Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Saman katon alla lihansyöjän kanssa
Eläinoikeusfoorumi > KASVISSYÖNTI JA VEGANISMI > KASVISSYÖNTI & VEGANISMI
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Linja
QUOTE(Morlock @ 24.4.2006, 12:18)
Haitallisia ehkä ovat hengitettynä, mutta syövyttäviä ovat vain hyvin harvat (esim roundup on kaikkien tappoaine, ei kulkeudu ruokaan, miksi ruiskuttaisi syövyttävää ainetta kasvisten päälle?).
*

Tarkoitinkin nimenomaan esim. ruiskuttajan käsille joutuessaan.
Kaikenmoisten öttiäisten ja rikkakasvien vuoksi jotkut luomutuotteet voivat olla allergialle herksitäviä.
*

? Kaipaan lisäselvitystä.
Ja suomesta ei juuri saa oikeita kotimaisia luomuviljatuotteita.
*

Miten niin ei saa? Esim. leipää, jauhoja, puuro- ym. hiutaleita löytyy melkein joka lähtöön. Ja jopa lähes samalla hinnalla kuin tavanomaisia.
Vai onko öljy kauhean luonnollinen ja ympäristöystävällinen tapa kuivata?
*

En ymmärtänyt tätä.

Edit. keskustelun jatko taitais kuulua johonkin luomu vs. tavanom. viljely- topickiin (jos täällä sellanen on).
Morlock

Pikavastaukset:

Mä näin viime keväällä kun yksi tyyppi sai ainetta silmille. Kirosi vain, että prkl... Siis noitahan voi vaikka niellä, mutta voinee aika kivasti ne poretabletit sekoittaa mahan. Tuotteissa on yleensä varoitusmerkinnät "haitallinen" ja "vesistöherkkä". On myös oikein myrkyiksi sanottavia, esim tuo roundup, mutta se rusikutetaan syskyllä ja tarkoitus on tappaa koko kasvusto, koska pellossa on liikaa rikkakasveja ja sato on jo korjattu. Tämä kyllä aiheuttaa myös ojistossa kuolemaa herkästi. Ruokapöytään tämä ei päädy.

Jotkut ihmiset eivät voi käyttää luomuviljatuotteita, koska suurempi rikkakasvipitoisuus ja samalla niiden siitepöly esim voi aiheuttaa reaktioita. Tämä on tutkittu juttu.

Ja onko se luomutuote, jonka torjunta-aineissa ja lannoituksessa ei ole käytetty kemikaaleja, mutta tuotteen kuivauksessa on käytetty teollisesti käsiteltyä öljyä? Oikeastaan sitten vasta voidaan puhua luomutuotteesta, kun vilja on kuivattu kylmäilmakuivurissa, tai polttoaineena on käytetty luonnonmukaisesti tuotettua alkoholia tai kasviöljyä.
Linja
QUOTE(Morlock @ 24.4.2006, 13:04)
esim tuo roundup, mutta se rusikutetaan syskyllä ja tarkoitus on tappaa koko kasvusto, koska pellossa on liikaa rikkakasveja ja sato on jo korjattu.
*

Kyllähän Rounduppia käytetään muuhunkin kuin vain puinnin jälkeen tai nurmen/kesannon tappoon. Ja eipä tuo käyttöohjeen perusteella järin ympäristöystävälliseltä vaikuta...
Jotkut ihmiset eivät voi käyttää luomuviljatuotteita, koska suurempi rikkakasvipitoisuus ja samalla niiden siitepöly esim voi aiheuttaa reaktioita. Tämä on tutkittu juttu.
*

Tämä on kuitenkin aika marginaalista.
Ja onko se luomutuote, jonka torjunta-aineissa ja lannoituksessa ei ole käytetty kemikaaleja, mutta tuotteen kuivauksessa on käytetty teollisesti käsiteltyä öljyä? Oikeastaan sitten vasta voidaan puhua luomutuotteesta, kun vilja on kuivattu kylmäilmakuivurissa, tai polttoaineena on käytetty luonnonmukaisesti tuotettua alkoholia tai kasviöljyä.
*

Esim. viljan kuivaustekniikat eivät kuulu enää luomu-statuksen piiriin, vaan kyse on viljelytekniikasta (ja tietysti luomuelintarvikkeiden valmistusta varten on omat säännöksensä).

Tietenkin olis kiva jos kaikki tilat käyttäisivät esim. bioenergiaa. No, sehän on itse asiassa lisääntymässä joka tapauksessa jatkuvasti kun öljyn hinta nousee.
Morlock
QUOTE(Linja @ 24.4.2006, 13:24)
esim tuo roundup, mutta se rusikutetaan syskyllä ja tarkoitus on tappaa koko kasvusto, koska pellossa on liikaa rikkakasveja ja sato on jo korjattu.
*

Kyllähän Rounduppia käytetään muuhunkin kuin vain puinnin jälkeen tai nurmen/kesannon tappoon. Ja eipä tuo käyttöohjeen perusteella järin ympäristöystävälliseltä vaikuta...
*

No mä sanoin tuolla, että se on myrkkyä. Ja näköjään käytetään paljon riviväleissä esim vihannestuotannossa (puhuin viljanviljelystä). Peltojen pientareiden ruiskutus on varsin harvinaista, koska siihen pitää anoa lupa.

Niin kuin mainitsit Luomu-"statukseen" ei kuulu kuivaustekniikka, mikä on varsin tekopyhää. Jos kuorma-auttollisen vehnän kuivaukseen menee 1000 litraa öljyä, niin vaikutukset ovat mielestäni paljon isommat, mitä esim 40g torjunta-ainetabletit tekee luonnolle. Periaatteessa tietenkin se öljy ei kosketa ruokaa. Maan pinnalla olevan metaanikaasujen määrä on vakio ja esim eläimet eivät sitä uusimpien tutkimusten mukaan lisää. Kaikki maan sisältä kaivettu ja poltettu tavara lisää ilmakehän kaasujen määrää ja näin nopeuttaa kesvihuoneilmiötä.
Linja
QUOTE(Morlock @ 24.4.2006, 13:37)
Niin kuin mainitsit Luomu-"statukseen" ei kuulu kuivaustekniikka, mikä on varsin tekopyhää. Jos kuorma-auttollisen vehnän  kuivaukseen menee 1000 litraa öljyä, niin vaikutukset ovat mielestäni paljon isommat, mitä esim 40g torjunta-ainetabletit tekee luonnolle.
*

Otapa huomioon että myös se tavanomaisesti viljelty vilja kuivataan yleensä fossiilisella polttoaineella ja tämän lisäksi käytetään keinolannoitteita ja torjunta-aineita, eli kokonaishaittavaikutus luonnolle on joka tapauksessa suurempi kuin luomussa.
jK.MkIII
Ja kaikki vilja vieläpä kuskataan dieseliä juovalla kuorma-autolla eteenpäin... wink1.gif
Morlock
QUOTE(jK.MkIII @ 24.4.2006, 14:19)
Ja kaikki vilja vieläpä kuskataan dieseliä juovalla kuorma-autolla eteenpäin... wink1.gif
*

Nii, eihän mitään sellaista ruokaa nykyään olekkaan joka ei tuhoaisi jossain muodossa luontoa. Torjunta-aineiden ympäristövaikutukset isoilta osin tulee myös niiden tuotannosta, niin kuin lannoitteidenkin. Mutta luomuvilja on esimerkki vähän ristiriitaisesta tuotteesta. Vaatii pellon jokavuotisen mylläämisen, huonompi sato = isommat viljelyalat, vaihteleva laatu... Kuluttaja tekee päätöksensä, en minä. Kaikkihan nykyään hehkuttaa luomujuttuja joka paikassa ja jopa virheellistä markkinointia. Hyvin harvoja luomutuotteita on osoitettu terveelliisemmiksi tutkimuksissa, mitä "tavanomaisesti" viljeltyjä. Itse ostan kyllä luomua, varsinkin jos/kun joutuu ostamaan talvella ulkomaisia kasviksia. Olen herkkä torjunta-aineille, mitä ulkomaila käytetään helposti monilkertaisesti. Kotimaisistakin kasviksista tulee ostettua usein luomua. Viljatuotteita menee niin vähän, että käytännössä kaurahiutaleita, tummaa makaroonia ja hapankorppuja...

En viljele enää leipäviljaa, käytän hyvin vähän torjunta-aineita (noin joka kolmas vuosi/pelto), ei ole omat jauhot pussissa.
Linja
QUOTE(Morlock @ 24.4.2006, 15:14)
Mutta luomuvilja on esimerkki vähän ristiriitaisesta tuotteesta. Vaatii pellon jokavuotisen mylläämisen, huonompi sato = isommat viljelyalat, vaihteleva laatu...
*

Niin on tuokin totta. Mä en pidä luomutuotantoa minään "maailmanpelastajana", silläkin on puutteensa. Luomu on yksi tuotantotapa muiden joukossa. Koska sillä on kuitenkin nähdäkseni paljon hyviä vaikutuksia, pyrin itse suosimaan luomutuotteita.

Kyllä sopivalla maalajilla ja hyvässä kasvukunnossa olevalla pellolla voi säiden ym. suosiessa luomuviljastakin joitain vuosina saada lähes yhtä hyvän sadon kuin tavanomaisesti. Nurmi taitaa ainakin päästä samaan kuin tavanomainen.
tuc
Niin kauan kuin viljan ylituotantoa on aivan käsittämättömissä mittasuhteissa, luomutuotanto on paras mahdollinen vaihtoehto. Luomutuotanto ei välttämättä ole tuotettua kiloa kohden juurikaan ekologisempi kuin tehotuotantovilja, mutta paikallinen luonto ja ympäristö pärjäävät todella paljon paremmin luomutilojen ympärillä -> syökää vähemmän ja luomua, kaikki voittavat!

Sitäpaitsi sen yksittäisen järven tai meren kannalta on ihan sama, paljonko kiloa kohden tulee ravinteita järveen yms, kunhan paikallinen luonto pysyy terveenä!
jella
meillä menee kultsin kanssa loistavasti, vaikka ei asutakaan virallisesti yhdessä. loisitaan toistemme asunnossa kuitenkin kiitettävästi. olen jo kärkkäimmän aktivistihuippuni kokenut nykyinen pescovegetaristi ja kultani on lihansyöjä. emme rajoita toistemme syömisiä ja kultani syö kanssani kasvisruokaa ja pitää sitä hyvänä ja ravitsevana vaihtoehtona. tosin ruokavaliota laajentaa kalansyöntini joten minkään näköistä ruokavalioiden konfliktia en ole missään vaiheessa huomannut. kultani avointa mieltä syömisiäni kohtaan auttaa myös se, että hänen siskonsa on ollut samanlaisella ruokavaliolla jo useita vuosia, siksi broilerin ja punaisen lihan syömättömyys ei herättänyt hänessä minkäänlaista vastareaktiota.
piio
minulle ei varmaan ikinä tule olemaan este elää sekasyöjän kanssa, ennemminkin se on plussaa jos on jonkin asteinen vegetaristi smile.gif mutta vaikeaa siitä tulee varmaan kun pitää ostaa melkein kahdet ruoat, tai sitten ei mutta useimmat sekasyöjät on ennakkoluuloisia.
mutta asian kääntöpuoli on se että jos kumppani on sekasyöjä eikä ole millään lailla manipuloitavana eikä voi suurinpiirtein elää ilman lihaa on ihan eriasia taas, en usko että sellainen suhde kestää kovinkaan pitkän päälle. ja ottaen huomioon poikkeustapaukset tottakai smile.gif
Seitti
QUOTE(piio @ 15.5.2006, 16:20)
mutta asian kääntöpuoli on se että jos kumppani on sekasyöjä eikä ole millään lailla manipuloitavana eikä voi suurinpiirtein elää ilman lihaa on ihan eriasia taas, en usko että sellainen suhde kestää kovinkaan pitkän päälle.
*

Mä en kyllä kestäisi elää sellaisen ihmisen kanssa, joka olisi jollain tapaa manipuloitavissa.
piio
QUOTE(Seitti @ 15.5.2006, 16:42)
mutta asian kääntöpuoli on se että jos kumppani on sekasyöjä eikä ole millään lailla manipuloitavana eikä voi suurinpiirtein elää ilman lihaa on ihan eriasia taas, en usko että sellainen suhde kestää kovinkaan pitkän päälle.
*

Mä en kyllä kestäisi elää sellaisen ihmisen kanssa, joka olisi jollain tapaa manipuloitavissa.
*

kuulosti ehkä vähän pahalta. tarkoitin että jos häntä ei saa millään syömään esimerkiksi kasviksia tai juuri mitä edellä mainitsin että lihaan olisi joku pakollinen tarve (+ennakkoluulot ym.) en minäkään haluaisi elää kenenkään kanssa jonka mielipiteitä voi muokata tuosta vaan. toivon mukaan ymmärsit sen idean mitä oikeasti tarkoitin smile.gif
Seitti
QUOTE(piio @ 17.5.2006, 17:52)
toivon mukaan ymmärsit sen idean mitä oikeasti tarkoitin smile.gif
*

Joo, kyllä nyt viimeistään smile.gif
eilihillille
Tottakai musta olis unelmaa jos poikaystäväni ryhtyisi kasvissyöjäksi... Mutta minkäs teet, musta sen pittää olla kumminkii niin oma valinta, että en jaksa saarnata tai painostaa. En mää häneen rakastuessa miettinyt että syökö hän lihaa vai ei... wub.gif
ViluKissa
Tää nyt jollain tavalla liittyy aiheeseen...Kasvissyöjä(hetero)tyttöjähän on moninkertaisesti enemmän kuin kasvissyöjä(hetero)poikia, joten poikien on huomattavasti helpompi valita tyttöystäväkseen kasvissyöjätyttö kun taas moni kasvissyöjätyttö kyllä jää yksin jos kasvissyönti on yksi kumppaninvalinnan edellytys. Tosi kurjaa sinänsä sad.gif Mikä miehissä on vikana?? wink1.gif
kipuna
QUOTE(ViluKissa @ 28.5.2006, 12:40)
Tää nyt jollain tavalla liittyy aiheeseen...Kasvissyöjä(hetero)tyttöjähän on moninkertaisesti enemmän kuin kasvissyöjä(hetero)poikia, joten poikien on huomattavasti helpompi valita tyttöystäväkseen kasvissyöjätyttö kun taas moni kasvissyöjätyttö kyllä jää yksin jos kasvissyönti on yksi kumppaninvalinnan edellytys.  Tosi kurjaa sinänsä sad.gif Mikä miehissä on vikana?? wink1.gif
*

mä oon tullut siihen tulokseen et vegetyttöjen pitäisi kiinnittää huomionsa erityisen heikkotahtoisiin tai sit vaan fiksuihin poikiin jotka ei ole vielä tajunneet kasvissyönnin ylivoimaisuutta ja pyrkiä sit suhteessa siihen lopputulokseen et molemmat ois vegejä. tosin tääkin on aika hidas tapa tehdä uusia kasvissyöjiä.
zhamai
QUOTE(kipuna @ 28.5.2006, 20:26)
QUOTE(ViluKissa @ 28.5.2006, 12:40)
Tää nyt jollain tavalla liittyy aiheeseen...Kasvissyöjä(hetero)tyttöjähän on moninkertaisesti enemmän kuin kasvissyöjä(hetero)poikia, joten poikien on huomattavasti helpompi valita tyttöystäväkseen kasvissyöjätyttö kun taas moni kasvissyöjätyttö kyllä jää yksin jos kasvissyönti on yksi kumppaninvalinnan edellytys.  Tosi kurjaa sinänsä sad.gif Mikä miehissä on vikana?? wink1.gif
*

mä oon tullut siihen tulokseen et vegetyttöjen pitäisi kiinnittää huomionsa erityisen heikkotahtoisiin tai sit vaan fiksuihin poikiin jotka ei ole vielä tajunneet kasvissyönnin ylivoimaisuutta ja pyrkiä sit suhteessa siihen lopputulokseen et molemmat ois vegejä. tosin tääkin on aika hidas tapa tehdä uusia kasvissyöjiä.
*

Musta parempi tapa ois kertoa potentiaaliselle kaveri pojalle/pojille kasvisyönnistä, jos se on fiksu niin se alkaa kasvisyöjäks ilmankin et se sais siinä bonuksena tyttöystävän, sit voi alkaa seukkaa.
Anni
Mun mielestä vegetyttöjen kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, että onkohan ne ihan oikeasti heteroja wink1.gif
kipuna
QUOTE(Anni @ 29.5.2006, 17:11)
Mun mielestä vegetyttöjen kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, että onkohan ne ihan oikeasti heteroja wink1.gif
*

totta! ei sen pitäis olla niin justiinsa. tai siis noita päätöksiä kyllä tehdään aivan liikaa sukupuoleen perustuen.
zhamai
QUOTE(kipuna @ 29.5.2006, 17:24)
QUOTE(Anni @ 29.5.2006, 17:11)
*

totta! ei sen pitäis olla niin justiinsa. tai siis noita päätöksiä kyllä tehdään aivan liikaa sukupuoleen perustuen.
*

Hmm. Mä luulisin että ihmiset kuitenkin, yleisesti ottaen valitsee kumppaninsa lähinnä sen perusteella kehen on ihastunut. Pikkukylissä ei heteroseksuaaleilla on tietysti monesti toisin.
Morlock
QUOTE(zhamai @ 1.6.2006, 04:09)
Pikkukylissä ei heteroseksuaaleilla on tietysti monesti toisin.
*

Mihin perustat väitteesi? Ennakkoluuloihin? nono.gif

smile.gif
Loria
Minä asun yhdessä sekasyöjän kanssa. Olen siis vastikään siirtymässä kasvisruokaan ja hyvin mies on sen ottanut. Hän syö mielellään kasvisruokiani ja lupasi jopa kokkailla minulle jotain kunhan reseptit saa.

En kuitenkaan vaadi häntä luopumaan eläinkunnan tuotteista. Ei minulla sellaiseen mitään oikeutta ole, vasta jokin aika sittenhän pupersin itsekin lihapullaa. Olen vain tyytyväinen että hän oli niin myötämielinen sen suhteen ja valmis itsekin kokeilemaan ruokiani, eikä mitään
"Minulla on sopimus pupujen kanssa...", "Et kai säkin nyt joksikin viherpiipertäjäksi ala.. ", "Kamalan hankalaa..." -juttua heitä. Muuten meillä ehkä olisikin vähemmän yhteistä mitä luulin.
Erica
QUOTE(piio @ 17.5.2006, 16:52)
QUOTE(Seitti @ 15.5.2006, 16:42)
*

*

kuulosti ehkä vähän pahalta. tarkoitin että jos häntä ei saa millään syömään esimerkiksi kasviksia tai juuri mitä edellä mainitsin että lihaan olisi joku pakollinen tarve (+ennakkoluulot ym.) en minäkään haluaisi elää kenenkään kanssa jonka mielipiteitä voi muokata tuosta vaan. toivon mukaan ymmärsit sen idean mitä oikeasti tarkoitin smile.gif
*

Ja onko se muka parempi, että on yhteiskunnan manipuloima sekasyöjä? Mä nimittäin väitän, että sekasyöjien aivot on manipuloidummat kuin kasvissyöjän.
Olen naimisissa kasvissyöjäksi käännyttämäni miehen kanssa. Ja tuskin olisin hänen kanssaan naimisissa, jos mies ei olisi omannut aivoja ja sydäntä tajuta miten hirveää eläinten tappaminen on - arvomaailma olisi silloin ollut liian erilainen ja se olisi varmasti tullut vastaan ennemmin tai myöhemmin muissakin elämän asioissa. Mutta en nyt ala jauhaa tästä taas kun olen aiheesta jo ennenkin tähän topikkiin kirjoittanut.
paari
Mun mies oli sekasyöjä kun me alettiin seurusteleen, mutta rupes kasvissyöjäks aika nopeesti mut tavattuaan. Sanoi ettei oo ikinä tykännyt lihasta, muttei ollu tullu ikinä ajatelleeks sen syönnin lopettamista.

Pari kertaa ku se viel söi lihaa ni ei pystytty pussaileen koska sen henki haisi musta ihan hirveeltä, jotenki mädäntyneeltä! Enkä siis tiennyt että se oli sitä ennen just syöny lihaa ennen ku kysyin että miks haiset noin kauheelta!

Ja nykyään se syö kasvispainotteisempaa ruokaa ku mä koska ei tykkää juustosta (toisin ku minä).
lovelorn_overlord
Kämppikseni on sekasyöjä, tosin jättänyt lihansyönnin melko vähälle kanssani asuessaan. Mie olen meillä se joka useimmiten kokkaa ja mielestäni parasta mainosta veganismille on maukas ruoka, ja erityisen ennakkoluuloisille voikin sitten kokata jotain "perinteisen" näköistä, vaikka feikkiläskisoosia soijasuikaleista. Juustoa tms hän voi lisätä valmiiseen ruokaan makunsa mukaan. Maitomargariineista olen saanut kämppiksen vieroitettua, on helpompi ostaa vuorotellen sininen iso Keiju-paketti kuin pitää molemmilla omat levitteet.

En tykkää ajatuksesta säilöä elikkoa jääkaapissani ihmisten ruuaksi, kissan lihat on sitten asia erikseen vaikka pahalta haisee nekin. Pahastun jos vieraat tuovat jotain lihakasta meille säilöttäväksi, mutten viitsi alkaa kenellekään siitä huomauttelemaan. Ehkä pitäisi laittaa jotain eo-matskua jääkaapin oveen.

En todellakaan voisi alkaa seurustelemaan sekasyöjän kanssa, se olisi aika iso eroavaisuus arvomaailmoissa tärkeänä pitämäni asian suhteen ja olisihan se aika iljettävääkin olla läheisemmässä kanssakäymisessä ruumiinsyöjän kanssa. Ajatella nyt vaikka sen toisen laardipieruja.. laughing.gif Lakto-ovo kumppani saisi kyllä melkoista huomauttelua osakseen tai sitten kannustaisin häntä ennemmin dyykkaamaan kanssani, mutten halua kyllä alkaa painostamaankaan koska tervehenkinen parisuhde perustuu toisen kunnioittamiseen omana itsenään ja kaikenlainen elämäntapafasismi on aika thumbdown.gif .
juskan
Mulla on sopimus pupujen kanssa; Jos mie syön niiden ruoat, niin ne ei aja mun fillarilla.
zhamai
QUOTE(Morlock @ 1.6.2006, 11:57)
QUOTE(zhamai @ 1.6.2006, 04:09)
Pikkukylissä ei heteroseksuaaleilla on tietysti monesti toisin.
*

Mihin perustat väitteesi? Ennakkoluuloihin? nono.gif

smile.gif
*

Lähinnä. Tiedän kyllä paljon enemmän sellaisia homoja joilla on joskus ollu kulissiliitto kun sellaisia joilla ei ois ollu.
darkgnome
Mun tyttöystävä on syönyt lihaa koko seurustelumme ajan. Nyt on pientä viitettä kasvissyöntiin alkanut olemaan, mutta vaikeaa tuntuu jotenkin olevan. Itseä ei niin muiden syönti jaksa kiinnostaa, kunhan muistavat että eivät mitään eläinperäistä mulle tyrkytä smile.gif
Aksuprkl
Itse seurustelin 3v. sekasyöjän kanssa. Tosin en sitä lihansyömistä ihmettele, Italiassa kun asuu ja siellä asenteet sekä kasvisruuan saatavuus näyttää olevan todella heikkoa ranting.gif Jouluna olin siellä 3 vkoa ja oli aika suoritus pärjätä tyyliin perus-tomaattipastalla ja leivällä blink.gif Eikä asiaa auttanut yhtään hänen veljensä joka rakastaa kuittailua...

Mutta ei me sen takia erottu(poika voisi hyvinkin olla vege jos eläisi tämän asian suhteen samanlaisessa maailmassa kuin minä, erittäin eläinrakas ja ihana wink1.gif ), vaan siksi kun välissä oli 3000km crybaby.gif Sitä en enää jaksanut. Tosin poika on tulossa tänne parin viikon päästä ja ei olla tavattu eron jälkeen joten en todellakaan tiedä mitä tapahtuu... dry.gif
RaivoRiina
Minäkin olen joskus kauan sitten seurustellut lihiksen kanssa muutaman kuukauden, mutta ei siitä sen enempää. Enää en kiinnostu lihiksistä lainkaan, kun ihastun ihmisessä arvomaailmaan olemuksen yms. lisäksi.

No mutta mun ongelma on sellainen, että joudun käytämään 16 hengen yhteiskeittiötä, ja suurin osa muista keittiön käyttäjistä on lihiksiä. Mulla on muuten niinkuin yksiö opiskelijatalossa, eli on oma kylppäri, eteinen ja iso huone. Olen myös hankkinut oman jääkaapin ja mikron (vaikka mikron säteily epäilyttääkin aika ajoin, pakko käyttää sitä näissä olosuhteisa).

**ttu että jurppii mennä keittiöön laittamaan ruokaa kun siellä on joku juuri kokannut liharuokaa ja jättänyt hellan putsaamatta ja tuulettamatta. PRKL! Ja sitten kun on itse kokkaamassa ja käyttää vaan yhtä levyä, niin joku lihis koittaa tunkea samaan aikaan siihen viereen paistamaan jauhelihaa tms. Välillä tulee sanottua tosi rumasti ihmisille tai marssittua ulos mielenosoituksellisesti.

Oon tehnyt keittiöön sellaisen taskun isosta kirjekuoresta ja teipannut seinään. Siihen laitan aina kasvisreseptejä ja jotain miksi kasvisyöjäksi-tyyppisiä esitteitä. Aina välillä siitä on jotain esitteitä/reseptejä otettu, mutta aika epätoivoinen taitaa tämä käännytystaisteluni olla, kun asukkaat vaihtuvat aika usein.

Kestän tilanteen siksi, että vuokra on todella halpa (vajaat 200 euroa kuussa ja 22,5 neliötä tilaa), kämpän sijainti on hyvä, TOAS on varma vuokranantaja ja meillä on ilmaiset saunavuorot ja tulee ilmaiseksi Hesari ja Aamulehti kerhohuonelle.

Kyllä silti välillä tulee fiilis, että pakko päästä pois. Olen asunut täällä jo 3,5 vuotta, enkä ole kertaakaan voinut tehdä mitään uunissa, kun en ilkene käyttää sitä. Uunissa muut kokkaa kaikkea ällöä. En voi ikinä leipoakaan crybaby.gif

Tukutuku
QUOTE(RaivoRiina @ 31.7.2006, 14:18)
Kyllä silti välillä tulee fiilis, että pakko päästä pois. Olen asunut täällä jo 3,5 vuotta, enkä ole kertaakaan voinut tehdä mitään uunissa, kun en ilkene käyttää sitä. Uunissa muut kokkaa kaikkea ällöä. En voi ikinä leipoakaan  crybaby.gif
*

Missäs tuollainen asumismahdollisuus on? Nuolialantie 48? Kiinnostaa jos rahat loppuvat, vaikka oma keittiö on mulle kyllä aika tärkeä.
RaivoRiina
QUOTE(Tukutuku @ 31.7.2006, 15:04)
QUOTE(RaivoRiina @ 31.7.2006, 14:18)
Kyllä silti välillä tulee fiilis, että pakko päästä pois. Olen asunut täällä jo 3,5 vuotta, enkä ole kertaakaan voinut tehdä mitään uunissa, kun en ilkene käyttää sitä. Uunissa muut kokkaa kaikkea ällöä. En voi ikinä leipoakaan  crybaby.gif
*

Missäs tuollainen asumismahdollisuus on? Nuolialantie 48? Kiinnostaa jos rahat loppuvat, vaikka oma keittiö on mulle kyllä aika tärkeä.
*

Tampereella Kalevassa.
Aksuprkl
Sitä en enää jaksanut. Tosin poika on tulossa tänne parin viikon päästä ja ei olla tavattu eron jälkeen joten en todellakaan tiedä mitä tapahtuu...

No niin, jätkä on ollut täällä 1 1/2 vrk ja jo nyt aamuyön tunteina tapahtui sellaista, minkä olisi voinut jättää tekemättä whistling.gif
Erica
QUOTE(Aksuprkl @ 30.7.2006, 20:58)
Itse seurustelin 3v. sekasyöjän kanssa. Tosin en sitä lihansyömistä ihmettele, Italiassa kun asuu ja siellä asenteet sekä kasvisruuan saatavuus näyttää olevan todella heikkoa
*

Kyllä Italiassa saa kasvisruokaa, jopa helpommin kuin Suomessa, sillä jo ihan perusitalialaisessa keittiössä käytetään paljon enemmän kasviksia kuin Suomessa. Suomalainen ruokahan on 95 prosenttisesti kalaa/lihaa+perunoita eri muodoissa...

Jouluna olin siellä 3 vkoa ja oli aika suoritus pärjätä tyyliin perus-tomaattipastalla ja leivällä blink.gif  Eikä asiaa auttanut yhtään hänen veljensä joka rakastaa kuittailua...
*

Toihan on sama, jos italialainen tulis Suomeen ja yrittäis pärjätä pelkillä keitetyillä perunoilla ja näkkileivällä...italialinen ruoka on paljon muutakin kuin pastaa ja tomaattikastiketta.
Ja tota kuittailua tulee Suomessa ihan samalla lailla.

(poika voisi hyvinkin olla vege jos eläisi tämän asian suhteen samanlaisessa maailmassa kuin minä, erittäin eläinrakas ja ihana wink1.gif ),
*

Italiassa vegetaristeja on suhteessa paljon vähemmän kuin Suomessa, samoin kasvissyönti on aika marginaali-ilmiö siellä ja tietoa kasvissyönnistä sekä kasvissyöntiin kehottavaa "propagandaa" on heikosti saatavilla. Toisaalta taas Italiassa on vähemmän fanaattisia kasvissyönnin vastustajia, joita Suomesta tuntuu löytyvän. Suomessahan kasvissyönti on eräänlinen ääriliike (ainakin ignoranttien perussekasyöjien mielestä) ja niinpä se on saanut vastaansa sekasyöjien "lihan puolesta, nyt ja aina"-liikkeen (epävirallisen, mutta kovin fanaattisen, tietämättömyydestä ja ennakkoluuluoista elävän sekasyöjien itsepuolustusrintaman). Italiassa lihansyöntiä ei puolusteta sekasyöjien taholta niin fanaattisesti - ainakaan vielä...

Olen kasvissyöjä, samoin mun italialainen aviomies, asumme Italiassa.
kipuna
itsekin ihmettelin hieman Aksuprkl:n negatiivista kuvaa Italiasta - sieltähän löytää vaikka mitä ihanaa ruokaa! Mun kaveri, vegaani, asuu Italiassa ja sen vuoksi oon viettänyt siellä suht paljon aikaa viimeisen kahden vuoden aikana ja ei kyllä ole ongelmia tullut vastaan. Sieltä löytyy erilaisia soijajugurtteja ja -juustoja paljon suurempi valikoima kuin mitä Suomesta - täytyy vaan osata etsiä niitä Biomarketeista, perus-Cooppi ei niitä hyllyilleen huoli Valsoiaa lukuunottamatta. Ravintoloissa ja kaupoissa valmiimpaa ruokaa ostaessa ei oo joutunut pettymään - Valsoian jugurttien (myslijugurtti wou wou) ja jäätelöiden (ääh kirsikkajätski, miksei sitä tuoda Suomeen!) lisäksi sieltä saa mukaan mm focacciaa ja pizzaa vegaanisena, ja ravintoloissakin tarjolla on usein aika vaihtelevaa vegaanisafkaa (elämäni parhaan pizzan lisäksi syötiin aika usein ulkona muutenkin koska reissattiin paljon). Proteiini on ehkä vähän huonosti hallussa valmisruokien ja ravintoloiden osalta, mutta Italiassa on tofu halvempaa kuin Suomessa ja aina-niin-helppoja purkkipapuja löytää isommissa valikoimissa. Plus ne Erican mainitsemat tuoreet vihannekset ja hedelmät - esim heinäkuussa aprikoosiaikaan kannattaa olla mieluiten Italiassa smile.gif Eli toivottavasti jos vielä siellä poikkeat niin löydät paremmin ruokaa, itse varmaan muutan vähän myöhemmin Italiaan (muistakin syistä kuin nyt pelkkä ruoka smile.gif )
Snödyli
QUOTE(Erica @ 16.8.2006, 10:20)
Suomalainen ruokahan on 95 prosenttisesti kalaa/lihaa+perunoita eri muodoissa...
*

Noh, tuohon kyllä vaikuttaa ikä, koulutus, asuinpaikka miten paljon Suomessa kasviksia kittaa.
Aksuprkl
Kyllä Italiassa saa kasvisruokaa, jopa helpommin kuin Suomessa, sillä jo ihan perusitalialaisessa keittiössä käytetään paljon enemmän kasviksia kuin Suomessa. Suomalainen ruokahan on 95 prosenttisesti kalaa/lihaa+perunoita eri muodoissa...

Riippuu käsittääkseni hyvin paljon asuinpaikasta, exäni(?) alueella syövät enemmän kalaa, juustoa ym. ja vähemmän kasviksia.

Sieltä löytyy erilaisia soijajugurtteja ja -juustoja paljon suurempi valikoima kuin mitä Suomesta - täytyy vaan osata etsiä niitä Biomarketeista, perus-Cooppi ei niitä hyllyilleen huoli Valsoiaa lukuunottamatta. Ravintoloissa ja kaupoissa valmiimpaa ruokaa ostaessa ei oo joutunut pettymään - Valsoian jugurttien (myslijugurtti wou wou) ja jäätelöiden (ääh kirsikkajätski, miksei sitä tuoda Suomeen!) lisäksi sieltä saa mukaan mm focacciaa ja pizzaa vegaanisena, ja ravintoloissakin tarjolla on usein aika vaihtelevaa vegaanisafkaa (elämäni parhaan pizzan lisäksi syötiin aika usein ulkona muutenkin koska reissattiin paljon).

Voih wub.gif Kolusin kyllä aina kaikki kävelyetäisyydellä olevat kaupat, mutta ei... täytyy katsoa asiaa uudelleen, kun sinne seuraavan kerran menen.

Toihan on sama, jos italialainen tulis Suomeen ja yrittäis pärjätä pelkillä keitetyillä perunoilla ja näkkileivällä...italialinen ruoka on paljon muutakin kuin pastaa ja tomaattikastiketta.
Ja tota kuittailua tulee Suomessa ihan samalla lailla.

Totta.

itsekin ihmettelin hieman Aksuprkl:n negatiivista kuvaa Italiasta - sieltähän löytää vaikka mitä ihanaa ruokaa! Mun kaveri, vegaani, asuu Italiassa ja sen vuoksi oon viettänyt siellä suht paljon aikaa viimeisen kahden vuoden aikana ja ei kyllä ole ongelmia tullut vastaan.

Minulla tuli kyllä ongelmia pojan perheen kanssa. Muuten tulin heidän kanssaan hyvin toimeen mutta se ruokapuoli... Eivät he lihaa tuputtaneet, mutta eivät myöskään kuunnelleet neuvojani siitä, mitä syön ranting.gif Menimme miehen kanssa pari kertaa viikossa syömään erääseen aasialaisravintolaan, että saisin jotain ns."oikeaa ruokaa". En siltikään näe Italiaa mitenkään negatiivisessa valossa, muuten paikka on aivan ihana!

Nyt kyllä suututtaa ja pahasti, miehen kaverit lupasivat olla tuomatta lihaa jääkaappiini, ja aamulla sieltä löytyi iso, haiseva meetvurstipaketti!!!! censored.gif censored.gif censored.gif ranting.gif ranting.gif sigh.gif sigh.gif sigh.gif
Erica
QUOTE(kipuna @ 16.8.2006, 09:49)
Sieltä löytyy erilaisia soijajugurtteja ja -juustoja paljon suurempi valikoima kuin mitä Suomesta - täytyy vaan osata etsiä niitä Biomarketeista, perus-Cooppi ei niitä hyllyilleen huoli Valsoiaa lukuunottamatta.

Italiassa on tofu halvempaa kuin Suomessa ja aina-niin-helppoja purkkipapuja löytää isommissa valikoimissa.
*

Nimenomaan.
Italiassa on nyt muodissa terveellinen, hoikentava ja hypokolesterolinen ravinto - niinpä soijatuotteet (-maito, -kerma, -juusto, -jäätelö, -jogurtti, jne) ovat siellä helposti saatavissa ja valikoima on huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Ja meilläkin on tosiaan aina purkkipapukokolma kotona (me ei jakseta miehen kanssa kovinkaan usein kokata, onneksi pavut on hyviä ja terveellisiä).

QUOTE(Snödyli @ 16.8.2006, 10:58)
Suomalainen ruokahan on 95 prosenttisesti kalaa/lihaa+perunoita eri muodoissa...
*

Noh, tuohon kyllä vaikuttaa ikä, koulutus, asuinpaikka miten paljon Suomessa kasviksia kittaa.
*

No jos nyt katsotaan suomalaista perusarkiruokaa niin kyllä se on perunoita ja lihaa/kalaa eri muodoissa (liioiteltu kauhukuva: keitetyt perunat ja HKn Sininen...).

QUOTE(Aksuprkl @ 17.8.2006, 12:38)
*

Riippuu käsittääkseni hyvin paljon asuinpaikasta, exäni(?) alueella syövät enemmän kalaa, juustoa ym. ja vähemmän kasviksia.
*

Italialaisessa ruuassa on suuriakin eroja riippuen siitä, missäpäin ollaan. Esimerkiksi Bolzanossa ja Sisiliassa on täysin erilaiset keittiöt. Siitä huolimatta italialainen perusarkiruoka on kasvispinotteisempaa kuin vastaava suomalainen.
Mistäpäin Italiaa exäsi on kotoisin?

Minulla tuli kyllä ongelmia pojan perheen kanssa. Muuten tulin heidän kanssaan hyvin toimeen mutta se ruokapuoli... Eivät he lihaa tuputtaneet, mutta eivät myöskään kuunnelleet neuvojani siitä, mitä syön ranting.gif
*

Mä sain kanssa alussa kuittailua, mutta siitä on jo vuosia (ja mainittakoon, että pahimmat kuittailut olen saanut aina Suomessa). Nykyään mulle ja mun miehelle on aina varattu kasvisruokaa mihin tahansa mennäänkin syömään: sukulaisille, ystäville tai vaikka hääjuhliin. Jokus tulee kyselyitä tyyliin "syöttekö kuitenkin kalaa ja etanoita?" mutta ei kuittailun vuoksi vaan siksi, että moni luulee kasvissyöjän kieltäytyvän vain lihasta (ja samaa luuloa esiintyy kyllä Suomessakin).

Nyt kyllä suututtaa ja pahasti, miehen kaverit lupasivat olla tuomatta lihaa jääkaappiini, ja aamulla sieltä löytyi iso, haiseva meetvurstipaketti!!!!
*

Jos olis ollu meiän kämppä niin kaverit olis lentäneet lihoineen pihalle. ranting.gif
Aksuprkl
Italialaisessa ruuassa on suuriakin eroja riippuen siitä, missäpäin ollaan. Esimerkiksi Bolzanossa ja Sisiliassa on täysin erilaiset keittiöt. Siitä huolimatta italialainen perusarkiruoka on kasvispinotteisempaa kuin vastaava suomalainen.
Mistäpäin Italiaa exäsi on kotoisin?

Marchesta, rannikkoalueelta(pikkukaupunki). Syövät toki kasviksia(enemmän kuin perussuomalainen anteeksi yleistys wink1.gif ), mutta siihen sisältyy aina jotain eläinperäistä(useimmiten kalaa). Ja sitten ollaan ihmeissään, miten ruuasta muka VOISI jättää lihan pois... rolleyes.gif

Jos olis ollu meiän kämppä niin kaverit olis lentäneet lihoineen pihalle.

Pyysivät kyllä kauniisti anteeksi ja jääkaappini on taas neitseellisen puhdas hypocrite.gif en jaksa olla noille mitenkään pitkävihainen.

Juttelin juuri exäni kanssa ja hän lupasi ottaa selvää noista soijavalmisteista, ei ole kiinnittänyt sellaiseen asiaan edes huomiota. Lisäksi mukaani lähtee pari pakettia soijapaloja, -rouhetta ja papuja&linssejä sekä pari tusinaa reseptejä kun sinne päin taas lähden. wub.gif
Peppiina
Oli ihan hauska kommentti tuo lihan syönnin jälkeen pussailu wink1.gif Mutta minusta on myös tärkeää antaa toisen olla sitä mitä on, ja hyväksyä tai olla hyväksymättä se... olla yhdessä tai sitten ei. Itse olen lakto-ovo ja asun sekasyöjän kanssa. Alussa lihan haju ällötti, kun toinen oli lämmittänyt ryokaansa, mutta ajan mittaan siihenkin tottui. Samoin hän on oppinut sietämään esimerkiksi vaikkapa kaaliruokieni hajua laughing.gif

Meillä on kaksi rescue-koiraa, jotka tietysti minä olen ottanut, mutta mies hoitaa niitä kanssani niin hyvin ja hellyydellä, että se riittää minun puolestani hänen hyväksi teokseen eläinkuntaa kohtaan. Ja hän ottaa aina ulos syömään mennessä minut huomioon ja muistaa tarkistaa, että onhan siellä nyt varmasti minulle sopivaa ruokaa! Ei meillä ainakaan ole ongelmana, vaikka on erilaiset ruokavaliot ja ne ovat eettisesti ristiriidassa.

Olen aina välistä yrittänyt tarjota puolisolle kasvisvaihtoehtoja, ja joistain tuo on jopa tykännytkin (mm. sitruunarisotto pavuilla). En kyllä saisikaan häntä luopumaan lihasta, mutta punaisen sijaan hän on siirtynyt enemmän kanaan ja kalaan. Jotain sentään sekin. Ja uskaltaa laittaa kahviinsa soijamaitoakin thumbup.gif

Periaatteena on aina ollut, ettei turhasta kannata riidellä - ei rahasta, eikä muustakaan materiasta... eikä ainakaan ruoasta! Mielipiteet ja arvomaailmatkaan eivät voi aina ihan samanlaisia olla, eivätkä kaikki ole yhtä ehdottomia vaikka periaatteessa eläinten järjetöntä hyväksikäyttöä vastustaisivatkin. Minusta hänen lihansyöntinsä on pieni 'vika' siihen verrattuna, jos toinen ryyppäisi, rälläisi, tupakoisi, pettäisi, olisi väkivaltainen... mutta tämä oli vain yksi mielipide asiasta rolleyes.gif

Hyvää syksyä kaikille! Nautitaan siitä, vaikkei sienimetsällä paljon löytöjä teekään tänä vuonna.
Seitti
QUOTE(Peppiina @ 16.9.2006, 16:09)
En kyllä saisikaan häntä luopumaan lihasta, mutta punaisen sijaan hän on siirtynyt enemmän kanaan ja kalaan. Jotain sentään sekin.
*

Mä kyllä katson meillä pahalla silmällä broilerin syöntiä ja hienovaraisesti huomauttelen siitä silloin tällöin, että sen voisi korvata jollain muulla. Broilerintuotanto on kuitenkin punaisen lihan tuotantoon verrattuna paljon pahempi asia.

Miten muuten kalkkunoita kasvatetaan ts. onko se yhtään broileria kummoisempaa?
Perttu
QUOTE(Seitti @ 16.9.2006, 16:17)
*

Katso täältä löytyvä video ja päättele itse.
Jeera
*

Noh esim. HK-ruokatalo kuljetti ennen viime joulua metrin korkuisia kalkkunoita 30cm korkeissa laatikoissa. Ainakin SEY on tuominnut kalkkunoiden kuljetukset rankasti ja tehnyt ilmoituksia HK-ruokatalosta poliisille näiden jatkettua elävältä litistettyjen kalkkunoiden kuljetuksia valituksista huolimatta.
Dalindeo
mä just totesin että en missään nimessä halua seurustella sekasyöjän kanssa. mutta jos sellaiseen rakastuu niin en tiedä mitä tehdä.
edit. siis totesin sen jo aikoja sitten mutta tuli nyt vaan taas mieleen.
Seitti
QUOTE(pmanninen @ 16.9.2006, 23:00)
*

Katso täältä löytyvä video ja päättele itse.
*

Suhtaudun vähän skeptisesti tuohon, miten pitkälle amerikkalainen eläintuotanto on verrattavissa suomalaiseen. Mutta uskon kyllä, että ei noilla kalkkunoillakaan kivaa ole.
ununu
Seukkaan lihansyöjän kanssa. sad.gif

Oon tosi huono käännyttään ketään, mutta se onneksi on aika kasvismyönteinen tyyppi. Et ehkä vaan tarjoon sille informaatiota ja saa ite tehdä päätöksensä.
Snödyli
*

Animalian mukaan vasrsin samanlaista. Tuosta SEY:n esille nostamasta tuli mielestäni tosiaan juridista jälkipuintia, kuten Jeera mainitsikin, mutta tapahtuiko sitten mitään.
Erica
QUOTE(Dalindeo @ 17.9.2006, 09:37)
mä just totesin että en missään nimessä halua seurustella sekasyöjän kanssa. mutta jos sellaiseen rakastuu niin en tiedä mitä tehdä.
*

Riippuu varmaan paljon siitä, millaisesta sekasyöjästä on kyse.
Jos tyyppi on vakuuttunut kiihko-lihansyöjä, eläinoikeusvastainen ja empatiakyvytön k**ipää, niin sellaiseen tuskin voi kukaan eo-ihminen rakastua.
Jos taas tyyppi on sekasyöjä vain siksi, että ei tiedä asioista tai ei ole koskaan miettinyt eläinoikeuksia/lihansyönnin turhuutta niin silloin se tyyppi on yhtä potentiaalinen kasvissyöjä kuin minä/sinä/kuka tahansa joskus lihaa syönyt tyyppi joka myöhemmin on hypocrite.gif valaistunut hypocrite.gif ja ruvennut kasvissyöjäksi. Esimerkiksi mun aviomies oli sekasyöjä silloin kun tutustuttiin, mutta alkoi tosi äkkiä kasvissyöjäksi kun puhuttiin näistä asioista (eikä se siis alkanut kasvissyöjäksi mun takia vaan tosiaankin niiden eläinten takia). Mun mies oli kyllä otollista maaperää eo-ajatusten kylvämiseen, koska se oli jo tutustuessamme tosi kiinnostunut ihmisoikeuksista ja elämän kunnioittamisesta (vastusti aborttia, jne) - siitä oli helppo laajentaa eläinoikeuksiin ja eläinten elämän kunnioittamiseen.

QUOTE(Seitti @ 17.9.2006, 10:45)
Suhtaudun vähän skeptisesti tuohon, miten pitkälle amerikkalainen eläintuotanto on verrattavissa suomalaiseen.
*

Jos otetaan suomalainen häkkikanala ja verrataan sitä USAlaiseen/kiinalaiseen/italialaiseen/jne häkkikanalaan niin niissä ei ole mitään eroa. Sama koskee lattiakanaloita ja kalkkunahalleja. Suomi(kaan) ei valitettavasti ole mikään lintukoto (onpas ironisen hyvin tähän aiheeseen sopiva ilmaisu!), jos sitä katsotaan tuotantoeläinten näkökulmasta sad.gif
Perttu
QUOTE(Erica @ 17.9.2006, 12:42)
Jos otetaan suomalainen häkkikanala ja verrataan sitä USAlaiseen/kiinalaiseen/italialaiseen/jne häkkikanalaan niin niissä ei ole mitään eroa. Sama koskee lattiakanaloita ja kalkkunahalleja. Suomi(kaan) ei valitettavasti ole mikään lintukoto (onpas ironisen hyvin tähän aiheeseen sopiva ilmaisu!), jos sitä katsotaan tuotantoeläinten näkökulmasta sad.gif
*

Word.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.