QUOTE(Pronssikettu @ 4.3.2010, 21:28)
Koska aiheesta ei ollut vielä omaa ketjua ajattelin sellaisen avata.
Toimiiko, voiko onnistua? Itseäni kiinnostaisi kokeilla, koska eräs (sekasyöjä)kaverini on karppaamalla pudottanut painoa menestyksekkäästi.
Mitä vegaanille jää käteen jos ruokavaliosta pudottaa perunat, pastat, riisin, sokerin jne... ja voiko saada terveellisiä lopputuloksia?
Neuvot ois kivoja.
En nyt voi sanoa olevani mikään karppaaja, mutta olen pyrkinyt karsimaan varsinkin viljoja ja sokeria ruokavaliostani. Itselläni ei myöskään ole ollut mitään painonpudotusmissiota vaan olen halunnut ainoastaan muuttaa ruokailuani terveellisempään suuntaan. Viljojen dumppaamisen myötä sellaiset turvottavat olot ovat kyllä kadonneet tyystin ja fiilis on muutenkin ruokailun jälkeen parempi.
Olen käyttänyt ruokailussa perusrunkoina ihan perussalaattia (tomaatti, kurkku, salaatti) jota olen sitten varioinut vaihtelemalla salaattilaatuja ja lisäilemällä erilaisia juttuja mukaan. Viimeisimmät hittiainekset ovat olleet kidneypavut, savustettu tofu ja vegenakit. Eli normaalisti olen lykännyt salaattiin pari kolme desiä papuja ja sitten perään puolikkaan tofukökön kuutioituna. Tofun tilalle olen saattanut pilkkoa joskus tofunakkeja. Koko komeuden olen kruunannut öljyllä (tällä hetkellä paikallisen ekolafkan kylmäpuristettu omega-3 öljy) ja ruususuolalla. On kyllä sellainen setti ettei paremmasta väliä! Nälkä lähtee tehokkaasti ja myös pysyy pois pitkään.
Väli/aamu/iltapalana ja myös palautusjuomana olen käyttänyt soijajugurttipohjaista pirtelöä. Perusteena on tosiaan soijajugu ja erilaiset siemenet. Vaihtelevat ainekset ovat sitten erilaiset marjat ja proteiinijauho. Esimerkiksi tällainen aamupalapirtelö tuli tänään:
puoli purkkia Alpron soijajugurttia
reilu puoli desiä liotettuja auringonkukansiemeniä
sama määrä liotettuja seesaminsiemeniä
desi puolukoita
puoli desiä mustaherukoita
0,3 dl herneprotskua
vettä
-> tehosekoitin laulamaan pariksi minuutiksi ja ääntä kohti
Pääruokina olen nappaillut myös höyrytettyjä tai raakoja rehuja tofulla, pavuilla, sienillä, öljyllä ja hyvällä suolalla maustettuina ja ainakin meikäläisen yksinkertaiselle maulle tällainen on toiminut oikein hyvin

Justilta bongasin joskus tosi maukkaan raaka"pasta"kastikkeen reseptin, jossa pohjana oli tomaattia ja kesäkurpitsaa. Varioida tuotakin voi erilaisilla pavuilla.
Tällaisia kokemuksia itselläni on ja olen tykännyt kovasti! Tietty meikäläiselläkin on päiviä, että nappaan puoliskon keittämiä makaroneja ja heitän sekaan soijarouhetta ja ketsuppia, mutta sen jälkeen kun olen alkanut syödä tuoreempaa ja "raaempaa" ruokaa niin tuollaista höttöä ei oikein edes tykkää enää lappaa muuten kuin pakon ja laiskuuden edessä

Jotkut harmittelevat, että tämä syömistelytapa tulee kalliimmaksi, mutta itselläni ruokailumäärät ovat tippuneet viidestä kolmeen päivässä ja täten kustannukset ovat myös pysyneet kurissa. Olen myös hoksannut sen, että laadukkaisiin ruokiin kannattaakin vähän satsata, sillä niillä on taipumus maksaa itsensä takaisin hyvässä olossa
Sori tällainen pitkä paasaus, mutta olen vaan innoissani aiheesta