Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Vappu tulloo
Eläinoikeusfoorumi > KASVISSYÖNTI JA VEGANISMI > RUOKA & TUOTTEET > SUOLAISET RESEPTIT
Hornansarvi
Eli mitäköhän sitä tekis semmosta hyvää, rentoa sapuskaa vapuksi.Ois kiva mennä vaikka piknikille ja pistää oikein kunnon vegaani mössöt pakettiin. Perinteiset perunasaalaatit ei ole oikein koskaan kolahtaneet, mutta jotain rentoa piknik mättöä olis kiva keksiä... varmaan seitania jossain muodossa tulee väännettyä, ajattelin kokeilla jotain tän typpistä eli aattelin tehdä seitan "nakkeja".
Jotain extremeä kuten mämmipullia ja hernariranskiksia vois kanssa vetää Vapun kunniaksi.

Mitäs muut on aatellu? vinkkejä otetaan myös vastaan ja reseptit tervetulleita!
Iines
Mun kaveri teki viime vappuna perunasalaattia, josta tuli ihan hitti. Siihen tuli vaan keitettyä (ja tietty jäähdytettyä) perunaa, suolakurkkua ja punasipulia, ei mitään kermamössöjä tai muuta. Tosi hyvää. Mä aion tehdä vappupiknikille myös semmosta "salaattia", johon tulee jonkinnäköistä pastaa, pestoa ja oliiveja. Ei kauheen extremeä, mutta näillä mä yritän vappuni pärjätä. Pääsen tosin piknikille vasta kuuden jälkeen illalla, kun oon koko päivän töissä, mutta sittenpähän on jo nälkä. wink1.gif
Seitti
Me syötiin eilen miehen kanssa tapaksia (espanjalainen vappu, heh rolleyes.gif ). Tehtiin sangriaa ja sen kanssa oli valkosipulipatonkia & oliivitapenadea, marinoituja valkosipuleja, erilaisia oliiveja (isoja kreikkalaisia ja sitruuna- ja paprikatäytteisiä) ja viinirypäleitä.

Tänään mä ajattelin syödä pelkästään munkkeja winkiss.gif

Edit: Ainiin, munkkisuunnitelmat meni uusiksi, kun mun olikin tarkoitus syödä tänään parsaa saksanpähkinä-kermakastikkeessa ja jonkunlaisia perunoita, lohkoperunoita luultavasti.
Dalindeo
mitä vappupiknik-ruokaa suosittelette?
hipkunmullaviiraa
QUOTE(Dalindeo @ 22.4.2010, 12:28)
mitä vappupiknik-ruokaa suosittelette?
*

Oisko joku sämpylä tms. hyvä?
Dalindeo
QUOTE(Kavvi @ 22.4.2010, 14:28)
Oisko joku sämpylä tms. hyvä?
*

kiitos kavvi! pikinik-ongelma ratkottu!!!
(no joo tarkoitin jotain lämmintä (älä ehdota lämmitettyä sämpylää biggrin.gif) ja joku hyvä salaatti.
en voi syödä sämpylää, koska olen "laihiksella".
ireneito
Omena kuuluu ehdottomasti perunasalaattiin! Ja jos perinteinen perunasalaatti kyllästyttää voi koettaa esim tällaista:

http://pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti..._perunasalaatti

Vihreät pavut ovat myös hyviä perunasalaatissa. Couscous-salaatti sopii myös hyvin piknikille. Couscousia, linssejä, parsakaalia ja paprikaa sekä paljon mausteita. Tuore parsakaali ja pähkinärouhe ovat muuten mainio lisä tavalliseen vihersalaattiin.

Leivonnaisista suosittelen pieniä piirakoita tai skonsseja ja marmeladia.
taistogunnar
Burritot ovat hyvää piknikruokaa. Toinen kivasti mukaan pakattava hulppeus on panzerotti fritti. Eli kyse on lihiksestä (uppopaistettu vehnäsämpylätasku), jonka täytteeksi tulee tomaattia, cheezlyä ja basilikaa tai rosmariinia. Myös erilaiset lehtitaikinaan tehdyt pasteijat ovat hyviä. Täytteeksi esimerkiksi soijarouhetta ja tapenadea.

Myös jostain antipasto-, tapas- ja mezeruokalajeista löytää kaikkea kivaa. Esimerkiksi dolmadeseja saa valmiina purkissa jos ei itse jaksa tehdä. Tai tapaksista esimerkiksi tortilla onnistuu vegaanisesti:

Vispaa gramjauhoista ja vedestä löysähkö taikina. Voit laittaa taikinaan myös soijajogurttia. Mausta paprikalla, kurkumalla, mustapippurilla ja suolalla. Kuori muutama peruna ja viipaloi ne mahdollisimman ohueksi. Kuumenna paistinpannulla n. 1cm oliiviöljyä, paista perunat ja kunnes ovat saaneet väriä, kaada taikina pannulle. Kun taikina alkaa olla hyytynyt, käännä tortilla lautasta apuna käyttäen. Nosta kakku jäähtymään ja viipaloi.

Patongin kanssa luulisi menevän myös erilaisten levitesalaattien. Esimerkiksi hummus, baba ghanoush, grillattu paprikatahna tai tapenade.

Tai sitten tekee vaikka jotain pyöryköitä soijarouheesta tai pähkinöistä. Nyrkkisääntö on, että uppopaistamalla tulee parempia ja majoneesi on hyvä yleiskastike.

Ja skumppa on ehdoton.
ainosan
QUOTE(taistogunnar @ 22.4.2010, 18:07)
Toinen kivasti mukaan pakattava hulppeus on panzerotti fritti. Eli kyse on lihiksestä (uppopaistettu vehnäsämpylätasku), jonka täytteeksi tulee tomaattia, cheezlyä ja basilikaa tai rosmariinia. Myös erilaiset lehtitaikinaan tehdyt pasteijat ovat hyviä.

--

Nyrkkisääntö on, että uppopaistamalla tulee parempia ja majoneesi on hyvä yleiskastike.
*

Juuri kun Dalindeo kertoi, ettei voi syödä sämpylää, koska on laihiksella. biggrin.gif
Dalindeo
QUOTE(ainosan @ 23.4.2010, 08:25)
Juuri kun Dalindeo kertoi, ettei voi syödä sämpylää, koska on laihiksella. biggrin.gif
*

no mut muutkin voi hyötyä tästä smile.gif

mut joo, tuleekohan ees mitään piknikkiä kun ilma on mitä on...ja kiitti vinkeistä. mulla on tosi huono mielikuvitus niin noi on ihan hyviä ideoita!
olga
mä ehdottaisin esim. kuutioituja tofupaloja, oliiveja, paprikaa, mini soijapyöryköitä yms. ja jokaiselle vaikka haarukka ja niitä sitten dippaamaan. ja patonki hummksen kanssa kans aika jees smile.gif yhtenä vappuna tein leivitettyjä ja hyvin maustettuja tofupihvejä ja ne ainakin maistu porukalle hyvin. ja ehkä jotain marinoituja papuja drool.gif
Iines
Mä teen vappupiknikille leipiä, joiden välissä on hyvin maustettuja viljapihvejä ja hummusta. Lisäksi varmaan jotain hedelmiä ja suklaakakkua. Oon kerrankin ajoissa liikkeellä, kakku ja pihvit on jo valmiina.
nebba
Vappumätöt täälläpäin: falafeleja, tofu-kasvisvartaita (kylmäsavutofua, tomaattia, paprikaa, ananasta), ja Iineksen kaverin perunasalaattia. biggrin.gif (Kiitos vinkistä! tongue.gif )

Kaveri on tehny simat, katon jos ehdin tänään vielä pari munkkia itelleni väsätä... (Kaveri oli tehny niitäki mutta epävegaanisena sad.gif ).

Sitten vaan manaamaan sitä aurinkoa esiin... flowers.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.