssi ja kaikki tälläiset hoidetaan 100 % varmuudella. Joka kerta otamme teistä uudet kuvat ja sillai.
+Quote Post
jei
post 18.12.2011, 21:53
Viesti #45

Foorumin jäsen
**

En tunne sun historiaa enkä tuohon tilanteeseen johtaneita tapahtumia niin en osaa sitä kommentoida (no, kehotat sigussasi laittaan kaiken aina paskaksi - jotain mielikuvia siitä väistämättä tulee). Tiedän kyllä että aika ajoin on ihmisiä otettu silmätikuiksi enkä pidä poliisin toimintaa aina ja kaikkialla hyvänä. Mulla on miekkareista poliisin osalta vain hyviä kokemuksia ja he ovat jopa kehuneet meidän asiaa.

Paskoista omista kokemuksista ei voi suoraan johtaa siihen että kaikki paha mitä vastapuolesta uskoo on automaattisesti totta. Oon jonkinverran seurannut ja tutustunut just näihin nettihommeleihin mistä olet esittänyt väitteitä ja näihin olis hyvä saada edes jonkinlaisia todisteita. Todisteeks ei riitä se että sulle on oltu ilkeitä jossain ihan muussa yhteydessä. Alkuperäinen väitehän liittyi siihen että nettisivujen käyttäjistä koottais tietokantaa jonka perusteella olisi syytä pelätä kotietsintää. Tähän ei saatu selvyyttä, ja tän ketjun osalta en nyt muita aiheita enempää vie sivuraiteille.
+Quote Post

5 sivua < 1 2 3 4 5 >
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic

Eläinoikeusfoorumi on paikka eläinten oikeuksista ja kasvissyönnistä keskustelulle.
Eläinoikeusfoorumi ei ole Oikeutta Eläimille -yhdistyksen foorumi, vaan OE tarjoaa kotisivujensa alta foorumille tilaa internetissä.
Jokainen kirjoittaja edustaa itseään. Foorumin keskusteluja valvoo ylläpitotiimi.