Kauneuden myytti, kauneusihanteet, Otteita Naomi Wolfin kirjasta
Tervetuloa vieras ( Kirjaudu sisään | Rekisteröidy ) Kirjaudu sisään tai rekisteröidy foorumin käyttäjäksi. Rekisteröityminen on helppoa. Täytät rekisteröintilomakkeen ja vahvistat rekisteröinnin sähköpostissasi. Liity mukavaan ja kasvavaan nettiyhteisöömme nyt. Foorumin jäsenenä voit muun muassa aloittaa keskusteluja sekä osallistua niihin, voit selata jäsenlistaa ja jäsenprofiileja sekä äänestää. Pääset myös lukemaan ja keskustelemaan foorumin jäsenien foorumeihin.
![]() ![]() ![]() |
Kauneuden myytti, kauneusihanteet, Otteita Naomi Wolfin kirjasta
| Simo |
17.2.2004, 11:16
Viesti
|
|
Foorumin jäsen ![]() ![]() Ryhmä: Foorumin jäsen Viestejä: 157 Liittynyt: 23.8.2005 Jäsennumero: 3370 |
QUOTE(Mika @ 17.2.2004, 08:13) Voi jumankeuta. Täytyy pitää huoli että tyttöystävä ei koskaan kuule tuollaisesta kirjasta saati pääse lukemaan sitä. Hittolainen kun se luki sellaisen vielä kevyemmän feminismi-kirjan niin se kävi minun päälle kuin yleinen syyttäjä. Voin vain kuvitella millaisen tappelun se nostaisi luettuaan tuon. Eikö ole vain hyvä, jos tyttöystäväsi älähtää huomattuaan, kuinka pielessä asiat ovat? Huomaamisesta pitäisi seurata muutos käyttäytymisessä, niin silloin ehkä tulisi muutostakin. Ensimmäisen kirjoittajan lainauksessa ei ollut mitään uutta. Miehenä välillä ärsyttää se, kuinka niin monet naiset alistuvat "naisiseen" (vastine miehiselle) rooliinsa. Nykyään alistutaan lähes yhtä paljon kuin aiemmin, eikä mitä huomattavaa muutosta ole ollut näkyvissä. Naisten rooli on vain miehistynyt mm. urakehityksen samankaltaistumisen ja armeijan käymisen myötä. Vallan pyrkimyksillä ei kuitenkaan uskoakseni voida saavuttaa tasa-arvoa, vaan tällainen lisää epätasa-arvoa. Ja mitä tasa-arvoa olisi se, että naiset pääsivät johtajiksi alistamaan miehiä ja muita naisia siinä missä miehet tälllä hetkellä. Tasa-arvon tavoittelun voisi kuvitella alkavan pitkälti siitä, että pyrittäisiin murentamaan kaikenlaisia valtarakenteita. |
| niksu |
17.2.2004, 11:24
Viesti
|
|
Rekisteröitynyt ![]() Ryhmä: Poistunut jäsen Viestejä: 22 Liittynyt: 19.11.2002 Jäsennumero: 443 |
Jos nyt muistelen oikein (ton nimen) niin tälläiseenkin kannattaa tutustua:
Juliet Mitchell (?) / anarkofeminismi... Siinäpä saa kyytiä itse kenenkin miehen ajatukset, vaikka kuinka kovana feministinä itseään pitäisikin... |
| nammo |
17.2.2004, 18:08
Viesti
|
|
NAZI WEREWOLF ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ryhmä: Foorumin jäsen Viestejä: 5722 Liittynyt: 25.9.2003 Sijainti: sopivasti lihava Jäsennumero: 1342 Ikä: 19 |
Enpä näkisi nykyajan naisen asemaa kovinkaan kummoisampana kuin kanssasisartensa parisataa vuotta sitten. Silloin naisen kuristi korsetti vaadittuun fyysiseen muottiin ja isä tai aviomies määräsi kaapin paikan.. Nyt taas sama tapahtuu sisältäpäin, ts. naiselle syötetään jatkuvasti mediassa ja jokapäiväisessä katukuvassakin ihmisyyden mallia. Monen tunnin hikijumpassa piukennettu istumaelin, pumpattavilla rintaliiveillä tai silikonilla ehostetut maitorauhaset, parin sentin meikkikerros joka on vaatekerrosta paksumpi.. Kas näin olet kaunis ja haluttava, näin miellytät rahasetää parhaiten. Rakennekynnet ja piikkarit invalidisoivat naisen lähes yhtä tehokkaasti kuin opiskelukiellot ja kymmenen mukulaa aikaisemmin. Nainen ei ole uskottava, jos tukka harottaa tai masu römpöttää. Saadakseen uskottavuutta työelämässä on ensin kiristettävä, kuristettava ja pumpattava itsensä homogeniseen muottiin. Trendivaatteita shoppaillessa tai kaloreja poltettaessa kulutettu aika on itsensä henkisestä kehittämisestä pois. Lihavien, rumien ja rujojen syrjintä on ainoa poliittisesti korrekti rasismin muoto. Mutta eihän se ole syrjintää ensinkään, nämä epämuodostuneet ihmisraukat eivät vain ymmärrä töpselikärsänsä tai pömppömahansa olevan onnellisuuden esteenä. Onneksi nykyään naisparka ei ole enää synnyinlahjojensa vanki. Jos luonto ei suonut tarpeeksi hedelmällistä ulkonäköä (joka taas on melko paradoksaalista, koska itse lisääntyminenhän turmelee nämä kadehdittavat ominaisuudet), voi ne hankkia päiväkirurgisena toimenpiteenä.
|
| Zinnia |
17.2.2004, 19:27
Viesti
|
|
Rekisteröitynyt ![]() Ryhmä: Foorumin jäsen Viestejä: 22 Liittynyt: 13.10.2003 Jäsennumero: 1530 |
Hyvin kirjoitettu Tarsier.
Jotenkin mua lohduttaa, kun katselen ihmisiä vaikkapa bussissa, niin eipä läheskään kaikki tosielämän naiset oikeesti tuohon "kauneus"muottiin ole itseään tunkeneet. Itse yritän välttää tiettyjen medioitten seuraamista ja mainonnan uhriksi joutumista. Viimeeksi tuli hiukan ärsyyntynyt olo, kun jossain tuolla kaupungilla alusvaatemainoksessa oli semmonen mummeli-ikäinen nainen. Olis tietysti pitänyt olla innoissaan, että vanhakin nainen on hyväksytty mainokseen, mutta mulle tuli lähinnä sellanen reaktio, että kohta ei saa vanhanakaan olla rauhassa. Tietty se nainen oli "hyvinsäilynyt" ja kaunis eikä mikään vanhanajan riipputissinen mummo. |
| jha |
17.2.2004, 22:35
Viesti
|
|
Rekisteröitynyt ![]() Ryhmä: Uusi jäsen Viestejä: 9 Liittynyt: 26.1.2004 Jäsennumero: 1898 |
QUOTE(niksu @ 17.2.2004, 10:24) Juliet Mitchell (?) / anarkofeminismi... Siinäpä saa kyytiä itse kenenkin miehen ajatukset, vaikka kuinka kovana feministinä itseään pitäisikin... Joutaisitko tarkentamaan? Oudolta kuulostaa että itsekunkin miehen ajatukset teilataan pelkästään ajattelijan sukupuolen perusteella... |
| Marylee |
18.2.2004, 11:29
Viesti
|
|
shake n bake Ryhmä: Foorumin ylläpitäjä Viestejä: 3003 Liittynyt: 11.11.2002 Sijainti: JKL Jäsennumero: 430 Ikä: 24 |
QUOTE(Zinnia @ 17.2.2004, 18:27) Viimeeksi tuli hiukan ärsyyntynyt olo, kun jossain tuolla kaupungilla alusvaatemainoksessa oli semmonen mummeli-ikäinen nainen. Olis tietysti pitänyt olla innoissaan, että vanhakin nainen on hyväksytty mainokseen, mutta mulle tuli lähinnä sellanen reaktio, että kohta ei saa vanhanakaan olla rauhassa. Tietty se nainen oli "hyvinsäilynyt" ja kaunis eikä mikään vanhanajan riipputissinen mummo. Mä huomasin myös. Taisi olla Lindexin mainos. En kyllä vieläkään ymmärrä miksi alusvaatteita pitää mainostaa niin paljon :offtopic: |
| niksu |
18.2.2004, 12:03
Viesti
|
|
Rekisteröitynyt ![]() Ryhmä: Poistunut jäsen Viestejä: 22 Liittynyt: 19.11.2002 Jäsennumero: 443 |
Siis kirja on laistava ja saa ajattelemaan, tarkotinpahan, että varmaan siitä saa jokainen ihminen paljon raskasta ajateltavaa (ja itseään feministinä itseäni pitävänä raskautti hyvällä tavalla)... ö.
|
| JRT |
18.2.2004, 15:08
Viesti
|
|
Foorumin jäsen ![]() Ryhmä: Foorumin jäsen Viestejä: 53 Liittynyt: 27.10.2003 Jäsennumero: 1587 |
Täytyy silti pitää mielesä että nykypäivänä ei naisia pakoteta suoranaisesti sen enempää ku miehiä, vai väittääkö joku pokkanaamalla että miehet voi olla juntteja jos pyritään johki firmaan töihin misä ollaan ihmisten kans tekemisisä?
Tarkotan siis firmoja joisa vaaditaan tyylikästä pukeutumista jne. korrektia käytöstä muutenkin, ihan samallain miestenki pitää olla paljon. Nykyään on vaan mediaseksikästä nostaa homot, lesbot, bit ja tummaihoset meitä "valkosia heteroita" ylemmäs koska ne on erilaisia. Ei ne ole sen parempi ku mekään, ihan tasa-arvosia ja tasa-arvoon kuuluu ettei kumpiakaan olla aina vouhottamasa esille että "nämä homot on tosi cuul" "heterot on ihan harmaata porukkaa, homot on paljo kivempia". Naiset on tasa-arvosia miesten kans, molemmilta vaaditaan paljon mutta jossainmäärin eri saroilta. Eiköhän miehen komeuskäsitekki ole että lihasta, miehistä raamia, riskit kädet jotka leivän pöytään tuo, jämäkkyyttä mutta taas tilannetajua ja sopivaa rentoutta. Kyllä tuota listaa voi jatkaa miestenki osalta, ei nosteta ketään toista ylemmäs, ei homoja heteroita paremmaksi eikä toisinpäin, ei tummaihosia valkosia paremmaksi eikä toisinpäin eikä höpistä että naisilta vaaditaan niin paljon ja miehet voi olla niinkö tykkää. |
| nammo |
18.2.2004, 17:57
Viesti
|
|
NAZI WEREWOLF ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ryhmä: Foorumin jäsen Viestejä: 5722 Liittynyt: 25.9.2003 Sijainti: sopivasti lihava Jäsennumero: 1342 Ikä: 19 |
Asiasta kukkalaatikkoon JRT:n viestin inspiroimana..
Toki miehiltäkin vaaditaan nykyään enemmän ulkonäön saralla. Nykypäivänä kauneudenhoitomönjäala on hoksannut miehetkin rahasammokseen "metroseksuaali"-käsitteen myötä. Nyt on miehenkin sallittua taputella hipiälleen ryppyvoidetta, kosteuttavia naamioita, käristää itseään solariumissa, stailata tukkansa kymmenellä eri muotoilutuotteella, matchata sukkien ja krakan värit toisiinsa.. Enpä voi sanoa kuin että huhhuh. Yhtä naurettavaa touhua mielestäni kuin sama hössötys naisillakin. Toki on hyvä, ettei poikien esim aknesta kärsiessään tarvitse häpeillä silmiään päästään ostaessaan peitepuikkoa tms, mutta raja jonnekin sentään..! Eipä silti, jos joku haluaa tärvätä rahansa paakkeliin ja mäskiin...... Ei sillä, että miehen pitäisi todistaa miehekkyytensä känsäisillä kourilla ja mujuvalla hienhajulla.. :wink: Olisin perin kummissani jos yhtäkkiä kumppanini raahaisi minut shoppailemaan ja pyytäisi vinkkejä kuinka saisi ihostaan heleämmän tai mikä hiusväri korostaisi silmiensä sävyä. |
| caligo |
18.2.2004, 18:08
Viesti
|
|
oon aina niinkuin pallomeressä ![]() ![]() ![]() Ryhmä: Foorumin jäsen Viestejä: 308 Liittynyt: 10.12.2002 Sijainti: Turku Jäsennumero: 482 |
QUOTE(Metal) En kyllä vieläkään ymmärrä miksi alusvaatteita pitää mainostaa niin paljon Tosi kyllästyttävää ja tyhmää. Ihan niin kuin naiset olisi ostamassa rintaliivejä kahden viikon välein. Olen usein törmännyt keskusteluihin, joissa ollaan huolestuneita siitä, että suomalaiset naiset ostavat rintaliivejä liian harvoin ja kun ostavat niin ostavat väärän kokoisia. Huonosti tukevista, kulahtaneista ja väärän kokoisista liiveistä väitetään sitten seuraavan kaikenlaisia kipuja ja särkyjä. Joka tapauksessa, löytyy paljon H&M:n ulkopuolisiakin tahoja, joiden mielestä rintaliivejä pitäisi ostaa enemmän, useammin ja huolellisemmin |
| Mika |
20.2.2004, 21:25
Viesti
|
|
Foorumin jäsen ![]() ![]() Ryhmä: Foorumin jäsen Viestejä: 123 Liittynyt: 25.4.2003 Sijainti: Oulu Jäsennumero: 776 |
QUOTE(Simo @ 17.2.2004, 10:16) QUOTE(Mika @ 17.2.2004, 08:13) Voi jumankeuta. Täytyy pitää huoli että tyttöystävä ei koskaan kuule tuollaisesta kirjasta saati pääse lukemaan sitä. Hittolainen kun se luki sellaisen vielä kevyemmän feminismi-kirjan niin se kävi minun päälle kuin yleinen syyttäjä. Voin vain kuvitella millaisen tappelun se nostaisi luettuaan tuon. Eikö ole vain hyvä, jos tyttöystäväsi älähtää huomattuaan, kuinka pielessä asiat ovat? Huomaamisesta pitäisi seurata muutos käyttäytymisessä, niin silloin ehkä tulisi muutostakin. Ensimmäisen kirjoittajan lainauksessa ei ollut mitään uutta. Miehenä välillä ärsyttää se, kuinka niin monet naiset alistuvat "naisiseen" (vastine miehiselle) rooliinsa. Nykyään alistutaan lähes yhtä paljon kuin aiemmin, eikä mitä huomattavaa muutosta ole ollut näkyvissä. Naisten rooli on vain miehistynyt mm. urakehityksen samankaltaistumisen ja armeijan käymisen myötä. Vallan pyrkimyksillä ei kuitenkaan uskoakseni voida saavuttaa tasa-arvoa, vaan tällainen lisää epätasa-arvoa. Ja mitä tasa-arvoa olisi se, että naiset pääsivät johtajiksi alistamaan miehiä ja muita naisia siinä missä miehet tälllä hetkellä. Tasa-arvon tavoittelun voisi kuvitella alkavan pitkälti siitä, että pyrittäisiin murentamaan kaikenlaisia valtarakenteita. Älähtää huomattuaan kuinka pielessä asiat ovat? No ihan hyvä jos tekee sen silloin, mutta jos se haukkuu minut luettuaan kirjan jossa puhutaan raiskauksista ja hyväksikäytöstä, niin minun mielestä se ei ole kovin oikeutettua. Mielestäni en ole raiskannut tai hyväksikäyttänyt häntä. |
| Anni |
20.2.2004, 22:18
Viesti
|
|
Aina eksyksissä ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ryhmä: Foorumin jäsen Viestejä: 1057 Liittynyt: 11.9.2003 Sijainti: Tampere Jäsennumero: 1137 Ikä: 25 |
Siis mikäli puhutaan samasta Lindexin rintsikkamainoksesta, niin mun mielestä se nainen siinä on kyllä kaukana mummo-iästä. Jos sen kasvoja vertaa esim. kadulla näkemiinsä ihmisiin niin lähempänä se on ihan perus keski-ikäistä, näyttää ehkä vaan vanhemmalta siksi kun silllä on sellaiset harmaat hiukset (ja tietysti koska vanhuksillekin suunnatuissa mainoksissa näkee vain max. kolmekymppisiä naisia). Muutenkin mainos näyttää siltä niinkuin siihen olisi vaan isketty vanhemman naisen pärstä nuorempaan ruumiiseen. mua ei ainakaan pahemmin ilahduta. Yhtä vähän oikeasti aikuiset naiset, varsinkaan useita lapsia synnyttäneet ja imettäneet ovat tuon näköisiä kuin nuoremmatkaan tavalliset tytöt niiden mainoskuvien kaltaisia.
Mä en kyllä ymmärrä, miksi pitäisi kauhean usein ostaa rintsikoita. Kuulostaa aika vaateteollisuuden tukemalta tuo väite. Eihän niitä selkäkipuja ja muita muutenkaan tissien takia tule kuin niille, joilla on poikkeuksellisen suuret rinnat, jolloin asiaan ehkä täytyy muutenkin kiinnittää enemmän huomiota. |
| Mariana |
21.2.2004, 10:16
Viesti
|
|
Foorumin jäsen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ryhmä: Foorumin jäsen Viestejä: 1039 Liittynyt: 14.12.2002 Sijainti: Uusimaa Jäsennumero: 489 Ikä: 25 |
Hmm.. Noh, minulla on ainakin itselläni ihan A-kokoa olevat rinnat ja jos olen ilman niiitä ja yritän kumarrella yms. niin sattuu hirveästi (varsinkin kuukautisten aikaan kun ne lähestyvät B-kokoa). En edes uskalla ajatella miten olisi jos minulla olisi yhtään suuremmat "tavallisen" kokoiset rinnat (B-C kuppia pidetään tavallisena). Ehkei rintaliivejä täydy ostaa joka viikko tai edes joka kuukausi, mutta kyllä olisi hyvä ostaa pari rintaliiviä vuodessa.
Tansier kirjoitti: QUOTE Olisin perin kummissani jos yhtäkkiä kumppanini raahaisi minut shoppailemaan ja pyytäisi vinkkejä kuinka saisi ihostaan heleämmän tai mikä hiusväri korostaisi silmiensä sävyä. Oi.. Ja niin kuin minä olen yrittänytkin valistaa miestäni..Tuollainen olisi aika ihanaa. Mutta kuten sanoin jo, se on mielestäni jokaisen oikeus eikä kenenkään velvollisuus. Ihmisillä on (ainakin länsimaissa) oikeus huolehtia ihostaan ja vartalostaan, en näe tätä pahana asiana. |
| Opossumi |
21.2.2004, 18:51
Viesti
|
|
Foorumin jäsen ![]() ![]() ![]() Ryhmä: Poistunut jäsen Viestejä: 276 Liittynyt: 1.9.2003 Jäsennumero: 1094 |
Olen muuten samaa mieltä kuin sinä Mika. En minäkään ryhtyisi rähjäämään ensimmäiselle vastaantulevalle miehelle luettuani jonkun patriarkaatin sortoa koskevan kirjan. Siinä tuntuu sekoittuvan Mieheys ja mieheys. Sekä naiset että miehet ovat rooliensa vankeja. Minua ärsyttää muuten enemmän kuin naisten asema se kuinka kapeaan rooliin jotkut naiset haluavat miehensä tunkea, samalla kun he itse haluavat vapautua omasta perinaisellisesta vankilastaan, miehen pitäisi pysyä "todellisena" miehenä..
Tuosta metroseksuaali- termistä sen verran, että hedonismi sekä miehissä että naisissa on minusta tylsää. Sisäänpäin kääntynyt ihminen on tylsä ja mielenkiinnoton. Eri asia on joku John Malkovich, joka käyttää aina vaatturin tekemiä vaatteita ja ostaa vaatteet tyttöystävilleenkin, kun ulkonäkö on vain yksi pieni osa ihmisen elämää. Opossumi muokkasi tätä viestiä 21.2.2004, 19:10 |
| FlsH'nter |
25.2.2004, 02:39
Viesti
|
|
Rekisteröitynyt ![]() Ryhmä: Uusi jäsen Viestejä: 8 Liittynyt: 21.1.2004 Jäsennumero: 1881 |
QUOTE(Opossumi @ 23.1.2004, 23:21) Itse kannatan todellisen pluralistista yhteiskuntaa(Richard Rortyn mallia), jossa ihmisarvo ja solidaarisuus olisi yhdistävänä arvona ja todella kyettäisiin elämään yhdessä eri elämän tapojen omaavien ihmisten kanssa. Kyllähän tuollainen malli olisi ihailtava. Kyllä selläisessa kelpaisi asua. Minua kiinnostaisikin tietää olisitko itse/muut tänne kirjoittelijat valmiit hyväksymään pedofiilit, psykopaatit tai vastaavat, joita mielestäni suurin osa ihmisistä pitää maailman pohjasakkana vailla mitään muita ihmisoikeuksia kuin kuolemanrangaistuksetta jäänti, jos sitäkään. Tähän mainitsemaasi pluralismiin on turha pyrkiä ellei näitä käyttäytymisen malleja tunnusteta edes inhimillisiksi, vaikkakin varsin eriäväksi keskiverto kadun mieheen verrattuna. |
![]() ![]() ![]() |
| TEKSTIVERSIO | Sivu latautui: 3.9.2010 - 00:07 |
|
Eläinoikeusfoorumi on paikka eläinten oikeuksista ja kasvissyönnistä keskustelulle. Eläinoikeusfoorumi ei ole Oikeutta Eläimille -yhdistyksen foorumi, vaan OE tarjoaa kotisivujensa alta foorumille tilaa internetissä. Jokainen kirjoittaja edustaa itseään. Foorumin keskusteluja valvoo ylläpitotiimi. |