Sori, jatkan sivupolkua vielä.
QUOTE(Creative @ 16.10.2010, 14:02)
Siks että se on ameriikasta ja aika helvetin teennäistä pelleilyä. Eikös se oo vielä joku sadonkorjuujuhla alunperin? Ja nykyään ehkä yks tuhannesta ihmisestä osallistuu johonki maanviljelyyn.
Halloween on siis pohjimmiltaan sama kuin kelttien samhain, joka on rantaunut rapakon taakse, koska USA:ssa asuu enemmän irlantilaisia kuin Irlannissa. Hyvin samantapaisia juhlia on vietetty pitkin Eurooppaa, meillä nimellä kekri tai köyri. Kyse on ennen muuta kuoleman ja vainajien juhlasta. Vuoden loppu ja uuden alku sijoittuivat siihen kohtaan, kun luonto kuolee ja täytyisi selvitä pitkästä, pimeästä talvesta varastojen varassa. Tällaisissa järjestyksen murtumisen kohdissa vallitsee kaaos, jolloin vanha järjestys on kumoutunut, mutta uusi ei ole vielä alkanut. Raja arkimaailman ja kuolleiden maailman välillä on poikkeuksellisen ohut, ja tätä kaikkea symboloidaan ympäri maailmaa karnevaaleilla, joissa mikä tahansa on mahdollista ja tavalliset käytössäännöt eivät päde. Halloween on toki muuttanut muotoaan matkan varrella, idea siinä taustalla vähän unohtunut, enkä minäkään pahemmin perusta kaikesta markkinahössötyksestä, mutta täysin samaa voisi sanoa joulustakin. Olen kuitenkin päättänyt sympata halloweenia, koska se sentään toteuttaa kuoleman tuomista arkeen ja riehakasta iloittelua paremmin kuin saarnamiesten ankea korvausyritys nimeltä pyhäinmiestenpäivä.
Sitä paitsi, mikä tahansa tekosyy kokata noin hauskan näköisiä ruokia on aina paikallaan! Noiden kuvienne takia melkein jo alkaa harmittaa, että olen itse menossa viettämään perinteistä kekriä laatikkoruokineen. Mutta noh, ehkä pääsen taas vaatimaan viinaa ja kähmimään naisia kekripukkina.