QUOTE(Esteria @ 8.8.2007, 19:28)
Vaikka olenkin jo teknisesti ottaen rouviintunut, hääjuhla on vielä pitämättä. Nyt olen törmännyt sellaiseen hankalaan asiaan, että hääpaikkaa ei saa vuokrattua ottamatta ruokaa. Haluaisin kuitenkin todistaa ihmisille että juhlat voi pitää ilman (kuolleita) eläimiä, ja tarjota herkullista ja tukevaa kasviperäistä ruokaa.
Lähes kaikki juhlapaikat (lukuunottamatta joitain kulahtaneita nuorisoseurantaloja) tarjoavat paikkaa vuokralle vain valmiiksi suunniteltujen menujen hinnalla (hinta per nenu). Voikohan tätä mitenkään kiertää? Pystyisin toki itse antamaan tarkkojakin reseptejä ja raaka-aineitakin pitopalveluhenkilökunnalle, jos heidän puolestaan asiakkaan raaka-aineiden käyttö ja menun muuttaminen on mahdollista. Missään ei ainakaan sanallakaan vihjata siihen suuntaan, että erityisruokavaliot voitaisiin ottaa huomioon.
Rahalla saa mitä tahansa, kyllä ne valmiita menuja tarjoavat lafkat tekee aivan varmasti vegaaniruokaa kun vaan hinnasta sovitaan. Voi vaikka itse suunnitella koko menun, mutta siihen joutuu luultavasti liittämään reseptit.
Erikoisruokavaliot otetaan kyllä huomioon lisämaksusta, esimerkiksi diabetesta tai keliakiaa sairastaville saa tarvittaessa omat ruuat.
Itse menin naimisiin 4/06 ja koska appivanhemmat järjesti ja maksoi hääjuhlan niin meillä ei miehen kanssa ollut kovin paljoa sananvaltaa. Me ei edes haluttu koko hääjuhlaa, me oltais haluttu ainoastaan kirkollinen seremonia koska ainoastaan sillä on meille merkitystä.
Siis aivan hirveet tappelut käytiin tosta häämenusta, apit ois halunnu siihen lihaa joka ruokalajiin (paitsi meille hääparille + vegevieraille tietty erikseen kasvisruoka). Huutamisen, tappelun, ovien paiskomisen ja "me ei tulla sinne häihin, pitäkää ne keskenänne"-uhkausten jälkeen apit suostui siihen, että juhlissa on sekasyöjille pesco-vegetaristi-menu. Niiden juhlien takia meni henki monelta sadalta hummerilta, ravulta, osterilta ja kalalta
Edit: Vegaaninen menu olis kaikenlisäksi maksanut vähemmän kuin tuo kala-menu!
Luonnonsilkkisestä hääpuvusta sentään kieltäydyin ja aitoa helminauhaa en suostunut kaulaani laittamaan. Ostin sitten itselleni tekohelminauhan 50 centillä torilta ja anoppi oli kauhuissaan "jos joku vaikka huomaa ettei se ole aito"

Mun anopilla on siis 7 tai 8 turkkia: minkkiä, kettua, kania ja ties mitä eläintä. Mä en tajuu sitä kun se on muuten niin ihana ihminen, tosi kiltti ja altruisti, joten luulis että sillä riittäis empatiaa eläimillekin. Mutta kun ei

Ja appi on ex-metsästäjä, olis kai vieläkin jos sen kunto kestäis metsissä rämpimistä ja koirien päivittäistä hoitamista/liikuttamista, joten melko vannoutuneesta lihansyöjästä on kyse.
Itseasiassa olen todella pahoillani siitä, että ei miehen kanssa yksinkertaisesti kieltäydytty koko hääjuhlasta ilman vegaanista menua. Se olis kyllä tarkoittanut vuosia kestävää sisällissotaa perheessä...mutta se olis ollu sen arvoista. Kaikki te, joilla häämenu-sota on vielä edessä, pitäkää päänne! Toivon todella, että olisin itsekin pitänyt
(Edit: pieni lisäys)