Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Pyöräily
Eläinoikeusfoorumi > KASVISSYÖNTI JA VEGANISMI > KASVISSYÖNTI & VEGANISMI > VEGAANIURHEILU JA -LIIKUNTA
Pages: 1, 2
Tohtori paha
QUOTE(piiskis @ 11.1.2009, 16:11)
Onkohan jarrupaloissa jotain eroja? Mua ärsyttää kun pitää parin kuukauden välin vähintään olla vaihtamassa takajarruista jarrupaloja, kun ne vaan kuluu niin äkkiä loppuun. Ajan lähes joka päivä tolla pyörällä, ja tietty kun on kaupunkiajosta kyse niin joutuu jarruttelemaan vähän väliä. Nyt oon jonkun kuukauden jo ajanut ilman että takajarrut toimii ollenkaan, ja etujarrun käyttö on hiukan ehkä vaarallista ja uhkarohkeaa tähän vuodenaikaan wacko.gif En haluaisi kuitenkaan pyörääkään vaihtaa jarrujen takia, kun tykkään ajella tommosilla miljoonavaihteisilla..
*

Mulla on yhdessä vanhassa maastopyörässä vannejarrut ja käytän niissä Shimanon XTR paloja joiden pitäis olla parhaasta päästä. Ne kestää yleensä n. 500-800 km. Joskus on mennyt viikossa yhdet palat. Jarrupintojen ja -palojen puhdistus lisää kestoa.

Mun talvipyörässä ei oo kuin etujarru. Takajarrua ei oo lainkaan, koska n. 60-70 prosenttia jarruvoimasta menee eturenkaalle. Maastopyörässä mulla ei myöskään oo takajarrua, koska se on "fiksi" eli siinä on ratapyörän suoravetoinen takanapa. Siinä siis pyörii polkimet aina kun takarengas pyörii ja sama toisin päin, eikä sillä voi rullata vapaalla jalkojaan "lepuuttaen". Suosittelen. Kestävin tapa hoitaa polkupyörän voimansiirto ja pyörällä voi polkea myös takaperin eli pakki ei enää puutu.
Tohtori paha
QUOTE(starpaws @ 11.1.2009, 16:50)
(5-7 napavaihteinen kestää jotain 5000km ajoa ja sen jälkeen maksaa kai 100-200 euroa pakollinen huolto (joka ei onnistu kotikonstein). Ketjuvaihteiden rattaat kuluu kaiketi nopeemmin, mutta ne saa helposti itse vaihdettua)
*

Jep. Napavihteiset ei kovin pitkään käyttöä kestä. Niiden käyttöikä saattaa innokkaalla polkijalla jäädä puoleen vuoteen. Mulla on ollu noita napavaihteita (nexus) ja kahdeksan vaihteinen kesti viisi kuukautta ja kolmivaihteinen kesti neljä viikkoa. Ketjuvaihteiseen verrattuna napavaihde on etenkin talvella liian raskas. Tai oli ne hyviä ekan viikon, mutta sitten alkoi polkeminen tuntua raskaalta. Kyllä napavaihteilla silti pärjää arkikäytössä jos ei mikään himopolkija oo.

Napavaihdepyörän korjaus on aina tehtävä ammattihuollossa ja osat napoihin on kalliita. Lähes poikkeuksetta on halvenpaa ostaa uusi takanapa ja vanne (Nexus 3 n.100-120 euroa ja Nexus8 parisataa euroa) kuin korjata rikki mennyttä napaa. Napavaihteilla on yleensä vuoden takuu.

Ketju ja rattaat kestää napavaihteisissa ja yksivaihteisissa pyörissä huomattavasti pidempään kuin ketjuvaihteellisissa, koska ketjulinja on aina suora toisin kuin ketjuvaihdepyörissä.
lost
QUOTE(Tohtori paha @ 12.1.2009, 02:16)
Ketjuvaihteiseen verrattuna napavaihde on etenkin talvella liian raskas. Tai oli ne hyviä ekan viikon, mutta sitten alkoi polkeminen tuntua raskaalta.
*

Mistä tämä johtuu?
kiptin
Takavannejarruun menevä vaijeri on kyllä ärsyttävä, sillä se ei yleensä toimi kovin hyvin. Mutta vaihtoehdot ovat vähissä.

QUOTE(lost @ 12.1.2009, 15:14)
Mistä tämä johtuu?
*

Eiköhän se johdu siitä, että se takana oleva ratas on pieni, siis verrattuna ketjuvaihteisen skaalaan.
lost
QUOTE(kiptin @ 12.1.2009, 15:22)
Takavannejarruun menevä vaijeri on kyllä ärsyttävä, sillä se ei yleensä toimi kovin hyvin. Mutta vaihtoehdot ovat vähissä.
Eiköhän se johdu siitä, että se takana oleva ratas on pieni, siis verrattuna ketjuvaihteisen skaalaan.
*

Mutta jos sanotaan, että oli hyviä ekan viikon, sitten alkoi tuntua raskaalta. Alkaaks ne kulua niin helposti vai onks kyse siitä et aluks ei tuntunut niin raskaalta, mut on se kuitenkin raskasta loppujen lopuks smile.gif
steakhouse
QUOTE(piiskis @ 11.1.2009, 16:11)
Onkohan jarrupaloissa jotain eroja? Mua ärsyttää kun pitää parin kuukauden välin vähintään olla vaihtamassa takajarruista jarrupaloja, kun ne vaan kuluu niin äkkiä loppuun. Ajan lähes joka päivä tolla pyörällä, ja tietty kun on kaupunkiajosta kyse niin joutuu jarruttelemaan vähän väliä. Nyt oon jonkun kuukauden jo ajanut ilman että takajarrut toimii ollenkaan, ja etujarrun käyttö on hiukan ehkä vaarallista ja uhkarohkeaa tähän vuodenaikaan wacko.gif En haluaisi kuitenkaan pyörääkään vaihtaa jarrujen takia, kun tykkään ajella tommosilla miljoonavaihteisilla..
*

Enemmän kuin asentojen säätö vaikuttaa kulumiseen etenkin talvella se kuinka paskanen vanne on. Käytännössä talvella kannattais joka ajon jälkeen putsata vanteet ettei se hiekkarapaloskapaska tuhoa jarrupaloja alta aikayksikön.
tpertt
QUOTE(starpaws @ 10.1.2009, 22:13)
Ilmeisesti pyörällä ei ihan älyttömästi ajeta. Mulla oli joku 7 vaihteinen napavaihdepyörä, niin sekin sit hajos puolessatoista vuodessa kun ajoin talvellakin 20 km melkein joka päivä.
*

Kun hankkii tarpeeksi hyvän pyörän, hinta yleensä +1000e ja tuohon hintaan ei vielä mitään jousituksia saa, niin kyllä kestää.
Mulla on Tunturi kayapo maasturi jolla ajettu nyt noin 78 000km, Cannondalen maantie ja cyclo-cross pyörät, kummallakin ajettu noin 62 000km. + muutama uudempi vielä vähemmän ajettu pyörä. Kuulemma alumiinirungot rupeavat katkeilemaan sadantuhannen jälkeen, hyvä teräsrunko kestänee puolet pidempään. Kulutusosia nyt menee jonkunverran, ketjuja, rattaita, laakereita, vaihdevipuja. Vanteitakin tulee jarruteltua puhki. Lähinnä syksyn/talven rapakelit ja maantiesuola on sellaisia jotka pyörää tehokkaasti tuhoavat. Tähän asiaan auttaa parhaiten pyörän peseminen, eli käytännössä aina käytön jälkeen suihkuttaa ylimääräiset kuonat pois, harjaakin saa käyttää. Ja aina pyörän kuivuttua on ketju voideltava uudestaan. Muutenkin ilman asianmukaista huoltoa mikään mekaaninen vempele ei kestä pitkään.

Tuohon jarrupalojen nopeaan kulumiseen voi syynä olla laahaminen, eli ottavat vanteeseen kiinni. Säätö auttaa ja vaijereiden voitelu. Myös jarrulänkien kiristysvoimaa voi säätää vahvemmaksi. Tietysti myös likaiset vanteet kuluttavat paloja huomattavasti enemmän samalla kun jarruteho heikkenee, kuten edellinen vastaaja jo mainitsi. Ja sitä etujarrua kyllä kannattaa opetella käyttämään.

Jatkuviin rengasrikkoihin on syynä terävä hiekoitussepeli ja halvat ulkorenkaat, unohtakaa siis ne Bilteman 9,90 (tai jopa 4,90) kumit ja hankkikaa kunnolliset pistosuojatut. Maksaa noin 25-35e, mutta tulevat aikaa myöten paljon halvemmiksi.
Lacrima
Pyörien huoltoaika ja silleen ja tässä mietiskelisinkin, että..

Mitä kaikkea pyörän huoltamiseen kuuluu? Mitkä olisi hyvä tarkistaa, vaihtaa tai vastaavaa?

Niin ja voisiko joku ratkaista ongelmani, joka minulla on pyörän satulan kanssa. Nimittäin pyöräily alkaa sattumaan tuonne ihan ylös nivusiin sivuille sisäreiteen sekä vaginan alueelle (biggrin.gif), eli siis nivusiin tulee sellainen paine, joka saattaa tuntua seuraavanakin päivänä arkuutena. Onko minulla vääränmallinen satula vai säädöt perseellään? Jälkimmäinenkin voi olla hyvin mahdollista, koska tuo pyörä ostettiin minulle, kun olin +20cm lyhyempi, mutta on kyllä sen jälkeenkin summittaisesti säädetty mm. satulan vaihdon yhteydessä.

Auttakee, jotta voisin taas nauttia pyöräilystä. :'<
Albert
QUOTE(Lacrima @ 29.4.2009, 20:48)

Niin ja voisiko joku ratkaista ongelmani, joka minulla on pyörän satulan kanssa. Nimittäin pyöräily alkaa sattumaan tuonne ihan ylös nivusiin sivuille sisäreiteen sekä vaginan alueelle (biggrin.gif), eli siis nivusiin tulee sellainen paine, joka saattaa tuntua seuraavanakin päivänä arkuutena.
*

Mulla ainakin aina pyöräilykauden alussa tuntuu myös pepussa ikävältä, mutta menee sitten ohi kun on jonkusen viikon pyöräillyt. Satula vaikuttaa tohon ainakin. Jos ei mene ollenkaan ohi, niin yksi keino voisi olla pyöräilyhousut/shortsit hankkiminen, joissa on pehmusteet haaroissa smile.gif
hoo
Itellä kipeytyy kanssa nivuset nimenomaan siitä ihan yläsisäreidestä, yleensä siinä muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, joskin pelkästään vasemmalta puolelta. Vaginaa en omista, niin sitä en kommentoi. Mä oon ainakin kelannut et itsellä se luultavasti johtuu epätarkoituksemukaisesta satulasta:
user posted image
Jos joku tietää paremmin, niin kuulisin kanssa mielelläni.

Käsittääkseni noilla enemmän ajavilla on järjestään mahdollisimman kovia ja kapeita satuloita.
Lacrima
wikipedia antoi vinkiksi, että myös oma pyörälläajotekniikka liittyy vahvasti siihen, alkaako sattumaan, vaiko ei. Ja se, onko pyörän satula oikeassa kulmassa, eli ettei ole liikaa vino kumpaankaan suuntaan. Tuosta muistuikin sitten mieleeni, että tuolla on tapana joskus kallistua kesken matkan vähän taaksepäin, sen jälkeen, kun ajoin sillä pienen vahingon ja satula pääsi tärähtämään. Toki tekniikkakin on voinut muuttua, sillä ei minulla ala-asteella ollut niinkään ongelmia tuon kanssa, eli pyöräilyasento on voinut muuttua kasvamisen myötä, tms.

e. Kiitos munakkaille neuvojille. smile.gif
lost
Niin ja voisiko joku ratkaista ongelmani, joka minulla on pyörän satulan kanssa. Nimittäin pyöräily alkaa sattumaan tuonne ihan ylös nivusiin sivuille sisäreiteen sekä vaginan alueelle (biggrin.gif)
*

Mulla oli joskus sama ongelma ja satulan vaihtaminen auttoi asiaan. (Vaihdoin pehmeämpään. tongue.gif ) Vanha satula oli ilmeisesti käynyt jotenkin ihan vääränmalliseksi tms, kun itsekin tosiaan aika pienenä sillä pyörällä (ja satulalla) aloin ajelemaan.
tpertt
Satulan on oltava suorassa ja täysin vaaka-tasossa ja pehmeä satula ei ole hyvä. Mitä enemmän ajaa, sitä kovempi satula. Nimenomaan se pehmeys aiheuttaa hiertymiä. Sitten tietysti kuskin housut. Eli kunnolliset pyöräilyhousut kun laittaa jalkaan, niin ongelman pitäisi poistua. Tietysti myös jos ei ole pitkään aikaan satulassa istunut, niin aluksi voi takamus kipeytyä pidemmillä matkoilla, mutta siihen kyllä tottuu aika äkkiä. Kasvaa rautaperse.

Tuo hoon esittämä satula on kyllä täysin käyttökelvoton vähänkään pidemmille matkoille. Ja Laku, kun kiristät sitä satulassasi olevaa kuusiokoloruuvia (6mm) tai mutteria (12 tai 13mm), niin sitten se satula pysyy paikoillaan. Satulan oikean korkeuden löytää kun kertoo jalan sisämitan 0,887:llä, ja mittaa keskiön (se on se, missä kammet on kiinni) keskeltä satulan päälle.
amalia
oon tässä nyt nettiohjeilla yrittäny vaihtaa rikkinäistä sisäkumia uuteen ja muuten on mennytkin ihan hyvin, mut toi sisäkumi vaikuttaa ihan liian isolta. sen kuuluis varmaan olla tiukasti sen pyörän ympärillä? oon nyt pumpannu sisäkumin täyteen ilmaa eikä se siltikään pysy siinä. sisäkumin paketissa lukee että se on kokoa 28, samoin olin aika varma että itse pyöräkin on. en löytänyt että sitä lukis missään kohtaa pyörässä, mutta netissäkin näyttäis lukevan niin tän mallin perusteella. http://www.tunturi-bicycles.com/fi/tuottee...aiset/avance-n/

mikä nyt neuvoksi? pitäiskö mun vaan sit mennä ostamaan pienempi koko? onks 27 tuumaisia edes olemassa?
starpaws
^
Siis missä vaiheessa se on täynnä ilmaa? Sisäkumin sopivuus selviää kai lopullisesti vasta silleen, että pumppaa sen siinä vaiheessa täyteen, kun se on asennettu ulkokumin sisään (ja ulkokumikin siis laitettu renkaaseen kunnolla kiinni). Jos renkaaseen ei tällöin tule mitään kupruja, vaikka sisäkumi on täynnä, vaan se näyttää ja tuntuu OK:lta niin silloin se pitäis sopia.

Jossain aikaisemmassa vaiheessa jos pumppaa sisäkumin ja kattelee, meneekse tiukasti renkaan ympärille, niin se ei välttämättä niin nätin näkösesti mee, mut se ei ole välttämättä ongelma.

27 tuumasia renkaita ei taida olla.
xfallonx
Ei oo kun 26sia ja 28sia. Ootko verrannu uutta sisäkumia vanhaan sisäkumiin että ovat saman kokoisia?
amalia
ongelma taiskin jo selvitä. hämmennyin vaan siitä kun nettiohjeissa sanottiin et sisäkumi pysyis tiiviisti vanteen päällä jos siihen laittaa vähän ilmaa. ilmeisesti asia ei kuitenkaan oo ihan näin. soitin isälle ja sain siltä vähän konsultointia puhelimessa ja nyt vaikuttaa siltä että tää onnistuu kuitenkin!
amalia
hei kiitos teille! oon nyt vaihtanu itse ensimmäisen pyöränkumini ja oon tosi ylpeä wub.gif
kiptin
Minä olen ajanutkin 27" polkupyörällä, kyllä niitä on.
starpaws
sain vaihdettua kaks pykälää raskaamman takarattaan (eli semmosen, jossa on kaks hammasratasta vähemmän), mut en oikein päässy kokeilemaan, kun en saanu tota takarengasta laitettua kunnolla kiinni ilmeisesti ja takapyörä lakkas sit pyörimästä muutaman kilsan jälkeen
starpaws
olin avannu tuon takapyörän keskusosan kannen ratasta vaihtaessa, vaikkei olis tarvinnu, niin se sisältö oli sit hajonnu saman tien ja jouduin maksaa 20 euroa, et se korjattiin

en edes tienny, et vaihteettomassa pyörässäkin on jotain kuulalaakereita sisällä.
Sonja
Mulla taitaa mennä takapakka ja etukammet vaihtoon, vaikka pyörä oli just kolme viikkoa sitten huollossa. Älytöntä, että ne eivät huomanneet hampaiden kuluneisuutta dry.gif . Tämän kolmen viikon aikana olen ajanut varmaan joku 300 km.

Onkohan toi pakkojen vaihto ihan mahdoton homma tehdä itse? Siihen tarvii kai työkalut, jotka saan yhdellä pajalla onneksi käyttöön. Vähän vaan pelottaa tuo avaaminen, jos en saakaan osia enää takaisin järjestykseen. tongue.gif
starpaws
Onkohan toi pakkojen vaihto ihan mahdoton homma tehdä itse? Siihen tarvii kai työkalut, jotka saan yhdellä pajalla onneksi käyttöön. Vähän vaan pelottaa tuo avaaminen, jos en saakaan osia enää takaisin järjestykseen. tongue.gif
*

Suhteellisen helppo juttu. Mutta pitää siinäkin tietysti vähän tietää, mitä tekee, mut ohjeet on hyvin yksinkertaset.

(Siinähän vaan irrotetaan se takapyörä, sitten laitetaan pakan päälle se lukitustyökalu, josta väännetään pakka irti jakoavaimella. "Ketjuruoskalla" tai irtonaisella ketjunpalalla pitää pitää kiinni siitä takapakasta, kun sitä väännetään, ettei se pyöri samalla kun vääntää sen päälle laitettavaa lukkotyökalua. Samaan tapaan kiinnitetään uusi pakka.)

Mut takapakkaa vaihtaessa pitää vaihtaa tietääkseni aina ketjukin (paitsi jos ne on just vaihdettu), kun ne kuluu samaa tahtia. Ja joskus eturattaatkin pitää samalla vaihtaa. Ketjut ja rattaat voi vaihtaa kans ite suht helposti mut on siinä tietysti aina miettimistä ekoilla kerroilla ja tarvii ketjunkatkasija-työkalun...

Kampien vaihdossa tarvii kammenulosvetäjän. Senkin voi kyllä tehdä aika helposti ite, vaikka ohjeita pitää tietysti katella ja siinä voi tulla sen työkalun kans vähän säheltämistä.

---

Itse ajan ainakin talvet tästä eteen päin vaihteettomalla, kun ketjuvaihdepyöristä kuluu nämä osat ja saa sit koko ajan olla vaihtamassa (esim takapakka, ketjut ja keskimmäinen eturatas kahdesti vuodessa). Mutta jos rikastun joskus, niin sitä vois tietty harkita, oisko kesäksi joku parempi pyörä kiva hankkia.
Sonja
^ Ok, enköhän siinä tapauksessa uskalla yrittää smile.gif Ketjun jo vaihdoinkin, kun se päätti katketa itsestään kulumisen takia. Kiitti neuvoista.

Tuo kahden pyörän systeemi voisi olla ihan hyvä, kun minäkin talvisin pyöräilen. Laitetaan harkintalistalle.
starpaws
^
Yllättävän hyvin pärjään itse yhdelläkin vaihteettomalla pyörällä, kun vaihdoin tähän semmosen takarattaan, että on sopivan raskas välitys. Ylämäet menee vielä ylös, mut tasasellakin saa poljettua lisää vauhtia ...ainakin johonkin pisteeseen asti. Vois ehkä kokeilla vielä nykyistä yhden pykälän pienempää (eli raskaampaa) ratasta.

Vaihdepyörän hankkimisen sijaan parempi mulle vois olla ostaa semmonen kilpapyörästä yksivaihteiseksi muunnettu (eli nopeutta lisää keveyden eikä vaihteiden kautta), kun en ehkä tota pyöränhuoltoa jaksa enää yhtään enempää kuin mitä on pakko.
lost
Kertokaapas te, jotka ajatte pyörällä enemmänkin, että millainen ajoasento on teille kaikista paras? Nyt kun on ollut aikaa ja mukavat ilmat, niin on tullut ajeltua jonkinverran, mutta on alkanut tuntua, että ajoasento ei ole kovin mukava. Liian pysty ehkä. Kannattaisko olla jotenkin "etukenossa"? No taidan jokatapauksessa säätää vähän tangon asentoa ainakin. Kai tääkin on lopulta ihmisestä ja matkojen pituudesta ja nopeudesta kiinni, mut kiinnostais silti kuulla miten paljon pyöräilevillä asia on.
steakhouse
Hyvä ajoasento riippuu ihmisestä ja ennen kaikkea pyörästä. Mitä korkeampana satula on ja mitä alempana ohjaustanko on sitä enemmän joutuu olemaan etukenossa. Rungon geometria eli rungon mittasuhteet määräävät ajoasentoa myös hyvin paljon.

Mummiksella ajan pystyssä, muilla pyörillä en.
steakhouse
Tämä artikkeli saattaa olla sulle hyödyllinen:

http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/Oikeakoko.pdf
lost
QUOTE(steakhouse @ 29.6.2009, 12:14)
Tämä artikkeli saattaa olla sulle hyödyllinen:

http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/Oikeakoko.pdf
*

Kiitoksia linkistä. Oonkin miettinyt, että mulla taitaa satulakin olla liian edessä, ja niin on ton ohjeen mukaankin.
Sonja
Kaupunkipyöräilijät huom! Tänään on Maan ystävien kriittinen pyöräretki alkaen klo 17.
hipkunmullaviiraa
user posted image
jK.MkIII
Mitä kaikkea pyörän huoltamiseen kuuluu? Mitkä olisi hyvä tarkistaa, vaihtaa tai vastaavaa?
*

Täs hieno sivusto thumbup.gif

http://bicycletutor.com/
starpaws
jee jee! nyt alkaa pyöräilyfiilikset nousta, kun tulee kaunista säätä.

vanha turuntie, kehä II, keskuspuisto, kuusisaarentie...

...ja ehkä jossain pidemmälläkin vois kesän aikana käydä
marulk
Oi oi, sama juttu! Laitan huomenna tuohon cyclocrossiin kapeat ja sileät kesäkumit alle, pitää toivoa että menis 60 km/h rikki tänä kesänä. smile.gif
starpaws
QUOTE(marulk @ 14.5.2010, 16:05)
Oi oi, sama juttu! Laitan huomenna tuohon cyclocrossiin kapeat ja sileät kesäkumit alle, pitää toivoa että menis 60 km/h rikki tänä kesänä. smile.gif
*

mä ajan raskaalla peruspyörällä, koska kaipaan enemmän haasteita (tai koska mulla on vähemmän rahaa). en tiedä sitten, saisko nopeemmasta pyörästä enemmän kiksejä, kun en ole koskaan maastopyörää nopeampaa kokeillu. yksin kuntoillessa nopeus ei ole niin ratkaiseva muuttuja sinänsä.
Jari
Onko normaalia että mekaaniset levyjarrut pitää sellasta voimakasta, epätasaista, laahaavaa ääntä jarruttaessa? Jos alamäessä jarruttaa ennen jalankulkijan ohittamista niin jalankulkija kääntyy katsomaan että mistä se ääni kuuluu... Vaihdoin pyöräni uuteen ja mulla ei ole siis ennen ollut levyjarruja, siksi kyselen. V-mallisissa vannejarruissa kuului lähes samanlainen ääni kun jarrupalat olivat vanhat/kuivat ja säädöt väärin. Lisäksi noi jarrut vinkuu jonkun verran kuivallakin kelillä, jos jarruttaa voimakkaasti, mutta se voi johtua vain sisäänajon puutteesta?

Mietin myös että kun tuli nyt "heräteostoksena" otettua tollanen halpa joustohaarukka, niin onko se kestävyyttä silmällä pitäen parempi lukita vai pitää auki? Tai jos sen vaihtaisi jäykkään keulaan, kannattaisko vaihto tehdä nyt vielä kun se on ehjä vai vasta sitten jos ja kun se hajoaa? Pyörässä on edessäkin levyjarrut niin ilmeisesti on odotettavissa ettei toi joustohaarukka kovin pitkäikäinen ole.

Pitäis varmaan rekisteröityä Fillarifoorumillekin että pääsis kuulemaan kuinka huono ihminen olen kun hankin alle tonnin pyörän joustokeulalla.
tpertt
=Jari,24.6.2010, 12:48
Onko normaalia että mekaaniset levyjarrut pitää sellasta voimakasta, epätasaista, laahaavaa ääntä jarruttaessa?

On. Erilaatuisilla jarrupaloilla ääni saattaa poistua. En nyt osaa sanoa minkälaiset pitäisi hankkia. Kait tuolla Fillarifoorumilla joku tietää.
Mietin myös että kun tuli nyt "heräteostoksena" otettua tollanen halpa joustohaarukka, niin onko se kestävyyttä silmällä pitäen parempi lukita vai pitää auki? Tai jos sen vaihtaisi jäykkään keulaan, kannattaisko vaihto tehdä nyt vielä kun se on ehjä vai vasta sitten jos ja kun se hajoaa? Pyörässä on edessäkin levyjarrut niin ilmeisesti on odotettavissa ettei toi joustohaarukka kovin pitkäikäinen ole.

Asfaltilla ajaessa se kannattaa pitää lukittuna, kuoppaiselle tielle tai maastoon siirryttäessä auki. Kova isku voi rikkoa sen jos erehtyy ajamaan terävään kuoppaan keula kiinni.
Jäykkä keula on kyllä mielestäni selvästi parempi vaihtoehto mikäli jättää kovemmat maastopyöräilyt väliin. Tosin alle tonnin pyörää ei ole edes tarkoitettu rankempaan maastoajoon. Kunnollisia täysjäykkiksiä ei kyllä edes suuremmin löydy nykyään. Kun "pitää olla" se joustokeula.
Jäykän keulan ehtii vaihtaa sitten myöhemminkin, ellet sitten ajatellut myydä sitä uutena jollein tarvitsevalle.
Pitäis varmaan rekisteröityä Fillarifoorumillekin että pääsis kuulemaan kuinka huono ihminen olen kun hankin alle tonnin pyörän joustokeulalla.

No tuskin tuo sinänsä mikään huono ostos on. Riippuu ihan kuinka paljon sillä aikoo ajaa. Joku +5 000km vuodessa, niin aika pian siihen pitää alkaa päivittämään paremmin kulutusta kestäviä osia. Vähemmällä käytöllä ja säännöllisellä puhdistamisella, rasvaamisella ja huollolla kestää kyllä vuosikausia.

ominous
joo aika heikosti löytyi valikoimaa jäykällä etuhaarukalla olevista pyöristä.. monessa liikkeessä helsingissä vain yksi tai kaksi mallia. onneks en tarvinnu ku yhen pyörän.. trekin soho 1.0 lähti mukaan wub.gif
Malkuth
QUOTE(tpertt @ 24.6.2010, 21:46)
Tosin alle tonnin pyörää ei ole edes tarkoitettu rankempaan maastoajoon. Kunnollisia täysjäykkiksiä ei kyllä edes suuremmin löydy nykyään. Kun "pitää olla" se joustokeula.

Minkä nyt sitten rankaksi voi laskea, mutta kyllä mä olen täysjäykällä pyörällä (GT Peace) jonka ohjehinta on ollut jotain 600-700 korkeintaan (itse maksoin alle 500, jotain osia tosin vaihdettu) ajanut ihan oikeasti maastossa. Mitään hyppyjä tai pudotuksia tietenkään, mutta ihan kunnon polkurymistelyä kuitenkin.

Asiallisia täysjäykkiä maastopyöriä löytyy yksivaihteisina aika hyvin, jos sellaisesta tykkää, kuuluu siihen samaan minimalimismi-ihanteeseen kaiketi. GT Peace, Haro Mary, Kona Unit, On-One Inbredistä varmaan saa myös kasattua selvästi alle tonnilla ihan asiallisen noin esimerkiksi.
tpertt
QUOTE(ominous @ 24.6.2010, 23:14)
trekin soho 1.0 lähti mukaan wub.gif
*

Kohtuullisen hyvä valinta, ainakin tossa hintaluokassa. Etuvaihtaja on kyllä ihan rimpula, kyllä se aikansa kuitenkin kestää. Keskiölaakeri todennäköisesti myös halvinta mahdollista mallia. Samaten kammet/eturattaat yhdistelmä taitaa olla sellaiset joita en kelpuuttaisi. Noita ei kait edes pysty vaihtamaan yksitellen, eli kun vaikkapa keskiratas on loppu, niin joutuu ostamaan koko satsin. Muuten ei kyllä ole valittamista. Jäykästä keulasta tosiaan plussaa. Toihan taitaa olla kovasti ylivuotinen, eli vuosimallia 2008. Seissyt liikkeessä pari vuotta, kun ei porukka ymmärrä hyvän päälle.
tpertt
QUOTE(Malkuth @ 24.6.2010, 23:30)
Minkä nyt sitten rankaksi voi laskea, mutta kyllä mä olen täysjäykällä pyörällä (GT Peace) jonka ohjehinta on ollut jotain 600-700 korkeintaan (itse maksoin alle 500, jotain osia tosin vaihdettu) ajanut ihan oikeasti maastossa. Mitään hyppyjä tai pudotuksia tietenkään, mutta ihan kunnon polkurymistelyä kuitenkin.
*

Aloittelin mäkin samaten täysjäykällä Tunturi kayapolla. Kyllä noi ihan aloittelijan käytössä kestää, mutta kyllä niitä osia alkoi sitten aika äkkiä rikkoontumaan kun vauhti kasvoi.

No ehkä se oli toi Peace. Peace, kyllä on kaunis nimi.
Jari
Oiskohan täällä kellään tietoa erilaisten pyöräilyyn liittyvien kemikaalien vegaanisuudesta, eläinkokeista, ekologisuudesta, eettisyydestä, terveellisyydestä, jne? Mitä kannattaisi välttää tai suosia?

Ketjujen voiteluun oon käyttänyt Spectran teflon-pohjaista spraytä. Tätä kuluu aika paljon koska se ei kovin pitkään pysy ketjuissa. Toisaalta se pitää ketjut siisteinä, jolloin pesuaineita/liuottimia tarvitsee vähemmän. Löytyykö parempia vaihtoehtoja?

Voimansiirtoa ja runkoa oon puhdistanut tähän asti vain vedellä, etikalla ja Ole Hyvän astianpesuaineella... mutta nyt ajattelin hankkia jotain voimakkaampaa puhdistusainetta lisäksi ketjujen ja rattaiden puhdistamiseen. Würthin Pipeline Tehopesua on suositeltu paljon. Se on siis ymmärtääkseni samaa ainetta kuin mäntysuopa, mutta paljon voimakkaampaa.

Jarrulevy pitäisi myös puhdistaa samalla kun vaihdan lasittuneet jarrupalat uusiin. Mitä ainetta tähän kannattaisi käyttää? Toimiskohan pelkkä laimentamaton väkiviinaetikka? Kaupoissa on paljon erilaisia jarrucleanereita, onko näissä eroja ekologisuuden/eettisyyden suhteen?

Entäs vaseliini? Onko se aina vegaanista vai onko olemassa epävegaanisia merkkejä?
Jari
Hankin sitten Korrekin Jarrucleaneria, joka on bensaa eli ei hyvä.

Matkalla mukaan tarttui myös yksi spessu, polkimet, kengät ja housut... smile.gif Tosin viikko pitäis jaksaa odotella pyörän saapumista Suomeen.
Horros
Muistakaas sitten pyörä- ja terassikauden alettua:
http://yle.fi/uutiset/kaupunkitutkija_tukh...yllatys/6658783

En ole päässyt vielä talvipyöräilyn makuun enkä ehkä pääse ikinä, mutta viime kesänä pyörä oli pääasiallinen kulkuväline ja samaa on tarkoitus jatkaa. Vaikka jonkun pitemmän retkenkin sais tehtyä tällä kertaa... Mikähän olis hyvä kohde pääkaupunkiseudulta? Porvoossa jo käyty.
kiptin
QUOTE(Horros @ 25.5.2013, 15:34)
Vaikka jonkun pitemmän retkenkin sais tehtyä tällä kertaa... Mikähän olis hyvä kohde pääkaupunkiseudulta? Porvoossa jo käyty.
*

Riihimäelle pääsee hyvin, ei välttämättä tarvitse karttaa.
starpaws
QUOTE(Horros @ 25.5.2013, 16:34)
En ole päässyt vielä talvipyöräilyn makuun enkä ehkä pääse ikinä, mutta viime kesänä pyörä oli pääasiallinen kulkuväline ja samaa on tarkoitus jatkaa. Vaikka jonkun pitemmän retkenkin sais tehtyä tällä kertaa... Mikähän olis hyvä kohde pääkaupunkiseudulta? Porvoossa jo käyty.
*

Porkkala, Tuusulanjärvi (jonka ympäri menee pyörätie), Nuuksio
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.