Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Akneihon hoito
Eläinoikeusfoorumi > KASVISSYÖNTI JA VEGANISMI > HYGIENIA & KOSMETIIKKA
Pages: 1, 2, 3
ViluKissa
Epäilen että en ole ainut finnien kanssa taisteleva ja jokainen jolla niitä on, tietää varmasti kuinka inhottavia ne on. Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia hoitomuotoja muut ovat kokeileet, mitkä puhdistusaineet olisi parhaita, jne..ja onko joku hoitomuoto auttanut aknen parantamiseen pysyvästi? Kaikki vinkit on tervetulleita.

Mulle akne puhkesi kunnolla vasta 18 ikävuoden jälkeen, jolloin söin yhden antibioottikuurin ja käytin lääkevoidetta. Samaan aikaan aloitin kuitenkin e-pillerit joten akne hävisi, todennäköisesti enemmän e-pillereiden ansiosta kuin ton antibioottikuurin. Nyt pillerit jätettyä akne tuli kunnon rytinällä takaisin, eli tulehtuneita isoja ja arpeuttavia finnejä tulee leukaan ja ohimoille, mutta välillä myös muualle. Olen testannut nyt monelaisia puhdistuaineita, kasvoöljyjä joiden pitäisi hillita ihon omaa talinmuodostusta, teepuuöljyn käyttöä ja paikallishoitoaineita (esim. Louid Widmerin). Eikä mikään tunnu tuottavan kovin hyvää tulosta, vain teepuuöljy auttaa jonkin verran olemassaoleviin finneihin. Hormonaalista ja perinnöllistähän tämä on, mutta hormonaalinenkin akne on parannettavissa.

Nyt mulla on hirveä sisäinen taistelu päällä, sillä toisaalta haluaisin mennä lääkärille mutta toisaalta en haluaisi käyttää mitään eläimillä testattuja ja epävegaanisia lääkkeitä. Finnit vaikuttaa ihan älyttömästi itsetuntoon, hyvä kun pystyn kouluun menemään, minnekään baariin en lähtisi tämännäköisenä mistään hinnasta kaikkien arvioivien silmien alle...varsinkin kun olen jo tämän ikäinenkin. Toisaalta tuntuu että ei pitäisi antaa näiden finnien häiritä, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty, varsinkin kun nämä ovat vielä kipeitä ja isoja.

Jos siis joku tietää jotain hyviä, mahdollisesti toimivia ja kokeilun arvoisia itselääkintäohjeita tai kikkoja joilla aknen saa taltutettua ilman myrkkyjä ja eläinkokeita, niin pistäkäähän vinkit jakoon.
Mala
Kärsin myös migreenistä ja mullakin on finnejä silloin tällöin. Olen kärsinyt niistä 12-vuotiaasta asti, aikanaan täysin sileä iho muuttui kovaksi ja finnit alkoi ilmestymään... censored.gif Ainoa minkä olen huomannut niihin vaikuttavan nykyään (onneksi eivät esiinny enää niin paljoa) on kuukautiskierto. Mitään hormoneja en halua syödä enkä lääkkeitä. Migreeniin niitä menee ihan tarpeeksi. Koska minulla on ikää melkein 10 vuotta enemmän kuin sinulla voin vain lohduttaa naistenlehdestä luetulla lauseella: "Nuorena akneihosta kärsineillä on vanhana pisimpään nuorekkaana ja pehmeänä säilyvä iho". Finnit vähenee vuosi vuodelta, mutta en olisi parikymppisenä kuvitellut niiden vieläkin välillä esiintyvän. Eivät edes enää häiritse ulkonäöllisesti (en vaan jaksa enää välittää ja itsetunto on hyvällä mallilla), vaan vain sen vuoksi kun ne ovat joskus tosi kipeitä, kuten sinäkin mainitsit.

Hormonitoimintaa: migreeni ja finnit? blink.gif Valoimpulssihoito auttoi leukafinneihin (joista luinkin jostain, että ne ovat nimenomaan hormonikiertofinnejä) yllättävän hyvin. Rauhoitti pitkäksi aikaa.
Anna
Pikkuveljen pahaan akneen on tehonnut tosi hyvin Dermalogican tuotteet, niillä on erikseen jopa sellainen akneihon kokeilusetti, jossa on kaikki peruskamat, ja joka ei oo mahdottoman hintainen. Normaalikokoiset tuotteet sit tietty maksaa, mutta mä ainakin maksan ihan mielelläni hyvistä tuotteista, vaikkei aknea siis olekaan. Mutta tutustu ihmeessä: http://www.beautyflash.co.uk/skin-kits/ski...acne-prone.html
ViluKissa
Kiitti vinkeistä...smile.gif

Mä jatkan vielä, että aina toitotetaan että finnejä ei saa puristella, mutta miten ihmeessä sitä kehtaa lähteä ulos ihmisten ilmoille kun naamassa komeilee sellainen iso viittä vaille räjähtämäisillään oleva talivuori? Tai pahimmassa tapauksessa useita sellaisia...sad.gif

Olisko se kommandopipo tähän tilanteeseen poikaa? Vai kutsuuko sitten joku kytät, jos mä hengaan snagarin nurkalla kommandopipo päässä?
Devian
Mä oon sun kuvien perusteella päätelly, että oot ihan kaunis ihminen, enkä oo mitenkään ihoon kiinnittäny huomiota. smile.gif Vai onko akne puhjennut kunnolla vasta niiden ottamisen jälkeen?

Mulle neuvolatäti on sanonnu, että vaikka e-pillerit lopettaiski, niin kyllä iho pysyy aknettomana, kun se on niillä parantunukki, mutta kai sekin on niin yksilöllistä. Mä olin vielä 2 vuotta sitte sellanen petolinnun perse, että mulla ei ees oo valokuvia siltä ajalta sad.gif Mä tappelin aknen kans 3-4 vuotta vaikka minkälaisten aineiden kanssa ennen ku sain hankittua ne pillerit.

Ainiin, lähde: IRC-Galleria smile.gif
ViluKissa
QUOTE(Devian @ 14.12.2006, 19:08)
Mä oon sun kuvien perusteella päätelly, että oot ihan kaunis ihminen, enkä oo mitenkään ihoon kiinnittäny huomiota. smile.gif Vai onko akne puhjennut kunnolla vasta niiden ottamisen jälkeen?
*

Joo, finnit pukkasi tosiaan muutama kuukausi sitten. Sen jälkeen ei tosiaan oo kauheasti tehnyt mieli nähdä itseään valokuvissa, hyvä kun peilistä jaksaa välillä vilkaista itseään sen verran mikä on pakko. Mut kiitos kuitenkin smile.gif Tää akne on nyt ihan samanlaista kuin silloin 19-vuotiaana, ennenkuin aloitin pillerit.

Mä huomaan tulevani myös vähän vainoharhaiseksi, olen ihan varma että ihmiset tuijottaa mun finnejä. Tai jos nyt joku vastakkaisen sukupuolen edustaja katsoisi mua sekunnin sadasosan viiveellä, niin ajattelen heti että se katsoo mun ihoa kammoksuen koska eihän mua voi kukaan viehättävänä enää pitää. Ja yht'äkkiä mä vaan huomaan pelkkiä hyväihoisia ihmisiä kaikkialla. Muutenkin se on yllättänyt mut täysin miten paljon tää taas vaikuttikin yleiseen fiilikseen.

Yh, nyt mua alkoi itseänikin kuvottamaan tämä ruikuttaminen.
yemaya
Itselläni ei ole kai koskaan ollut varsinaista aknea, mutta muuten kyllä sellaisia kausia, jolloin finnejä on ollut paljon. Jotenkin aina aikaisemmin ajattelin, että yli parikymppisenä iho alkaisi väkisinkin jo parantua, mutta päinvastoin, varsinkin viime kesä oli mun iholle aivan kamalaa aikaa. Luulen, että ainakin osittain siihen vaikutti jatkuva, lämmin sää johon iho normaalisti ei ole tottunut (siis Suomessa). Kuitenkin, kesän jälkeen iho parani varmaan monen asian yhteisvaikutuksesta (viileämpi ilma + lopetin vihdoin kokonaan lakto-ovoilun ja siirryin vegaaniksi).

Jotenkin tuli itselle sellainen tunne, että parantumiseen vaikutti ehdottomasti vegaaniksi siirtyminen, koska nyt syön muutenkin terveellisemmin ja monipuolisemmin kuin ennen. Tästä tiedostahan ei tietenkään ole mitään apua niille, jotka ovat jo vegaaneita. Toinen juttu (menee ehkä hieman off-topic) on se, että lopetin soijatuotteiden syömisen lähes kokonaan samoihin aikoihin. Nyt en uskalla enää syödä paljon, tai ainakaan päivittäin soijatuotteita, koska pelkään että saatoin saada finnejä myös niistä. Tietysti soijan poisjättäminen vegaaniruokavaliosta on sikäli hankalaa, että sen jälkeen on etsittävä muita korvaavia tuotteita. En ole koskaan kuullut, että soijatuotteet olisivat ainakaan tiettävästi vaikuttaneet ihoon finnejä lisäävästi, mutta silti mua epäilyttää enää käyttää soijatuotteita. Toki voi olla ettei sillä ole tekemistä asian kanssa, mutta nyt ihoni on muutamassa kuukaudessa parantunut huomattavasti siihen aikaan verrattuna, kun söin vielä soijatuotteitakin.

En valitettavasti osaa antaa mitään erityisiä vinkkejä akneihon hoitoon liittyen, mutta toivotan jaksamista ViluKissalle sekä muille saman asian kanssa taisteleville.
elvira
QUOTE(yemaya @ 14.12.2006, 20:12)
Toki voi olla ettei sillä ole tekemistä asian kanssa, mutta nyt ihoni on muutamassa kuukaudessa parantunut huomattavasti siihen aikaan verrattuna, kun söin vielä soijatuotteitakin.
*

Luulen , että asiassa on jotain perää. Finnejä on tullut sen jälkeen kun aloitin soijan käytön.

Olen kokeillut alkaviin, yksittäisiin finneihin seuraavaa kikkaa: painellut jääpalalla useiden minuuttien ajan. Estää tehokkaasti tulehduksen edistymistä ja kipua. Jos on kyse suuremmasta ihoalueesta, on varmaan syytä laittaa ihon suojaksi esim. talouspaperia ennen esim. pakastevihannespussin asettelua, ettei tule paleltumia.

Tsemppiä. smile.gif
paps
Mulla on ollut jatkuvia iho-ongelmia varhaisteini-iästä asti eikä loppua näy - nyt siis ikää lähemmäs 30 vuotta. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia puhdistusaineita, hoitovoiteita, erilaisia kosteusvoiteita aikamoiden liudan ja yrittänyt samalla myös syödä tervellisemmin. Ongelma ei kuitenkaan ole ratkennut vaan tuntuu vain pahenevan koko ajan. Jossain vaiheessa iho oli jo ihan siedettävän näköinen mutta nyt parin viime vuoden aikana mulle on alkanut taas tulemaan isoja, inhottavia, tulehtuneita märkäpäitä erityisesti leukaan ja kaulaan. unsure.gif Ruokavaliossa tai elintavoissa ei ole oikeastaan tapahtunut mitään muutoksia, joten aika ymmälläni olen asian kanssa.

Kaikkea on tullut kokeiltua ja paljon asiasta luettua, jotain vinkkejä on todettu toimiviksikin. Ruokavaliopuolelta ainakin sokerin ylenmääräinen syöminen saattaa pahentaa finniongelmaa, tämä liittyy jotenkin insuliinituotannon häiriöihin. Tieteellistä perustaa väittämälle en muista sen tarkemmin enkä edes sitä, mistä väitteen aikanaan luin. En ole kovin kummoisiin sokerilakkoihin koskaan pystynyt, mutta sokeriton ruokavalio todellakin näyttää auttavan edes vähän. Asiaan saattaa vaikuttaa myös se, että yleensä sokerituotteisiin liittyy ainakin leivonnan yhteydessä rasva, joten sekin saattaa selittää ilmiötä.

Ja jostain täysin selittämättömästä syystä mulla iho-ongelmat vähenevät radikaalisti aina, jos on useamman päivän juhlaputkia, jolloin valvotaan myöhään, nukutaan liian vähän, laiminlyödään ihonhoito ja juodaan liikaa alkoholia. blink.gif Öh, ei liene kovin terveellinen hoitokuuri enkä osaa tuotakaan vaikutusta tieteellisesti selittää...

Itse ihonhoitotuotteista olen huomannut Dr. Hauschkan ihonhoitoöljyn käyttämisen parantaneen tilannetta. Sitä ennen käytin erilaisia purkkivoiteita mutta öljyn käytön aloittaminen vähensi huomattavasti pahasti tulehtuneiden finnien määrää. Sen lisäksi joudun kyllä käyttämään paikoitellen normaalia kosteusvoidetta, kun hieman pintakuiva ihoni alkaa muuten hilseilemään. Öljyssä pysyn siis jatkossakin, vaikka aluksi öljyn lisääminen rasvaiselle iholle tuntui ihan hullulta. smile.gif

Mulla on vuodenvaihteen jälkeen aika ihotautilääkärille ja kiinnostuneena odotan, mitä siellä tapahtuu. Mitään e-pillereitä en ryhdy syömään eikä mitkään Roaccutan-kuuritkaan houkuttele. Roaccutania olen joskus teininä syönyt eikä se todellakaan tuonut lupauksista huolimatta mitään lopullista ratkaisua ongelmaan. Jonkun ratkaisun kyllä haluan ongelmaan, mulla alkaa näin 20 finnivuoden jälkeen olemaan totaalisesti mitta täysi.angry.gif Olisi niin kiva kun edes joku asia elämässä menisi hyvin.
yemaya
QUOTE(paps @ 17.12.2006, 18:23)
Ja jostain täysin selittämättömästä syystä mulla iho-ongelmat vähenevät radikaalisti aina, jos on useamman päivän juhlaputkia, jolloin valvotaan myöhään, nukutaan liian vähän, laiminlyödään ihonhoito ja juodaan liikaa alkoholia. blink.gif Öh, ei liene kovin terveellinen hoitokuuri enkä osaa tuotakaan vaikutusta tieteellisesti selittää...
*

Kumma juttu, mutta aikoinaan huomasin saman silloin kun tuli juhlittua aika usein. Jos esim. join kahtena iltana viikonlopun aikana alkoholia (siis kohtuukäyttöä enemmän wink1.gif ) niin sen jälkeen iho oli usein muutaman päivän normaalia paremmassa kunnossa. En tosin voi ymmärtää mistä tuokin johtuisi. Tuskin sentään sisäisesti nautittu alkoholi voi kuivattaa ihoa tongue.gif

Muutenkin tuntuu, että omaan ihooni auttaa välillä parhaiten pelkkä meikkien puhdistus sekä vähäinen ihonhoito. Vesi voiteista parhain...?
ViluKissa
QUOTE(paps @ 17.12.2006, 19:23)
Ruokavaliopuolelta ainakin sokerin ylenmääräinen syöminen saattaa pahentaa finniongelmaa, tämä liittyy jotenkin insuliinituotannon häiriöihin.
*

Mäkin olen törmännyt tähän teoriaan, ja sehän perustuu käsittääkseni siihen että verensokerin nopea nousu eli ns. verensokeripiikki saa aikaan insuliin erittymisen vereen. Insuliini taas on hormoni, joka voi sekoittaa hormonitasapainon ja mm. aiheuttaa testesteronin lisääntymistä. Testosteroni taas voi lisätä talin erittymistä, ja näin edesauttaa finnien syntyä.

Itse huomaan sen ihan käytännössä niin, että kunnon sokerimässäysillan jälkeen parin päivän päästä iho on tosi huonossa kunnossa.
QUOTE(paps @ 17.12.2006, 19:23)
Itse ihonhoitotuotteista olen huomannut Dr. Hauschkan ihonhoitoöljyn käyttämisen parantaneen tilannetta.
*

Mulla on myös tuota, ja se tuntuu olevan ihan toimiva...paitsi että mun iho esimerkiksi leuassa ei ole rasvainen, joten mun pitää sen öljyn lisäksi vielä laittaa kosteusvoidetta. Liika kuivuminenkin voi aiheuttaa finnejä.

Teepuuöljy on kyllä nyt ihan viimeisen parin viikon aikana kohentanut tilannetta jonkin verran. Ja ihan sellaisenaan olen sitä iholle laittanut, ei ole onneksi tullut mitään ihoärsytystä. Louis Widmerillä on sellainen Tea Tree + AHA-täsmähoitoaine mutta ei siitä ole mihinkään, puhdas 100% eteerinen teepuuöljy on paljon tehokkaampi. Haisee vaan tosi voimakkaalle sad.gif

edit. ja lisään vielä että en laita yöksi mitään voiteita, vaikka aluksi se tuntui hassulta idealta kun joka paikassa toitotetaan, että pitää laittaa yövoidetta. Dr Hausckan ihonhoito-ohjeiden mukaan yöllä iholla on kuitenkin aikaa korjata omaa rasvatasapainoaan, ja että yöksi ei pitäisi mitään rasvoja laittaa iholle.
miijis
Niin kuin tuolla Ehkäisymenetelmät-keskustelussa valitin, niin mullekin puhkesi ehkäisylaastareiden lopettamisen jälkeen finnikausi, mutta nyt se on jo parempaan päin! Eli iho puhkesi kerran, koska hormonitasapaino kärkkyi, mutta nyt näyttää jo valoisalta. smile.gif

Toisaalta asiaan varmasti auttoi, kun sorruin ostamaan Lumenen Cleansing Matt Touch Tasapainottavan Kasvoveden ja Tasapainoittavan kosteusemulsion. Niillä iho puhdistui viikossa. Kävin kamppailua ton asian kanssa, koska noi tuotteet ei ole vegaanisia, mutta päädyin siihen, että halusin ihoni kuntoon (eli oli pakko olla itsekäs ja tinkiä).

QUOTE(Mala @ 14.12.2006, 15:07)
Valoimpulssihoito auttoi leukafinneihin (joista luinkin jostain, että ne ovat nimenomaan hormonikiertofinnejä) yllättävän hyvin. Rauhoitti pitkäksi aikaa.
*

Mullekin epäpuhtautta yleinsä esiintyy juuri leuassa, joten toi Valoimpulssihoito kuulosti erittäin mielenkiintoiselta. Muistatko paljon tuollainen maksoi ja tuntuiko itse hoito miltään...? Kuulostaa nimittäin just mun jutulta!
Mala
Miijisille: Derma Clear valoimpulssihoito taisi maksaa muistini mukaan 65 euroa leuan alueelle. Se kesti noin 10 minuuttia, kuumotti vähän iholla, mutta ekaksi laitettiin viilentävää geeliä. Nyt ei ole ollut varaa käydä, mutta ei ole leukakaan niin huonossa kunnossa kuin silloin.
miijis
QUOTE(Mala @ 18.12.2006, 10:32)
Miijisille: Derma Clear valoimpulssihoito taisi maksaa muistini mukaan 65 euroa leuan alueelle. Se kesti noin 10 minuuttia, kuumotti vähän iholla, mutta ekaksi laitettiin viilentävää geeliä. Nyt ei ole ollut varaa käydä, mutta ei ole leukakaan niin huonossa kunnossa kuin silloin.
*

Kiitos tosi paljon tiedoista. Pitää joskus kokeilla, kun on rahaa koossa tai "sponsori" tongue.gif
miijis
Vielä jatkan tästä aiheesta, vaikka paras tapa saada iho kuntoon, on olla ajattelematta näppylöitä! Niitähän tulee, jos liikaa ajattelee asiaa! biggrin.gif
Mutta kuitenkin vielä halusin kommentoida tätä yhtä asiaa...

QUOTE(ViluKissa @ 14.12.2006, 15:26)
aina toitotetaan että finnejä ei saa puristella, mutta miten ihmeessä sitä kehtaa lähteä ulos ihmisten ilmoille kun naamassa komeilee sellainen iso viittä vaille räjähtämäisillään oleva talivuori?
*

Jos niitä liikaa puristelee oikein voimalla, niin iho vaan ärtyy, mutta itse olen parhaimmaksi keinoksi havainnut pinsetit. Niillä nyppäsee räjähtämäisillään olevan näppylän, niin ei iho ärsyynny liikaa.
Lei-a
QUOTE(miijis @ 18.12.2006, 13:27)
Vielä jatkan tästä aiheesta, vaikka paras tapa saada iho kuntoon, on olla ajattelematta näppylöitä! Niitähän tulee, jos liikaa ajattelee asiaa! biggrin.gif
Mutta kuitenkin vielä halusin kommentoida tätä yhtä asiaa...

QUOTE(ViluKissa @ 14.12.2006, 15:26)
aina toitotetaan että finnejä ei saa puristella, mutta miten ihmeessä sitä kehtaa lähteä ulos ihmisten ilmoille kun naamassa komeilee sellainen iso viittä vaille räjähtämäisillään oleva talivuori?
*

Jos niitä liikaa puristelee oikein voimalla, niin iho vaan ärtyy, mutta itse olen parhaimmaksi keinoksi havainnut pinsetit. Niillä nyppäsee räjähtämäisillään olevan näppylän, niin ei iho ärsyynny liikaa.
*

Heh. Mulla ei mitään mainittavaa finniongelmaa koskaan ole ollut, mutta jonkun verran aina näppylöitä ilmestyy ihan vaan liian rasvaisen ruoankin takia ja mun mielestä niiden puristeleminen on samalla tavalla terapeuttista kuin kuplamuovin poksuttelu!
ViluKissa
QUOTE(Lei-a @ 20.12.2006, 13:57)
Heh. Mulla ei mitään mainittavaa finniongelmaa koskaan ole ollut, mutta jonkun verran aina näppylöitä ilmestyy ihan vaan liian rasvaisen ruoankin takia ja mun mielestä niiden puristeleminen on samalla tavalla terapeuttista kuin kuplamuovin poksuttelu!
*

Hehe. Onhan se kivaa joo, tavallaan smile.gif Mutta puhkaistuista finneistä jää pahemmat arvet kuin jos antaisi finnin vaan kuivua ja hävitä itsekseen. Mutta arpienkin muodostuminen ja paraneminen on yksilökohtaista, kaikilla niitä ei niin helposti tule tai ne häviää nopeammin näkyvistä.
punainen
Mun mielestä finni paranee nopeammin jos sen puristaa kuin jos ei. Ihan loogista mielestäni, turha sitä mätää siellä on päiväkausia muhituttaa. Mutta sen finnin pitää olla sellainen "puristusvalmis", kaikista ei koskaan tulekaan sellaisia ja jos vääränlaista finniä kynii, siitä ei tietenkään hyvää seuraa.

Tuo pinsettihomma kuulostaa kyllä hirveältä, mutta kukin tavallaan.
ViluKissa
QUOTE(punainen @ 20.12.2006, 16:10)
Mun mielestä finni paranee nopeammin jos sen puristaa kuin jos ei. Ihan loogista mielestäni, turha sitä mätää siellä on päiväkausia muhituttaa.
*

Niin, nopeamminhan se tietenkin paranee jos sen mönjän päästää ulos. Mutta syvempi arpi siitä voi jäädä, varsinkin jos puristaessa onnistuu vielä rikkomaan ihon niin pahasti että sieltä tulee verta. Silloin siihen yleensä muodostuu rupi ja arpikudosta.

Järkevintä olisi kai olla kirjaimellisesti puristamatta mitään, vaan tyhjentää finni jollain terävällä esim. steriilillä neulalla tms. ja varoa tekemästä liian isoa reikää ihoon, jotta siitä jäisi ruma arpi.

Mulla on edelleen näkyviä arpia 5 vuotta vanhoista finneistä.
punainen
Joo makunsa kullakin, mun mielestä ne arvet tulee joka tapauksessa etenkin jos finni on syvä ja jos se tulehdus kestää kauan. Pahimmat finnit ei kyllä tosiaan ole edes sellaisia mitkä pystyisi puristamaan. Mulla on todennäköisesti ikuisesti posket arvilla, mutta ei se puristelun vika ole, todellakaan.
ViluKissa
QUOTE(yemaya @ 14.12.2006, 20:12)
Toinen juttu (menee ehkä hieman off-topic) on se, että lopetin soijatuotteiden syömisen lähes kokonaan samoihin aikoihin. Nyt en uskalla enää syödä paljon, tai ainakaan päivittäin soijatuotteita, koska pelkään että saatoin saada finnejä myös niistä. Tietysti soijan poisjättäminen vegaaniruokavaliosta on sikäli hankalaa, että sen jälkeen on etsittävä muita korvaavia tuotteita. En ole koskaan kuullut, että soijatuotteet olisivat ainakaan tiettävästi vaikuttaneet ihoon finnejä lisäävästi, mutta silti mua epäilyttää enää käyttää soijatuotteita.
*

Tämä asia mietityttää muakin. Soijalla voi tosiaan olla vaikutusta hormonitoimintaan, koska se sisältää estrogeenin kaltaista phytoestrogeenia, joka toimii kehossa naishormonin kaltaisesti. Yleisesti ottaen estrogeenin lisääntynyt määrä pitäisi kuitenkin käsitykseni mukaan ehkäistä aknea, ei suinkaan aiheuttaa sitä, sillä e-pillereissähän on estrogeenia ja ne usein ehkäisevät aknea. Ja samoin on myös mahdollista että vaihdevuosissa olevilla naisilla esiintyy finnejä johtuen madaltuneesta estrogeenitasosta. Toisaalta sitten taas monilla naisilla tulee finnejä vähän ennen ennen kuukautisia, jolloin käsittääkseni estrogeenitaso veressä nousee nopeasti. Eli periaatteessa estrogeenin lisääntyminen aiheuttaa finnejä, mutta myös estrogeenitason laskeminen voi aiheuttaa niitä... think.gif Mutta sitten olen myös lukenut joistain lähteistä että soijaa nimenomaan suositellaan hormaalisten ongelmien ehkäisemiseksi, esim. kuukautiskipujen, aknen, jne. Eli mitähän tässä pitäisi uskoa?

En nyt ole pariin viikkoon käyttänyt ollenkaan soija-isolaattia (kun en ole oikein jaksanut urheillakaan whistling.gif ) niin uusia isoja finnejä ei ole naamaan ilmestynyt. En tiedä onko asialla yhteyttä ton soijan syömättömyyteen, mutta tässä vaiheessa mä olen valmis epäilemään ihan kaikkea.
punainen
QUOTE(ViluKissa @ 31.12.2006, 00:28)
Toisaalta sitten taas monilla naisilla tulee finnejä vähän ennen ennen kuukautisia, jolloin käsittääkseni estrogeenitaso veressä nousee nopeasti.
*

Ennen kuukautisia tulevat finnit johtuu progesteroni-tason noususta. Se on androgeeni ja androgeenit pahentaa aknea. Estrogeenipiikki tulee ovulaation aikaan, sitten se laskee hieman ja progesteronipitoisuus nousee.

Silloin kun mulla oli akne, en kyllä huomannut mitään kierron mukaan kulkevia muutoksia. Se naama oli aina yhtä hirveä. Mutta joillain tuo kai vaikuttaa paljonkin.
ViluKissa
Hmmm...no mikähän se voisi sitten olla syynä siihen, että joillekin soija tuntuu aiheuttavan finnejä? Liittyisiköhän se johonkin muuhun kuin hormoneihin? Olen nimittäin joiltain bodausfoorumeiltakin lukenut, että (soija)proteiinijauheet (tai ylipäänsä noi lisäprotskut) on aiheuttanut finnejä ihmisille unsure.gif
Anni
QUOTE(yemaya @ 17.12.2006, 20:06)
Muutenkin tuntuu, että omaan ihooni auttaa välillä parhaiten pelkkä meikkien puhdistus sekä vähäinen ihonhoito. Vesi voiteista parhain...?
*

Mulla ei normaalisti ole finnejä juurikaan, en hoida ihoani oikein muuten kuin pesemällä vedellä silloin kun käyn muutenkin suihkussa. Mutta jos meikkaan ja joudun sitten meikkien poistamiseksi käyttämään jotain puhdistusainetta, naama alkaa kyllä kukkia jo muutamassa päivässä, oli kyse miten laadukkaista tai hellävaraisista tuotteista hyvänsä. Sitten kun on "pakko" meikata näppylöiden peittämiseksi ja rasvata pesemisestä ärtynyttä ihoa, iho-ongelmat vaan pahenee. Parempi jos ei tarvitsisi meikata ikinä.

Oon kuullut myös bodaajien akneongelmista, voisikohan ongelmana soijan sijaan olla runsas proteiininsaanti ylipäänsä? Proteiinihan isoina annoksina rasittaa munuaisia, jos siitä sitten seuraa epäpuhtauksien kertymistä ihoonkin.
larkki
Joo, mullakaan ei oo ikinä ollu paljon finnejä ja mun ihonhoito on ollut samanlaista eli vaan vedellä pesen suihkun yhteydessä. Teininä kun finnejä esiintyi useammin, pesin naamaa vaan palasaippualla, joka kuivatti ihoa ja se riitti. (Oon myös käyttänyt yksittäisiin finneihin desinfiointiainetta kuivattamaan ja puhdistamaan) En muuten käytä vartalollekaan saippuaa, vain vettä. Kosteusvoide on tuntematon aine mun taloudessa. Aloin vasta muutama vuosi sitten meikkaamaan ja oon aina pessy kaikki meikit (puuteri, kajaali, ripsari) vaan vedellä pois ja ihan hyvin on lähteny. En sit tiiä tosta meikkivoiteesta...

Joskus oon saanu lahjaks jotain naamanpuhdistusaineita ja oon kokeillu, ku oon aatellu, että niitä "kuuluu käyttää". Ja mulla on menny naama vaan ihan sekasin ja finnejä on tullut tavallista enemmän.
ViluKissa
Juu, ihonhoitotuotteiden karsiminen on yleensä ihan hyvä idea, varsinkin jos on herkkä tai allerginen iho. Mä käytän aamuisin vain kasvovettä, illalla sitten meikit on pakko pestä pois mutta mitään yövoiteitä en käytä. Eikä iho siltikään ole kuiva. Enkä kovin usein kuori ihoa, koska en ole huomannut siinä mitään hyötyä. Meikin alle toki on pakko laittaa kosteusvoidetta. Mä käytän meikkivoidetta aina silloin kun meen jonnekin isommalti ihmisten ilmoille, mutta en mä ole huomannut ikinä mitään eroa finnien määrässä riippuen siitä olenko käyttänyt meikkiä vai en. Ihohuokosethan tukkeutuu sisältäpäin, ja huokosten erittämä tali on se mikä muodostaa finnin, ei niinkään ihon pinnalle levitetyt asiat (varsinkaan jos ne pestään hyvin pois). Ihminen voi olla vaikka ikinä pesemättä naamaansa, ja silti omata hyvän ja näpyttömän ihon koska akneen tarvitaan aina joku syy joko geeneissä, hormonitoiminnassa tai ihon kuona-aineenvaihdunnassa tai yleisemmin kaikissa näissä. Toisille aknea vaan ei tule, vaikka mikä olisi. Ja siis muutamaa satunnaista, hassua pikku finniä ei lasketa akneksi.

Bodarien akne voi johtua myös siitä itse treenistä, voimailulajeissa testosteronin eritys voi lisääntyä pelkästään niiden liikkeiden takia. Ja jotkut saavat myös finnejä jos vetävät lisäravinteena kreatiinia.
larkki
Ai mihin tota kasvovettä tarvitaan? blink.gif Ja miksi juuri aamulla, eikä illalla?
ViluKissa
QUOTE(larkki @ 1.1.2007, 20:11)
Ai mihin tota kasvovettä tarvitaan?  blink.gif Ja miksi juuri aamulla, eikä illalla?
*

No monethan käyttää kasvovettä illalla sen jälkeen kun ovat puhdistaneet kasvoilta meikin jollain pesuaineella, silloin kasvovesi ikäänkuin neutraloi ihon tasapainon (tai jotain biggrin.gif). Mä en oo huomannut siitä olevan mitään hyötyä, ja ihotautilääkäritkin sanoo että jos on herkkä iho niin kasvovesi on asia joka kannattaa laittaa mäkeen ensimmäiseksi. Mutta mä käytän sitä aamulla sen sijaan että pesisin kasvot. Vesi kuivattaa enemmän kuin kasvovesi. Yön aikana iho hikoilee ja rasvoittuu, joten on se ihan kiva puhdistaa jollain ennenkuin laittaa mitään kosteusvoidetta ja/tai meikkiä.

Laiskiaisaamuina eli vaikkapa sunnuntaisin mä en kyllä tee naamalle mitään, kun en kuitenkaan käytä meikkiäkään.
Heidihoo
QUOTE(ViluKissa @ 1.1.2007, 20:09)
Ihohuokosethan tukkeutuu sisältäpäin, ja huokosten erittämä tali on se mikä muodostaa finnin, ei niinkään ihon pinnalle levitetyt asiat (varsinkaan jos ne pestään hyvin pois).
*

Mulla on aina ollu sellanen käsitys, että myös ilmansaasteet ja esim. pöly tukkii huokosia ulkoapäin.

Ois ihanaa karsia ihonhoitotuotteita (pesuaine ja kosteusvoide tosin vaan käytössä), mutta mun iho on aivan kamala jos en esim aamulla pese sitä pesuaineella. Kasvovesi tekee mulle finnejä, ja mitään hyvää sen käytössä en oo huomannu. Kuorinta tekee ihosta niin ihanan tuntusen, että se on mun viikon kohokohta smile.gif ...melkein.

Aika rasvanen mun iho on, mutta varsinaisesta akneihon hoidosta en kyllä tiiä.
ViluKissa
QUOTE(Heidihoo @ 1.1.2007, 20:19)
QUOTE(ViluKissa @ 1.1.2007, 20:09)
Ihohuokosethan tukkeutuu sisältäpäin, ja huokosten erittämä tali on se mikä muodostaa finnin, ei niinkään ihon pinnalle levitetyt asiat (varsinkaan jos ne pestään hyvin pois).
*

Mulla on aina ollu sellanen käsitys, että myös ilmansaasteet ja esim. pöly tukkii huokosia ulkoapäin.
*

No siis varmasti jollain tasolla voivat tukkia ihohuokosia, mutta en usko että ne on kovin merkittäviä finnien aiheuttajia. Aknesta puhuttaessahan puhutaan nimenomaan tilasta, jossa ihon talin eritys on häiriintynyt, ja juuri kehon tuottama tali muodostaa tulpan ihohuokoseen, joka sitten täyttyy sisältäpäin talista, ja tästä syntyy finni. Tukos muodostuu aika syvällä ihon sisällä, joten olisi aika epätodennäköistä että mikään ulkopuolinen pystyisi tukkimaan huokosen samaan tapaan. Normaalisti toimivassa ihossa sitä tulppaa ei muodostu vaan tali pääsee erittymään ulos ihon pinnalle. Toki satunnaisesti joku ihohuokonen voi tukkeutua jos ei pese kasvojaan pitkään aikaan, mutta luulenpa että se on aika harvinaista eikä silloin oikeastaan ole kyse aknesta.

Silloin kun mä olin pillereillä, niin ihan sama vaikka olisin ollut pesemättä kasvoja viikkoon, finnejä ei vaan tullut.
Dalindeo
mulle tulee suklaasta finnejä. joten jos en halua finnejä, en voi syödä mahdottomasti suklaata.
RaivoRiina
Valohoito toimii monille, ja on vegaanista!

Itselläni on aina talvella iho huonossa kunnossa. Nyt pitäisi vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja varata aika lääkärille ja pyytää taas lähete valohoitoon.

Viime talven pärjäsin ilman, mutta sitä edelliset pari talvea otin 15 kerran valohoitokuurin, ja se auttoi tosi paljon.

Ainakin YTHS:llä ilmaista lähetteellä.

Ekalla kerralla ollaan vaan joitakin kymmeniä sekunteja, lopussa jo jotain 15 minuuttia kerrallaan.

Tavallinen solariumkin auttaa jonkin verran, mutta ei kyllä vedä vertoja oikealle valohoidolle (erilaista valoa), eikä ole hyvä varsinkaan iholle joka palaa helposti.

Oma nahkani kestää aurinkoa rajattomasti, ja parasta iholleni on kesäinen merivedessä uiminen ja hillitön auringonpalvonta alasti mökillä wink1.gif

Ja juu, olen kohta kolmikymppinen, mutta talineritys ei ota laantuakseen. Ihoni on silti tosi pintakuiva, enkä voisi kuvitellakaan jättäväni rasvaamista. Jos ei itse rasvaa, iho tunkee entistä enemmän rasvaa pintaan, ja kun se ei kerran pääse juoksemaan vapaasti, ihohuokoset tukkiutuvat. Näin ainakin minulla.

Ruokavaliolla ei ole kohdallani mitään merkitystä, kun ongelma on geeneissä ja vissiinkin ihon rakenteessa ja hormonitoiminnassa. Onneksi olen vegaani ihan muista syistä (tuskin kukaan vegaaniksi alkaakaan vain kauniin ihon toivossa...)
Niini
QUOTE(RaivoRiina @ 4.1.2007, 18:44)
Ruokavaliolla ei ole kohdallani mitään merkitystä, kun ongelma on geeneissä ja vissiinkin ihon rakenteessa ja hormonitoiminnassa. Onneksi olen vegaani ihan muista syistä (tuskin kukaan vegaaniksi alkaakaan vain kauniin ihon toivossa...)
*

Ruokavaliolla on huippupaljon merkitystä sillä se mitä suuhusi lappaat vaikuttaa hormonitoimintaasi paljonkin.
Seitti
QUOTE(sola @ 6.1.2007, 04:10)
Ruokavaliolla on huippupaljon merkitystä sillä se mitä suuhusi lappaat vaikuttaa hormonitoimintaasi paljonkin.
*

Voitko vähän tarkentaa?
ViluKissa
QUOTE(Seitti @ 6.1.2007, 07:47)
*

Voitko vähän tarkentaa?
*

Mä voin yrittää vastata vaikka kysymys ei ollutkaan mulle osoitettu. Ruokavaliolla on merkitystä hormonitoimintaan mutta kaikkiin aknetapauksiin sillä ei ole merkitystä. Esim. verensokerin ja insuliini-hormonin tasapaino elimistössä voi vaikuttaa muuhun hormonitoimintaan, joka taas voi vaikuttaa akneen, joka on hormoniperäistä. Jotkut vannovat että ruokavalio on auttanut heidän akneensa, toiset taas ovat kokeilleet kaikkia eri ruokavalioita vähähiilarisesta rasvahappokuureihin, tuloksetta. Lääkärit kiistelevät tästä asiasta nykyään aika paljon, kun aiemmin vallalla oleva käsitys oli että ruokavaliolla ei ole merkitystä. Jotkut myös sanovat että kehon hapan/emäs-tasapaino voi vaikuttaa akneen. Tiedä häntä. Mun käsityksen mukaan tärkeimmät akneen vaikuttavat tekijät on edelleen perinnöllisyys ja hormonitoiminta, nimenomaan yhdessä. Lisäksi myös ihon rakenne ja siihen liittyen ihon aineenvaihdunta vaikuttavat. Mutta en usko että ihminen, jolla ei ole taipumusta akneen, voi saada aknen vain syömällä väärin ja sekoittamalla siten hormonitoimintansa.
Marylee
Mikähän mun (kasvojen) ihoa vaivaa, kun on jonkun vuoden ollu punaisia finnin tapaisia pisteitä, jotka on kuivia. Ei siis vissiin mitään aknea, koska naama ei ole mitenkään epätavallisen rasvainen, ja kuivattava pesuaine/kuorinta vaan pahentaa ihon kuntoa? Oon miettinyt, että pitäis mennä jonkun lääkärin puheille, koska naama ei näytä parantuvan, eikä kyseessä näytä olevan mikään tavallinen akne tms.

Argh, tässä iässä jotain iho-ongelmia. wacko.gif Teininä ei ollut mitään.
ViluKissa
QUOTE(Metal @ 6.1.2007, 13:57)
Mikähän mun (kasvojen) ihoa vaivaa, kun on jonkun vuoden ollu punaisia finnin tapaisia pisteitä, jotka on kuivia. Ei siis vissiin mitään aknea, koska naama ei ole mitenkään epätavallisen rasvainen, ja kuivattava pesuaine/kuorinta vaan pahentaa ihon kuntoa? Oon miettinyt, että pitäis mennä jonkun lääkärin puheille, koska naama ei näytä parantuvan, eikä kyseessä näytä olevan mikään tavallinen akne tms.
*

Aknen kaltainen ihosairaus on acne rosacea eli ruusufinni, sen yhdessä muodossa (Papulopustular Rosacea) voi tulla punaisia näppylöitä mutta ei esimerkiksi valkopäitä. Mutta yleensä tätä esiintyy 30-50 vuotiailla naisilla, ja lisäksi useimmiten siihen liittyy myös vahvaa kasvojen punastumista varsinkin poskissa, nenällä ja otsalla. En siis usko että sulla tätä on, mutta ehkä tosiaan kannattaisi käydä lääkärille näyttämässä. Usein kyllä ruusufinnikin diagnosoidaan virheellisesti akneksi, vaikka hoito on erilainen.
Niini
QUOTE(Seitti @ 6.1.2007, 07:47)
*

Voitko vähän tarkentaa?
*

Katsotaan jos lähtisi jotain tarkempaa tietoa myöhemmin kun ei ole kiire bussiin. Mutta esimerkiksi sinkin puute ravinnosta lisää hormonimuuntoa dihydrotestosteroniksi joka on talirauhasia stimuloiva tekijä. Siis sinkki normiruokavaliossa on ns. 5-alpha-reduktaasiblokkeri, tuo entsyymi kääntää kehon luonnollisen testosteronin sen agressiivisemmaksi muodoksi dht:ksi joka aiheuttaa aknea.

Olen tämän nimenomaisen tiedon tarkistuttanut ihotautilääkärillä muuten vaikka varmasti niitäkin löytyy joiden mukaan ruokavaliolla ei ole vaikutusta ihoon. Mutta mulle lääkäri on sanonut mm. että e-pillereillä ei pitäisi olla sivuvaikutuksia joten.
ViluKissa
Nyt kun olen kolunnut nettiä edes ja takas etsiessäni tietoa aknesta, niin törmästin sellaiseenkin asiaan että amalgaamipaikat voivat joidenkin uskomusten mukaan aiheuttaa näppylöitä. Ja mulla on amalgaamia suussa vaikka muille jakaa, valitettavasti sad.gif Eräs nainen myös kirjoitti jonnekin keskustelupalstalle, että hänellä akne oli leimahtanut amalgaamipaikkojen poiston yhteydessä neljään eri otteeseen, aina poiston jälkeen...ja sitten sen jälkeen rauhoittunut. Pelottavaa blink.gif
ViluKissa
Kun tämä akne ei tunnu itsestään menevän ohi eikä mikään oikein tunnu auttavan, niin taitaa olla pakko hankkia jotain lääkkeitä tai pillerit. Kumpikohan olisi järkevämpää, mennä ihotautilääkärille vai hankkia e-pillerit? E-pillerit auttaa varmasti, mutta akne saattaa uusiutua sitten kun ne lopettaa. Aknelääkkeet taas voivat toimia, tai sitten ei. Moni vetää Roacuttan-kuureja toisensa perään, ja silti akne vaan tulee rytinällä takaisin. Antibiootit olenkin jo kokeillut, niitä en enää halua syödä.

Vai onko se ihan tekopyhää vetää eläimillä testattuja lääkkeitä, ja samalla puhua eläinkokeiden lopettamisen puolesta? Mä en oikeasti tiedä mitä pitäisi tehdä sad.gif
pupuankka
Mun mielestä e-pillereiden aloittaminen ei ole mikään ratkaisu, kun ne vaan siirtävät ongelmia eteenpäin sad.gif

Sinuna menisin ihotautilääkärille ja miettisin hänen kanssaan ihan rauhassa kaikki ratkaisut läpi. Akne voi hoitamattomana olla todella kipeä ja elämänlaatua laskeva sairaus, sen takia en ainakaan itse ole sua "tuomitsemassa" jos päätät aloittaa jonkun lääkityksen.

Ja onhan e-pilleritkin testattu.
ViluKissa
QUOTE(pupuankka @ 8.1.2007, 15:42)
Ja onhan e-pilleritkin testattu.
*

Niin niin, siis nimenomaan sitä mietin että pitäisikö vaan yrittää sinnitellä ihan ilman mitään lääketieteellisiä apuja, vai turvautua johonkin (joko pillereihin tai sitten aknelääkkeisiin)...

Periaatteessa aknehan voi hyvinkin mennä itsestään ohi. Mutta kun sitä ei tiedä että tapahtuuko sitä mun kohdalla, ja jos niin milloin. Mulla on nimenomaan aikuisiän akne, teininä mulla oli ihan hyvä iho.
punainen
Mä menisin ainakin ihotautilääkärille keskustelemaan niistä vaihtoehdoista. Vaikka sitten päätyisitkin e-pillereihin niin voi sekin ne kirjoittaa.

Marylee
QUOTE(ViluKissa @ 6.1.2007, 14:18)
Aknen kaltainen ihosairaus on acne rosacea eli ruusufinni, sen yhdessä muodossa (Papulopustular Rosacea) voi tulla punaisia näppylöitä mutta ei esimerkiksi valkopäitä. Mutta yleensä tätä esiintyy 30-50 vuotiailla naisilla, ja lisäksi useimmiten siihen liittyy myös vahvaa kasvojen punastumista varsinkin poskissa, nenällä ja otsalla. En siis usko että sulla tätä on, mutta ehkä tosiaan kannattaisi käydä lääkärille näyttämässä. Usein kyllä ruusufinnikin diagnosoidaan virheellisesti akneksi, vaikka hoito on erilainen.
*

Kiitti infosta, tuota rosaceaa tutkiessani päädyin lukemaan perioraalidermatiitista eli suunympärysihottumasta, joka vaikuttais olevan sitä mitä mulla on. Eli samantyylinen juttu kuin tuo ruusufinni, mutta esiintyy nuoremmilla eikä niin voimakkaana. Kuivia pieniä näppylöitä suun ja leuan ympäristössä ja joskus silmien ja poskien lähellä. Mulla on just suun ja silmäkulmien lähellä sellaisia. Sen luultavasti aiheuttaa sillä alueella käytetyt voiteet. Aattelin lopettaa kokonaan meikkivoiteen ja muiden naamarasvojen käytön ja katsoa olisiko sillä vaikutusta. Muistelisin, että ongelma alkoi juuri siihen aikaan, kun rupesin uudestaan käyttämään melko säännöllisesti meikkivoidetta. Ja kesällä iho oli suht hyvässä kunnossa koska en käyttäny juurikaan mitään meikkituotteita tai voiteita.

Jos ei vaikutusta näy niin lääkärille ja antibioottikuuri. sad.gif
ViluKissa
Tää on jo aika lohdutonta, mutta mulle tulee aina finnihyökkäys muutama päivä sen jälkeen kun olen syönyt enemmän soijaa. Esim. viime viikolla söin sitä aika paljon, ja nyt naama kukkii ihan hulluna. Mitään muuta ihmeellistä en ole syönyt, eikä nyt pitäisi kuukautiskierronkaan mukaan olla otollinen aika finneillle, joten en mä keksi mitään muuta syytä kuin tuon soijan. Miten ihmeessä mä voin elää ilman soijaa? blink.gif Kääk.
yemaya
QUOTE(ViluKissa @ 16.1.2007, 10:48)
Tää on jo aika lohdutonta, mutta mulle tulee aina finnihyökkäys muutama päivä sen jälkeen kun olen syönyt enemmän soijaa.
*

Just ton takia mä en uskalla enää syödä soijaa melkein yhtään. En edelleenkään tarkalleen tiedä, mistä se soijan ja finnien yhteys voisi johtua. Nykyään ainoastaan tofua syön joskus, koska jostain syystä sillä ei ole ollut samanlaista vaikutusta kuin muilla soijatuotteilla.

Tästä asiasta olisi oikeasti mielenkiintoista saada jotain virallista tutkimusta, jos sellaista ei vielä ole tehty.
ViluKissa
QUOTE(yemaya @ 16.1.2007, 14:40)
QUOTE(ViluKissa @ 16.1.2007, 10:48)
Tää on jo aika lohdutonta, mutta mulle tulee aina finnihyökkäys muutama päivä sen jälkeen kun olen syönyt enemmän soijaa.
*

Just ton takia mä en uskalla enää syödä soijaa melkein yhtään. En edelleenkään tarkalleen tiedä, mistä se soijan ja finnien yhteys voisi johtua.
*

Varmaankin se liittyy tähän asiaan eli siis soijan homonivaikutuksiin. En oikein muuta syytä keksi.
ViluKissa
Tietääkö kukaan että pitääkö se paikkaansa, että Roacuttan-kuurin aikana on aina pakko käyttää jotain hormonaalista ehkäisyä? Mistä sen sitten tietää, kumpi akneen tehoaa; Roa vai ne e-pillerit? Ja miksei siihen riitä potilaan vakuutus siitä, että ei aio harrastaa seksiä kuurin aikana?
Lumimarja
QUOTE(ViluKissa @ 30.1.2007, 00:18)
Tietääkö kukaan että pitääkö se paikkaansa, että Roacuttan-kuurin aikana on aina pakko käyttää jotain hormonaalista ehkäisyä? Mistä sen sitten tietää, kumpi akneen tehoaa; Roa vai ne e-pillerit? Ja miksei siihen riitä potilaan vakuutus siitä, että ei aio harrastaa seksiä kuurin aikana?
*

Jos ei seksiä aio harrastaa, niin silloin ei e-pillerit ole pakolliset, näin päättelen ainakin siitä, että mun sisko oli Roacuttan-kuurilla joskus n. 16-vuotiaana eikä sen mitään e-pillereitä tarvinnut silloin syödä kun ei sillä ollut poikaystävää tai muutenkaan aikeita seksiä harrastaa. Eri asia sitten tietysti se, uskooko lääkäri vakuuttelut siitä että ei varmasti aio seksiä harrastaa kuurin aikana.
pupuankka
QUOTE(Lumimarja @ 30.1.2007, 10:30)
QUOTE(ViluKissa @ 30.1.2007, 00:18)
*

Jos ei seksiä aio harrastaa, niin silloin ei e-pillerit ole pakolliset, näin päättelen ainakin siitä, että mun sisko oli Roacuttan-kuurilla joskus n. 16-vuotiaana eikä sen mitään e-pillereitä tarvinnut silloin syödä kun ei sillä ollut poikaystävää tai muutenkaan aikeita seksiä harrastaa. Eri asia sitten tietysti se, uskooko lääkäri vakuuttelut siitä että ei varmasti aio seksiä harrastaa kuurin aikana.
*

Tämä on minusta ihan karmea epäkohta, että Roaccutan-kuuria ei saisi jos ei syö pillereitä blink.gif Usein hormonaalinen akne tulee juuri pillereiden vaikutuksesta... Kuukuppikunnan sivuilla oli muistaakseni keskustelua tästä. Siellähän on e-pillerivastainen ilmapiiri yleensäkin, ja muistaakseni tuossa ketjussa puitiin myös sitä miten saa Roaccutan-kuurin ilman e-pillereitä. Minä jopa voisin tehdä niin että ottaisin hymistellen pillerireseptin vastaan ja heittäisin sillä vesilintua. Eihän se lääkäri niitä pillereitä voi kurkusta alaskaan tunkea... hypocrite.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.