Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Parhaat proteiinin lähteet?
Eläinoikeusfoorumi > KASVISSYÖNTI JA VEGANISMI > KASVISSYÖNTI & VEGANISMI > VEGAANIURHEILU JA -LIIKUNTA
elvira
Mitkä ovat kokemuksenne mukaan parhaat proteiinin lähteet, jos soija jätetään pois laskuista? Massaa ei ole varsinaisesti tarkoitus kasvattaa, kunhan nyt entinenkin säilyisi. wink1.gif

ruu
QUOTE(elvira @ 30.10.2008, 12:23)
Mitkä ovat kokemuksenne mukaan parhaat proteiinin lähteet,
*

Mä luin että mitkä ovat "kokoomuksen mukaan" biggrin.gif

Mä tykkään ehkä eniten kikherneistä, linsseistä siemenistä, kvinoasta, iduista ja hamppuhommeleista protskun lähteinä... No on kaikki muutkin pavut hyviä. Tässä nyt tulikin jo melkein kaikki.smile.gif Joka aterialla jotain näistä vaan, monipuolista ja hyvää.
kdog
viljat ja palkokasvit!
Seitti
Jos soija jätetään pois laskuista, niin tykkään ihan hulluna kikherneistä (esim. hummus, kikherneomeletti, falafelit...), seitanista ja pähkinöistä. Pähkinöitä on kiva ripotella salaatteihin ja ne toimii myös esim. makaronilaatikossa (soijarouheen tilalla voi käyttää hamppurouhetta). Lisäksi kaikki muut pavut ja täysjyväviljatuotteet kannattaa muistaa.
elvira
QUOTE(kdog @ 30.10.2008, 12:57)
viljat ja palkokasvit!
*

Ovatko auttaneet hyvin esim. kovasta treenaamisesta johtuvaan väsymykseen?
kdog
QUOTE(elvira @ 30.10.2008, 14:59)
Ovatko auttaneet hyvin esim. kovasta treenaamisesta johtuvaan väsymykseen?
*

no jos treenaa ja haluu lisäprotskuu niin sitä kandee varmaan ottaa lisäprotskujauheena.
tuc
Protskujauheiden vetäminen treenin jälkeen on parempi juttu kuin esim. viljatuotteiden tai papujen vetäminen nassuun sen takia, että protskujauheesta aminohapot imeytyy elimistöön paljon nopeammin ja sitä kautta treenin jälkeinen katabolinen tila saadaan loppumaan ja sen jälkeen onkin pari päivää täyttä anaboliaa. Noin ylipäätään täysjyvätuotteet ja pavut on hyviä protskunlähteitä, mutta nimenomaan perusruokana, ei treenin jälkeen jolloin tarvii saada nopeata protskua.

Hinta per proteiinigramma on tosi alhaalla protskujauheissa. About 1-1,5 eurosenttiä per protskugramma. 20-30 grammaa piisaa hyvin palautusjuomaan.
ei olla
QUOTE(tuc @ 30.10.2008, 19:12)
protskujauheesta aminohapot imeytyy elimistöön paljon nopeammin
*

Täysin ulalla tästä aiheesta ja ihan mielenkiinnosta kysäisen...
Käsittääkseni elimistö ei pysty hyödyntämään proteiinia sellaisenaan vaan sen täytyy aluksi käyttää energiaa muuntamaan proteiini aminohapoiksi.
Haluaisinkin tähän näkökulmaa, että miksi ei sitten syödä suoraan niitä aminohappoja mielummin kuin proteiinia?
elvira
Täytyy varmaankin kokeilla protskujauhetta. Kiitos vastauksista!
tuc
QUOTE(ei olla @ 30.10.2008, 19:45)
Täysin ulalla tästä aiheesta ja ihan mielenkiinnosta kysäisen...
Käsittääkseni elimistö ei pysty hyödyntämään proteiinia sellaisenaan vaan sen täytyy aluksi käyttää energiaa muuntamaan proteiini aminohapoiksi.
Haluaisinkin tähän näkökulmaa, että miksi ei sitten syödä suoraan niitä aminohappoja mielummin kuin proteiinia?
*

No eihän proteiinit oo mitään muuta ku eri aminohappoja sekasin. wink1.gif

Voit sä yksittäisiä aminohappojakin syödä mutta ne on ihan prkl kalliita ja ne on kemiallisesti tehtyjä.
skull
Ongelma viljojen tankkaamisessa on se, että tulee myös hiilareita ihan järkyttävä määr (= läskiä).
Joni
miten hiilarit = laskia?

Hiilarit = VOIMAA!!! biggrin.gif
steakhouse
^ Kaikki ei halua olla vahvamiehiä tongue.gif

Mutta ite kyllä mieluummin suosittelisin treenauksesta johtuvan lisäproteiinitarpeen täyttämisen tasaisesti päivän mittaan, tai ainakin kahdessa erässä (ennen treeneja ja jälkeen). Syynä tähän on se, että kasvisperäiset proteiinit imeytyvät hitaasti verrattuna esimerkiksi heraan.

Vaikka pavut yms. muut on hyviä, niin sisäilman laatu heikkenee huomattavasti jos alkaa vetää päivittäin prodea vain pavuista ja täysjyväviljasta ilman isolaatteja kuten edes sitä soijaproteiinirouhetta. Ihmisen vatsaa ei oo suunniteltu sulattamaan hillittömiä määriä papuja.

edit. siemenet ja pähkinät on huonoja proteiinin lähteitä, koska niissä on todella paljon rasvaa. Tietty terveellisiä välipaloja nekin, mutta ei treenaava ihminen tai iso mies pärjää millään pähkinäprodella tai sitten se saa AIVAN liikaa rasvaa kroppaansa.

edit2. esim. jos pitäis yhden treenittömän päivän proteiinit saada pelkästään maapähkinästä niin niitä pitäis syödä vähintään 300 grammaa = 76,8g prodea. Siinä sivussa tulee vedettyä hulppeat 129g rasvaa biggrin.gif
Joni
no johan menee monimutkaiseksi biggrin.gif
skull
QUOTE(Joni @ 15.10.2009, 17:04)
miten hiilarit = laskia?

Hiilarit = VOIMAA!!! biggrin.gif
*

Siten että sivussa tulee aikamoinen määrä hiilaria, joka pitäs sitten kuluttaa pois liikkumalla. Muutenhan tuosta seuraa läskiä vyötärölle. Tietenki hiilareitaki tarttee, mutta oliki puhe proteiinin saannista.

EDIT: Hiilareista saa energiaa (=voimaa), mutta hiilarit ei oo lihasten rakennusaine vaan sen asian hoitaa proteiini.

Mulla ainaki ollu ongelmana se, että kun rajoittaa hiilareiden saantia, niin myös proteiinin saanti heikentyy huomattavasti. Näin häipyy myös osa siitä vähästä lihasmassasta jonka on työllä ja tuskalla saanut. Noilla pelkillä lisillä (isolaatit) ei kyllä rakenneta proteiinipitoista ruokavaliota. Sellaista kehitellessä...
steakhouse
Kyllä sitä isolaateillakin pärjää yllättävän pitkälle. Pelkillä luonnontuotteilla on mielestäni melkein mahdotonta saada tarpeeksi proteiinia ilman vatsan rääkkäämistä. Soijarouhehan on esimerkiksi kaukana luonnontuotteesta. Tässä esimerkki terveellisestä aamupalasta proteiini-isolaatteihin perustuvassa ruokavaliossa:

10g luomu pellavansiemenöljyä
1 lautasellinen kaurapuuroa
1 lasillinen herneproteiinipirtelöä (~ 25g proteiinia)
hedelmiä
skull
QUOTE(steakhouse @ 15.10.2009, 18:33)
Kyllä sitä isolaateillakin pärjää yllättävän pitkälle. Pelkillä luonnontuotteilla on mielestäni melkein mahdotonta saada tarpeeksi proteiinia ilman vatsan rääkkäämistä. Soijarouhehan on esimerkiksi kaukana luonnontuotteesta. Tässä esimerkki terveellisestä aamupalasta proteiini-isolaatteihin perustuvassa ruokavaliossa:

10g luomu pellavansiemenöljyä
1 lautasellinen kaurapuuroa
1 lasillinen herneproteiinipirtelöä (~ 25g proteiinia)
hedelmiä
*

Tuo on ku meitsin aamupala, tosin herne korvattuna soijalla. Loppupäivän ruoka onki sitte kysymysmerkki. Jostain syystä tää on ruvennu tuottamaan ongelmaa aika lailla.
Joni
jengi monimutkaistaa asioita tosi paljon.

Niin tein minakin ennen.

Mutta mita kauemmin oon naissa jutuissa ollut mukana, sita enemman nayttaa silta ettei noilla jutuilla ole just sitten yhtaan mitaan merkitysta.

Mutta mikas siina jos motivoi...
skull
QUOTE(Joni @ 15.10.2009, 22:29)
jengi monimutkaistaa asioita tosi paljon.

Niin tein minakin ennen.

Mutta mita kauemmin oon naissa jutuissa ollut mukana, sita enemman nayttaa silta ettei noilla jutuilla ole just sitten yhtaan mitaan merkitysta.

Mutta mikas siina jos motivoi...
*

Häh? Nyt meni kyllä aika ohi?
Joni
siis tommosilla proteiinien ja hiilihydraattien sun muiden maarilla, ajoituksilla, laaduilla jne.
steakhouse
En mä yritä syödä hyvin vaan treenaamisen takia, vaan ihan yleisen hyvinvoinnin yms. vuoksi. Ei musta oo ikinä tulossa mitää fitnesstyyppiä tai mitään muutakaan enkä yritä ruokavaliollani maksimoida treenaamisen vaikutuksia.

edit. ja oon vaan lukenu juttua noista, siks aattelin kertoa mitä sanotaan esim. soijaproden imeytymisestä. Jos tavotteena on kasvaa isoks ja vahvaks niin ei siinä tarvii mitään spessudieettii vaan treenii ja hyvää ruokahalua. Ehkä mä en vaan tajuu sun pointtias biggrin.gif
Joni
no se on hyva jos loytaa ja tottuu ruokavalioon mika toimii sinulle itsellesi ja antaa hyvan olon smile.gif Sita en ala ikina kritisoimaan!
skull
QUOTE(Joni @ 15.10.2009, 23:33)
siis tommosilla proteiinien ja hiilihydraattien sun muiden maarilla, ajoituksilla, laaduilla jne.
*

Heh, siis tottakai on väliä, ainakin kehorakennuksessa. Onhan sillä merkitystä mitä ja millaista öljyä koneeseen laittaa kun ajetaan kovaa. Voimailussa lienee kuitenkin tärkeämpää energian suuri määrä (jolloin hiilareitaki voi vetää niin että napa rouskaa), muttaku kaikki ei sitä harrastele.
Joni
joo, kai silla on valia jos joku on kilpaileva tai ainakin kokeneempi kehonrakentaja, mutta monesti aloittelevat kaverit alkaa jo heti alusta syynaa kaikkee tosi tarkkaan ja sit ihmetellaan miksi ei koskaan kasva jostain 80 kilosta isommaksi.

Tietty kaikki muskelilehdet toitottaa koko ajan etta nama on erittain tarkeita juttuja vaikka just alotit nostaa punttia etta saisivat myytya enemman lisaravinteita.
Kimmo
Mä luulen, että Joni tässä meinaa, että ei tarvis tästä(kään) asiasta liikaa murhetia. Kun joillakin meistä, kuten mä, on taipumusta ahdistavaan pedattiuteen ja se ei musta oo yhtään sen järkevämpi elämänasenne kuin välipitämätön suhtautuminen terveyteen.
"Terve sielu terveessä ruumiissa", eiköhän sellainen ois ihan hyvä tavoite.

Niin, ja mediasta nyt tulee aina näitä että "sun pitäs olla enemmän sitä ja tätä". Mukana on myös tuota markkinointi-meininkiä, mistä Joni mainitsi.

Tiivistettynä: Terveellinen ruokavalio on tärkeää, mutta elämässä on yleensä muitakin asioita.

Ahdistunut Tiikeri
Proteiinin lähteinä palkokasvit ja täysjyväviljat.

Ja oon Jonin kanssa samoilla linjoilla. Ei kannata stressata lisäravinteista vaan syödä reilusti ja monipuolisesti.
steakhouse
^
Ei oo olemassa kultaista keskitietä? Kaikille ei esim. palkokasvien ylenmääräinen kulutus sovi. Lisäks monelle reilusti syöminen ei sovi, esim. sellasille jotka haluaa kiinteytyä.

edit. ja itellä siis on projektina kokonaismassan vähentäminen ja lihasmassan kasvattaminen. Jossain voimailufoorumeillahan toitotetaan, että moinen on mahdotonta. Mulle se ei sitä ole, koska lähtötaso oli niin surkea. Joten rasvat lihaksiks kunnon ruokavaliolla ja treenillä...

edit2. enkä edelleenkään ite stressaa mistään lisäravinteista, vaan annoin vinkkinä topicin alottajalle mikä mun kohdalla toimii hyvin. En tajua mikä jossain proteiini-isolaatissa on niin mystistä ja pelottavaa ja rahastusta. Jokainen varmaan tekee niinku ite parhaaks näkee, ja mulle ei todellakaan sovi mikään 400gr papuja per päivä ruokavalio.
Joni
ei noita papuja jaksa paljoo kylla syoda. Intialaisissa kun kayn syomassa niin sillon syon linsseja ja papuja - muuten vaan ihan tofua ja "feikki"lihoja.

Ai niin ja falafelia, siinahan on kik hernetta biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.