QUOTE(elchevive @ 1.10.2006, 15:28)
QUOTE(Erica @ 1.10.2006, 16:02)
Tietoisuus omasta kuolevaisuudesta on tärkeä osa buddhismia ja kristinuskoa. Molempiin kuuluu meditaatioharjoituksia (osana "realiteetti-meditaatioita") joissa pyritään käsittämään kuolema fyysisellä ja henkisellä tasolla ja nimenomaan omalla kohdalla
Been there, done that, omalla tavallani.
10 vuotta lisääntyviä kroonisia tappavia sairauksia jatkuvien särkyjen kera on vienyt tuonne jo moneen moneen kertaan.
Kun ihminen vanhenee hän myös kronologisessa mielessä helposti tajuaa sen mitä hänelle ja muille kuoleman jälkeen tapahtuu. Kaiken katoamisen ja loppumisen kun on voinut havaita jo niin moneen kertaan.
Minä en paljoa perusta varsinaisista harjoituksista ja meditaatiosta, koska minua itse elämä on aina opettanut kaikkein parhaiten. Ihan tavalliset elämänkokemukset iloineen ja suruineen, vihoineen ja pelkoineen, virheineen ja menetyksineen on kehittänyt aivan tarpeeksi ja tuonut selkeät vastaukset kaikkeen.
Näiden aiemmin mainitsemieni meditaatioiden tarkoitus on paitsi käsittää elämän realiteetit (ja sitä kautta käsittää, mikä elämässä loppujenlopuksi on tärkeää ja mikä turhaa), myös hyväksyä nämä realiteetit ja "tehdä rauha" niiden kanssa.
Moni ihminen suree nuoruuden, kauneuden, fyysisten kykyjen, jne menettämistä.
Moni elää elämäänsä miettimättä, kuinka konkreettisesti tuo elämä jonakin päivänä lakkaa olemasta.
Se on pinnallista turhuutta ja suurta energian hukkaa, sillä elämästä ei kukaan selviä hengissä. Elämä on syntymästä saakka kuoleman odottamista. 80 vuoden kuluttua 98% täällä foorumissa tällähetkellä kirjoittelevista on kuollut.
"Elämä(nkokemukse)si tuomiin selkeisiin vastauksiin", joista puhuit, ottaisin kantaa lyhyesti: jos vastaukset ovat niin selkeät, niin miksi äkillinen buddhismi-innostus ja yhtä äkillinen buddhismin hylkääminen?
En ole mikään psykologi, mutta minusta tuo vaikuttaa siltä kuin yhä etsisit vastauksia moniin kysymyksiin.
QUOTE(elchevive @ 1.10.2006, 15:28)
En minäkään tahdo tuhlata valtavia määriä aikaa ja energiaa luolassa meditoimiseen ja sen sellaiseen, vaan näkyvämmin ihan käytännössä toteuttaa sitä minkä koen tärkeäksi ja sillä tavalla palvella Dharmaa.
Rukoilu ja (luolassa tai missä hyvänsä) meditoiminen eivät todellakaan sulje pois käytännössä tapahtuvaa konkreettista hyväntekeväisyyttä. Päinvastoin, rukoilusta ja meditoimisesta voi saada voimia siihen. Esimerkiksi meditointi voi selvittää päätä: mitä teen/yritän tehdä muiden hyväksi ja miksi, miten teen/yritän tehdä sen ja miksi? (siis selkiyttää motiiveja ja päämääriä)
QUOTE(kipuna @ 1.10.2006, 15:41)
yleensa uskonto saa tekemaan asioita ajattelematta. kaikista vaarallisinta on lakata ajattelemasta ja uskonto tuntuu olevan monille tie siihen.
...tai kuten minun tapauksessani: tie ulos siitä
QUOTE(Erica @ 30.9.2006, 17:52)
Ja elämänkatsomus (oli se sitten uskonto, ideologia, filosofia tai mikä hyvänsä) on aina väistämättä elämänarvojen/moraalin takana. En ymmärrä, miksi teismi/uskonto olisi yhtään ateismia/ideologiaa huonompi syy kunnioittaa eläinten oikeuksia? Ainakin mulle henkilökohtaisesti on tärkeintä että eläinten oikeuksia kunnioitetaan - viis väliä mistä syystä, mulle päämäärä on ideologiaa/uskontoa/filosofiaa tärkeämpi.
totta toinen puoli, mutta sit jos ei esimerkiksi kelaa elainten oikeuksien perusteita muualla kuin uskonnossa, niin miten kay naiden oikeuksien kunnioittamisen jos usko loppuu? enta jos ei tapa muita vain koska jumala kieltaa, ja jossain vaiheessa ei vaan jaksa enaa totella jumalaa eika nae elaman kunnioittamista niin tarkeana. ma uskon etta kaiken kunnioituksen taytyy lahtea itsesta ja omasta pattelykyvysta, muuten se ei ole aitoa eika voi olla jatkuvaa.
Sä lähdet nyt selvästi siitä ajatuksesta, että kaikki ihmiset päättelisivät kaikki asiat täysin samalla tavalla jos he ajattelisivat itse.
Ikävä vain, että monien ihmisten "omasta itsestä" ja "omasta päättelykyvystä" lähtöisin oleva moraali on harvemmin lähempää tarkastelua (eli tekopyhyys- ja kaksinaismoralismitutkaa

) kestävää - esimerkiksi kunnioitetaan lemmikkikoiraa, mutta supikoirasta saa tehdä turkin.
Eräillä oma päättelykyky johtaa myös täydelliseen kunnioituksenpuutteeseen ketään tai mitään kohtaan.
Monella oma päättelykyky saa dissailemaan vegaaneja koska "ne on kettutyttöjen aivopesemiä eikä ne osaa ajatella omilla aivoillaan". Joku voi pitää uskovaisia "uskontojen aivopeseminä". Ja joku voi pitää ateistia sekasyöjää "yhteiskunnan aivopesemänä". Pointti on, että omilla aivoilla ajattelu ei riipu siitä, onko uskossa vai ei.
Itse koen, että uskonto on auttanut minua ajattelemaan omilla aivoillani ilman itse luomiani tai muiden luomia harhakuvia. Oma mielipide ei välttämättä ole Totuus, ja minä yritän etsiä Totuutta sen sijaan että etsisin itselleni sopivia/mukavia mielipiteitä.
Itseasiassa yksilön henkilökohtainen mielipide on usein
hyvin huono moraalinmitta. Tätä julmaa realiteettia tuovat esille mm. murhaajat, turkistarhaajat, pedofiilit, sekasyöjät, jne...
Myös ateisti voi lakata uskomasta eläinoikeuksien moraalisiin perusteisiin ja sitä kautta eläinoikeuksiin, vaikkei hänellä niille mitään uskonnollista perustetta olisi koskaan ollutkaan.
Kuka tahansa ja mistä tahansa syystä määrättyihin asioihin uskonut voi lakata uskomasta noihin määrättyihin asioihin.
minusta tarkeinta on ettei dissailla toisten valintoja ja ajatellaan muita ja omien valintojen syita ja seurauksia ja tehdaan mahdollisimman vahan vahinkoa.
taa ei sit kai kuulu mihinkaan uskontoon, tai melkein mihinkaan.
Kuuluu tuo ainakin katolilaisuuteen.
Mä itse vaan olen siitä huono esimerkki, sillä dissailen esimerkiksi sekasyöjien ja eläinten hyväksikäyttäjien valintoja jatkuvasti.
QUOTE(Kolibri @ 1.10.2006, 16:00)
QUOTE(Erica @ 1.10.2006, 14:21)
Mitä tulee äärimmäiseen yksilönvapauteen noin ylipäätään niin valitettavasti sillä on ikävä tapa - ennemmin tai myöhemmin - viedä vapaus muilta yksilöiltä.
Egoistisesti ajatellen anarkismi voi olla jees, mutta empaattisesti ajatellen todellakaan ei.
Anarkistisessa yhteisössäkään ei ole täydellistä yksilönvapautta, vaan yksilöiden toimintaa rajoittavat vapaudenriiston uhan (vankilan) sijaan yhteisöstä karkottamisen uhka jne.
Mitä vapauden viemiseen muilta tulee, eikö sinusta tässä nykyisessä ei-anarkistisessa yhteiskunnassa ole viety vapaus aika suurelta määrältä esim. eläimiä? Syy siihen on yksinkertainen: ihmisten enemmistö tai ainakin heidän valitsemansa edustajien enemmistö kannattaa tällaista tilannetta. Tällöin mikään valtiokoneisto ei eläimiä auta, koska eläinsuojelulait ovat lähes olemattomia. Samalla tavalla anarkistisen yhteisön suhtautuminen esim. eläimiin riippuu siitä, mitä enemmistö ajattelee.
Kaikenkaikkiaan hyvä pointti Kolibrilta.
Ja vastauksena kysymykseen:
kyllä, eikä pelkästään eläimiltä. En kuitenkaan näe, miten anarkismi voisi tätä tilannetta parantaa. Pahentaa varmasti voisikin - vaikka ainakaan eläinten tilanne tuskin voi enää tästä pahentua...
QUOTE(elchevive @ 1.10.2006, 18:19)
QUOTE(Erica @ 1.10.2006, 14:59)
Koska reinkarnaatio on tärkeä osa buddhismia ja buddhismin moraali (kuten eläinten oikeudet) ovat enemmän tai vähemmän seurausta siitä, haluaisin kysyä miten voit "olla buddhalainen uskomatta buddhalaisuuteen"?
Olipa hyvä että sanoit tämän. Tajusin että olet täysin oikeassa ja itse asiassa en ole buddhalainen ollenkaan. Reinkarnaatio on tosiaan aiheena minulle täysin epäolennainen ja merkityksetön
Varmaan tässä onkin se syy, miksi buddhalaisuus ei ole laajemmin levinnyt länteen ja miksi se niin usein sivuutetaan olankohautuksella.
Nythän se selvisi!
Buddhalaisuuskeskustelu loppuu osaltani nyt siis tähän. Taas tuli häkki vastaan, josta haluan pois.
Uskonnoista on toki kivaa poimia vain ne asiat, joitka itsestä tuntuvat jänniltä tai kivoilta...

Mutta (mikään) uskonto ei ole vain pintaa ja yksittäisiä asioita. Kun seuraavan kerran kiinnostut jostain uskonnosta, suosittelen että tutustut siihen hieman syvällisemmin ennen kuin a.) tunnustaudut uskonnon kannattajaksi sekä b.) ennenkuin tunnustaudut sen inhoajaksi. Voisit myös antaa vielä "lisäaikaa" buddhismille, ei kannata suoraltakädeltä tuomita uskontoa jota ei vielä lainkaan tunne.
Uskontojen tarkoitus on etsiä Totuutta. Tuo Totuus ei välttämättä ole oman mielipiteen mukainen, itseasiassa hyvin usein se ei ole. Kysymys kuuluukin, kumpaan on järkevämpää uskoa: Totuuteen vai omaan mielipiteeseen (joka ei tosiaan välttämättä ole se Totuus...)? Kumpaa kannattaa etsiä: omaa mielipidettä vai Universaalia Totuutta?
Siis siitä huolimatta, että tuskin kukaan tuota Universaalia Totuutta (tässä elämässä) löytää.
Btw: nythän tässä foorumissa on koettu ja nähty myös äkillinen uskoontulo sekä uskonnon yhtä äkillinen hylkääminen!
QUOTE(Homo sapiens @ 1.10.2006, 19:05)
QUOTE(Erica @ 1.10.2006, 15:26)
Mahatma Gandhi ei ollut anarkisti, hän oli hinduisti.
Sitäpaitsi kukaan meistä ei voi verrata itseään Gandhiin, sillä marttyyrikuoleman tietoisesti valinnut on ainakin minun mielestäni paljon meitä foorumikeskustelussa teoriatasolla filosofoivia ylempänä...
Sama arvottaa ihmiset ylös ja alas.
Mutta miten se valitsi tietoisen marttyyrikuoleman?
Ja kenenkäs marttyyri se sitten on?
Ei kyse ole ihmisten arvottamisesta. Minusta vain on tekopyhää verrata itseään Gandhiin - tuskin kukaan tässä foorumissa uskoo moraalisiin periaatteisiinsa/päämääriinsä niin totaalisesti että on valmis kuolemaan niiden vuoksi. Siis konkreettisesti, tosielämässä, tositilanteessa - foorumikeskusteluissa nyt on kenen tahansa helppo filosofoida ja jeesustella.
Polvistumalla rukousasentoon aseistettujen miesten eteen sen jälkeen, kun olivat jo monesti varoittaneet että nyt hemmettiin täältä tai tulee kuula kalloon. No, kuula tuli kalloon.
Maailmanrauhan, väkivallattomuuden ja ihmisoikeuksien marttyyri.