Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Kierrätys
Eläinoikeusfoorumi > ELÄINTEN OIKEUDET, YMPÄRISTÖ JA YHTEISKUNTA > YHTEISKUNTA, YMPÄRISTÖ, IHMISOIKEUDET & POLITIIKKA
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Filipendula
Minä kyllä kierrätän. Kaiken mahdollisen. Mitään en melkein heitä roskiinkaan, kun tavaroita voi aina lahjoittaa ja rikkinäisille tavaroille keksii usein uusiokäyttöä. (ainkin jos on kätevä käsistään) Rikkinäiset vaatteet säästän tilkuiksi tai muuksi käsityötarpeeksi ym.

On kyllä pakko myöntää, että välillä on sellaisia kausia, ettei tule oltua niin kiltisti, vaan esim. biojäte jää joksikin aikaa kierrättämättä. Tämä on omaa huonomuistisuutta, jos en muista ostaa biopusseja. Mutta pääsääntöisesti kyllä kierrätän kaiken mahdollisen.

Ja monet hankintani teen kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksilta tai saan lahjoituksina tutuilta. Mutta tässä en ole aivan niin tarkka, tulee ostettua tavaraa uutenakin. Kirppareilla kiertäminen tosin on rakas harrastukseni. Siellä saatan paremmalla omalla tunnolla shoppailla kuin yltiötavarataloissa.
jK.MkIII
QUOTE(Filipendula @ 6.7.2007, 00:10)
On kyllä pakko myöntää, että välillä on sellaisia kausia, ettei tule oltua niin kiltisti, vaan esim. biojäte jää joksikin aikaa kierrättämättä. Tämä on omaa huonomuistisuutta, jos en muista ostaa biopusseja. Mutta pääsääntöisesti kyllä kierrätän kaiken mahdollisen.
*

Itsekin ihan tossa vasta tajusin että itse asiassa biojätepussit on ihan typerä keksintö. Niiden valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja, kuten kaikki muukin tuotanto, ja eikös muutama sanomalehden sivu aja ihan täysin saman asian.
Heidihoo
QUOTE(jK.MkIII @ 6.7.2007, 19:45)
Itsekin ihan tossa vasta tajusin että itse asiassa biojätepussit on ihan typerä keksintö. Niiden valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja, kuten kaikki muukin tuotanto, ja eikös muutama sanomalehden sivu aja ihan täysin saman asian.
*

Tai pahviset keksi-/ puuro-/ ym. laatikot tai jauhopussit. Ja ainakin Helsingin S-Marketeissa ja Stockalla saa hedelmät ja vihannekset paperipusseihin.
kiptin
QUOTE(Heidihoo @ 7.7.2007, 16:12)
Tai pahviset keksi-/ puuro-/ ym. laatikot tai jauhopussit. Ja ainakin Helsingin S-Marketeissa ja Stockalla saa hedelmät ja vihannekset paperipusseihin.
*

Kas, en ole vielä huomannut, vaikka muutamassa SM:ssä usein asioinkin.
Seitti
QUOTE(Heidihoo @ 7.7.2007, 16:12)
Tai pahviset keksi-/ puuro-/ ym. laatikot
*

Pahvi ei kai oo kyllä ihan paras idea kompostiin? Sen maatuminen kestää kuitenkin aika kauan ruoantähteisiin verrattuna.
Heidihoo
QUOTE(Seitti @ 7.7.2007, 16:27)
Pahvi ei kai oo kyllä ihan paras idea kompostiin? Sen maatuminen kestää kuitenkin aika kauan ruoantähteisiin verrattuna.
*

Pienissä määrissä ok, näin mulle on kerrottu. YTV:n sivut sanoo näin: Biojäte pakataan kartonkipakkaukseen (esim. muropakkaus), sanomalehteen, paperipussiin, ikkunattomaan kirjekuoreen tai kaupasta ostettavaan biojätepussiin, jotta biojäteastia ei likaannu tai jäädy.
Seitti
^Mites kaikki painomusteet sun muut mitä noista irtoaa?
Heidihoo
QUOTE(Seitti @ 7.7.2007, 16:31)
^Mites kaikki painomusteet sun muut mitä noista irtoaa?
*

En osaa sanoa. Mie luotan tohon YTV:n sanaan.

Hei oonkohan jo kysyny täällä... Mitä te teette tyhjille hiuslakka- ym. pulloille? Pirkka-lehdessä sanottiin joskus, että ne voi laittaa metallijätteeseen, jos kaiken sisällön on painanu sieltä ulos. Mut mua epäilyttää silti.
Seitti
QUOTE(Heidihoo @ 7.7.2007, 16:45)
Mie luotan tohon YTV:n sanaan.
*

Joo, siis en mä epäile, etteikö niitä saisi sinne laittaa, mutta mietiskelin vain mitä ne aiheuttaa smile.gif

QUOTE(Heidihoo @ 7.7.2007, 16:45)
Hei oonkohan jo kysyny täällä... Mitä te teette tyhjille hiuslakka- ym. pulloille? Pirkka-lehdessä sanottiin joskus, että ne voi laittaa metallijätteeseen, jos kaiken sisällön on painanu sieltä ulos. Mut mua epäilyttää silti.
*

Saa laittaa metalliin, jos on tyhjiä.
YTV:n sivuilta:
tyhjät ja paineettomat aerosolitölkit (eivät hölsky, eivät pihise muovinappia painettaessa), muovinen suojakupu ei kelpaa metallinkeräykseen
Filipendula
Löysin tällaisen linkin, jossa neuvotaan sanomalehden taittelu biojätepussiksi.

http://www.hameensanomat.fi/TOIMITUS/taitteluohje.pdf

Ja on helppo, kun kokeilin. Pussista tulee vielä kivan kokoinen, ei liian iso, joten ei tarvitse hirveän tyhjää pussia viedä roskiin kun alkaa haisemaan.
koshka
kun on oma komposti, niin ei viitti sinne kyllä laittaa mitään sanomalehtipusseja.
ne ei maadu kovin nopeasti..tai ehkä ne on ollu mulla sitten liian paksuja, mutta jos ois ohuempia, niin ei niistä ois enää kauheesti hyötyä.
puu-uuneissakaan ei suositella käytettäväks sytykkeenä ainakaan paljoa sanoma- tai aikakauslehteä,
jos aikoo käyttää tuhkaa kasvimaalla lannoitteena (tai ötökkätorjuntaan). ilmeisesti noin juuri painomusteen takia.

ollaan vielä käytetty niitä maatuvamuovisia biopusseja, koska biojäteastian suuremmalta pesulta välttyminen on vaan niin helppoa. äh. confused.gif

edit: lisää

ärsyttää ihan tavattoman suuresti, kun jotkut tutut ei lajittele biojätettä ollenkaan. angry.gif
jerikho
QUOTE(koshka @ 7.7.2007, 22:31)
ärsyttää ihan tavattoman suuresti, kun jotkut tutut ei lajittele biojätettä ollenkaan. angry.gif
*

Jos nämä ihmiset eivät jaksa/välitä lajitella biojätteitä, niille voi viimeisenä oljenkortena vinkata, että roskat eivät enää haise, kun biojätteet lajittelee. smile.gif
Monni
Meillä lajitellaan noi perusjutut, eli paperi ja pullot (muovi- ja lasi-).
Nyt olllaan myös alettu kierrättää metallia, mun painostuksesta. tongue.gif
Mut mikä mua nyt eniten häiritsee on biojäte: meidän omakotitontilla kun ei ole kompostia...
Yritin puhua kotiväelle metaanipäästöistä ja ehdotin ympärivuotisen kompostin hankintaa, mutta ne ei oikeen innostunu, kun se kompostori on aika kallis (n. 500 e)
Niimpä ajattelin näin kesätöiden päättyessä ja palkan saatuani ottaa ehdotuksen uudelleen esille... Voisin vaikka tarjoutua maksamaan osuuden kuluista! smile.gif
Meijän talossa on kyllä monia muitakin epäkohtia kierrätyksen suhteen... Täytyy vain jatkaa painostusta. wink1.gif
Helmi
Mä olen ylpeä meidän taloyhtiöstä, entisten bio-, paperi- ja kartonkijäteastioiden lisäksi pihalle tulee vielä metalli- ja energiajäteastiat, oiskohan tullut lasikin... Energiajätettä me ei olla ennen lajiteltu. Eihän meillä kohta tule yhtään sekajätettä. Entisessä kodissa ei ollut mahdollisuutta lajitella oikein mitään, kun yhtiö ei suostunut hankkimaan kompostia, eikä lähellä ollut mitään yleistä keräyspaikkaa metalleille tms.
aprilmoon
Lähistön jätteenkierrätys ok. Meitsin pitäisi panostaa kierrätykseen enemmän. Joskus olinkin ahkerampi mutta...
Kuitu
mihin rikkoutuneen teflonpaistinpannun voi viedä? (en kerro miten rikkoutui, mutta hauskaa oli.)
Heidihoo
ollaan vielä käytetty niitä maatuvamuovisia biopusseja, koska biojäteastian suuremmalta pesulta välttyminen on vaan niin helppoa.
*

Mie en käytä noita pusseja enää nimenomaan siks, että saa olla jatkuvasti kuuraamassa biojäteastiaa. Noi myös homehtuu kamalan nopeesti, kun en mie jaksa joka päivä kiikuttaa biojätettä roskiin. Siks käytän paperipusseja.

QUOTE(Kuitu @ 8.7.2007, 03:08)
mihin rikkoutuneen teflonpaistinpannun voi viedä?
*

Oiskohan noin kerta vuoteen kun kaupoissa on niitä vie-oma-kattilasi-osta-uusi-tilalle -viikkoja. Muistaakseni Hackmanin juttu. Käsittääkseni ne kierrättää vanhan materiaalia uudeksi.
Tuptu
Kaikkia ja kerrankin ylpeänä totean, että minut on tähän opetettu.

Vanhemmat ihan tosissaan kaiken mahdollisen kierrättävät. Syykin on hyvä: asumme omakotitalossa ja jokainen kaatopaikka-/energiajäteastian tyhjennys maksaa. Saamme tyhjennysvälit todella pitkiksi ja säästämme, kun kierrätämme tarkasti.

Meillä nyt sattuvat olemaan kaupat vieressä, joten kauppamatkalle mennessä aina kassiin pullot, metalli, lasi ja kaikki muu, sitten muovikassien tyhjennys niihin ja kauppaan, jossa sitten niihin muovikasseihin uutta tavaraa. En muuten ymmärrä porukkaa, joka aina ottaa uuden muovikassin kaupasta. Varsinkin ruokakaupassa ne maksavat aina.

Ulkomailla kierrätys ei usein onnistu. Isä tosin tuo osan jätteestä Suomeen kunnon kierrätykseen, koska on kamalaa heittää niitä kaatopaikalle, kuten kaikki muu jäte monessa paikassa.
elina
Minä kierrätän kaiken, minkä osaan ja mitä voi kierrättää. Sekajätettä syntyy silti aika paljon, koska energiajätettä täällä Jyväskylässä ei harmillista kylä kerätä ollenkaan. Sekajätteen määrää saisi vielä pienemmäksi, jos asuisi omakotitalossa ja voisi polttaa takassa kaikenlaista... noh, sitä odotellessa.
Heidihoo
QUOTE(Tuptu @ 8.7.2007, 13:42)
Ulkomailla kierrätys ei usein onnistu. Isä tosin tuo osan jätteestä Suomeen kunnon kierrätykseen, koska on kamalaa heittää niitä kaatopaikalle, kuten kaikki muu jäte monessa paikassa.
*

Mie oon ihan samanlainen. Kiikuttelen aina mukanani kaikenlaisia purnuja, kun en paikan päältä löydä kierrätyspaikkaa. Välillä on tosi viherpiipertäjä-olo, mut pieni vaiva se on.
koshka
QUOTE(jerikho @ 7.7.2007, 23:52)
Jos nämä ihmiset eivät jaksa/välitä lajitella biojätteitä, niille voi viimeisenä oljenkortena vinkata, että roskat eivät enää haise, kun biojätteet lajittelee.  smile.gif
*

täytyypä testata!
tai viedä niille söpö ja kätevä biojäteastia ja pusseja. biggrin.gif

QUOTE(Heidihoo @ 8.7.2007, 11:24)
ollaan vielä käytetty niitä maatuvamuovisia biopusseja, koska biojäteastian suuremmalta pesulta välttyminen on vaan niin helppoa.
*

Mie en käytä noita pusseja enää nimenomaan siks, että saa olla jatkuvasti kuuraamassa biojäteastiaa. Noi myös homehtuu kamalan nopeesti, kun en mie jaksa joka päivä kiikuttaa biojätettä roskiin. Siks käytän paperipusseja.
*

niitä vois mielellään käyttää, mutta on semmosta huomattu, että ne ei meiän omassa kompostissa maadu kovin hyvin noi paperiset.
mutta ei oo kyllä kauheen hyvä kompostikaan. whistling.gif
Lacrima
Meillä on aikas hakusessa kyllä tuo kierrätys täällä taloudessa. Vaikka mahdollisuudet olis vaikka mihin, niin isäni ja omakotitaloyhdistyksemme vuoksi meillä menee lasia, metallia, paperia ja biojätettä samaan astiaan.

Onneksi sentään ekoystävällisempänä isäni naisystävä patistaa isääni kierrättämään paperia ja nyt uusimpana metallia.

On se melko hurjaa asua yli 100m2 asunnossa, jossa ei muka mahdu kunnolla kierrättämään. rolleyes.gif
Heidihoo
QUOTE(Lacrima @ 9.7.2007, 21:24)
On se melko hurjaa asua yli 100m2 asunnossa, jossa ei muka mahdu kunnolla kierrättämään. rolleyes.gif
*

Nii-in, mahtuu sitä parissakymmenessäkin neliössä wink1.gif Mut totta puhuen, pienen kodin iso ongelma on kierrättämisen vaikeus. Ei täällä oikein mihinkään mahdu kymmenittäin purkkeja, joten niitä tulee kiikutettua kierrätykseen harvase viikko. Tavallaan ehkä hyväkin niin. Oishan se unelma jos ois niin iso keittiö, että sinne vois tehdä semmosen kierrättäjän taivaan, eri laatikot kaikille eri aineille.

Mua kyllä risoo edelleen tosi paljon, että energiajätettä ei kerätä / pystytä hyödyntämään.
Tuptu
Mites muuten, voiko mihinkään viedä rikkinäisiä vaatteita? Nimittäin jos sukassa on vaikka neljä reikää, niin en kehtaa kauheasti enää noihin vaatekeräyksiin viedä, kun parsimisenkin jälkeen ovat aika kamalia.
Marylee
QUOTE(Tuptu @ 10.7.2007, 19:15)
Mites muuten, voiko mihinkään viedä rikkinäisiä vaatteita? Nimittäin jos sukassa on vaikka neljä reikää, niin en kehtaa kauheasti enää noihin vaatekeräyksiin viedä, kun parsimisenkin jälkeen ovat aika kamalia.
*

Mä yleensä heitän sellaiset vaan sekajätteeseen. Joistain rikkinäisistä vaatteista saa esim. rättejä.
Gazbe
QUOTE(Heidihoo @ 8.7.2007, 11:24)
*

Nuo maissitärkkelyspussit (kompostoituvat) ovat loistavia, vika ei ole pusseissa vaan niissä biojäteastioissa. Joten jos on vaan mahdollista tehdä reikiä siihen biojäteastiaan, mielellään mahdollisimma monta ja isoja, niin tuommoisen maissitärkkelysbiopussiin voi viikonkin ajan kerätä biojätettä, ei haise miltään ja ei mene pussi rikki. Reiät auttavat biojätteen "ilmastoinnissa", jäte kuivuu ja se ei ala haperruttamaan sitä pussia.
Seitti
QUOTE(Tuptu @ 10.7.2007, 19:15)
*

Kerätäänkö nykyään enää lumppua missään? Mä oon joskus tosi tosi kauan aikaa sitten vienyt kierrätyskeskukseen lumppukeräykseen rikkinäisiä vaatteita, mutta ei oo aavistustakaan, harrastetaanko tota enää.
RaivoRiina
QUOTE(Kuitu @ 8.7.2007, 03:08)
mihin rikkoutuneen teflonpaistinpannun voi viedä? (en kerro miten rikkoutui, mutta hauskaa oli.)
*

Mä veisin metallinkeräykseen.
RaivoRiina
Kierrätän kaiken mahdollisen.

Koska oon asunut vuosia keittiöttömässä parinkymmenen neliön asunnossa, se ei ole ollut ihan helppoa: ahtaassa eteisessä on erilaisia keräysjuttuja. Onneksi lasin- ja metallinkeräys ovat ihan lähellä ja kartonkia ja biojätettä kerätään oman pihan jätekatoksessa. Kartonginkeräysastia tuli jätekatokseen kun pyysin sitä muutaman kerran, ja se on tosi suosittu, aina liian täynnä. Nyt meilasin TOASille ja pyysin jo toista kartonkilaatikkoa yhden sekajäteroskiksen tilalle, mutta eivät ole vastanneet.

Lisäksi oon yhteiskeittiöön perustanut lasin ja metallin keräyspisteet. Arvatkaa vaan, onko kukaan muu kuin minä ikinä tyhjentänyt niitä? Eipä tietenkään. Enkä minä edes vie lasia ja metallia keittiöön, kun käyn siellä tosi harvoin. Toivottavasti löytyy työlle jatkaja, kun olen muutamassa pois.

Uudessa kämpässä saan keräyspisteet keittiöön, jippii!

Tosi risat vaatteet olen leikannut räteiksi. Vanhan sukan voi laittaa käteen ja pyyhkiä sillä pölyjä, sitten kun se on jo moneen kertaan paikattu ensin. Matonkuteita niistä saa myös, olisi kiva opetella kutomaan mattoja jos olisi ilmainen tai tosi halpa paikka sellaiselle toiminnalle. Ja aikaa!

Kandee muuten askarrella sellainen kuutio, jonka sisään voi laittaa itse tehtyjä muistilappuja. Niitä syntyy toiselta puolelta käytetystä paperista, leikataan vain sopivan kokoisia lappuja. Ja siten on aina muistilappuja käden ulottuvilla! Paperi kierrätykseen vasta kun se on todella käytetty smile.gif
Ninushka
Olin ihan fiiliksissä muuttaessani nykyiseen asuntooni, kun pihalla on aiempiin asuntoihin verrattuna runsaasti kierrätysastioita. Olen tosin lapsesta asti vienyt lehdet keruulaatikkoon, pullot kauppaan ja vaatteet kiertoon, mutta vasta viimeisen puolen vuoden ajan monipuolisempi kierrätys on ollut mahdollista. Kierrätän edellä mainitsemieni lisäksi pahvia, metallia, ongelmajätettä ja lasia. Biojäteastiaa ei valitettavasti pihalla ole, enkä ole selvittänyt, voisinko viedä biojätteeni johonkin suht lähellä sijaitsevaan kierrätysastiaan.

Harrastukseni ja opiskelualani vuoksi en osaa heittää moniakaan vaatteita pois (= kierrätykseen), vaan valjastan luovuuteni käyttöön ja muokkaan vanhasta uutta, toisille ja itselleni. Viimeisen muutaman kuukauden aikana olen tosin oppinut luopumaan osasta materiaaleja, kun olen tajunnut, etten millään ehdi käyttää sitä kaikkea. Muusta jätteestä pesen usein omaan käyttööni pilttipurkit ja käytän esim. pienten joululahjojen pakkaamiseen.
Helga
QUOTE(Seitti @ 10.7.2007, 19:41)
Kerätäänkö nykyään enää lumppua missään? Mä oon joskus tosi tosi kauan aikaa sitten vienyt kierrätyskeskukseen lumppukeräykseen rikkinäisiä vaatteita, mutta ei oo aavistustakaan, harrastetaanko tota enää.

No ei oikein, kun rahatkin tehdään puusta nykyään. Joillain yrityksillä on yksityisiä lumpunhankintakeinoja, mutta taviksille ei oo oikein keräyspaikkoja. Tosi tyhmää, kun lumppu on ihan järkevä materiaali, mut ilmeisesti kuitenkin sitä tarvitseville yrityksille riittää just noi omat keräyksensä.
Jukka
Mä kierrätän vastahakoisesti. Toivon, että tulevaisuuden kerrostaloissa on keittiöissä sellaiset tötteröt joihin voidaan kaikki ylimääräinen tunkea ja erottelu tapahtuu koneellisesti.
porcupine
sellon energiajätekeräys lopetetaan, eli se siitä kierrätyksestä sitten sad.gif sad.gif
kiptin
QUOTE(porcupine @ 11.7.2007, 08:41)
sellon energiajätekeräys lopetetaan, eli se siitä kierrätyksestä sitten sad.gif sad.gif
*

Jatkaisikohan ne sitä, jos ihmiset vaan veisi sinne lisää muovia think.gif
porcupine
QUOTE(kiptin @ 11.7.2007, 10:06)
*

*

en tiedä, kun tuntuu että päinvastoin, nyt keväällä kun sinne ollaan raahattu kamaa niin viimeisillä kerroilla on astiat pursuneet yli, eli ei varmaan ollut kukaan sitä paikkaa tyhjentänyt pitkiin aikoihin.. eli tulee varmaan liian kalliiksi tai jotain ylläpitää sitä asemaa censored.gif
Pipari
QUOTE(kiptin @ 11.7.2007, 10:06)
*

*

Kannattaa kysellä paikalliselta jätehuoltoyritykseltä. Voi olla, että heillä ei enää ole paikkaa, missä kyseistä jätettä saa hyödyntää. Silloin on turha roudata muovejansa sinne...
elina
QUOTE(Helga @ 11.7.2007, 00:11)
QUOTE(Seitti @ 10.7.2007, 19:41)

No ei oikein, kun rahatkin tehdään puusta nykyään. Joillain yrityksillä on yksityisiä lumpunhankintakeinoja, mutta taviksille ei oo oikein keräyspaikkoja. Tosi tyhmää, kun lumppu on ihan järkevä materiaali, mut ilmeisesti kuitenkin sitä tarvitseville yrityksille riittää just noi omat keräyksensä.
*

Jyväskylässä ainakin kerätään lumppua, sitä voi viedä kierrätyskeskukseen eli ekocenteriin, ihan jopa keskustan toimipisteeseen. Eli varmasti muuallakin kerätään. Itse vien kaikki liian reikäiset sukat yms.
koshka
QUOTE(elina @ 12.7.2007, 03:44)
Jyväskylässä ainakin kerätään lumppua, sitä voi viedä kierrätyskeskukseen eli ekocenteriin, ihan jopa keskustan toimipisteeseen. Eli varmasti muuallakin kerätään. Itse vien kaikki liian reikäiset sukat yms.
*

miksei sitä mainosteta missään?
ja viedäänkö se siellä sinne tiskille? pussiin pakattuna? unsure.gif
ja ottavatko ystävällisesti vastaan vai ovatko tietämättömiä/nihkeitä? rolleyes.gif
Heidihoo
Mie oon aika innoissani (olikohan se) Hesarissa olleesta uutisesta, jonka mukaan muovipusseja aletaan kerätä, pullonpalautuspisteiden vieressä ainakin. Niiden viereiset roskiksethan on aina täynnä muovareita, mikä kiukuttaa mua suunnattomasti. Mie aina kiikutan kiltisti omani takas kotiin roskapussiksi. Niistä siis tulee energiajätettä nyt. En kyllä tiedä miten monet kaupat tosta innostuu ja miten pian.

Voi kunpa ihan kaiken vois kierrättää... (tai kulutusta vähentää olennaisesti).
Lacrima
Ilokseni ja ehkä teidänkin iloksenne voin ilmoittaa, että meillä on alettu kierrättämään lasia ja pienmetallia. Seuraavaksi tulee kartonki, perusteellisemmin kuin aiemmin. smile.gif
sade
Mihin lajitteluastiaan kissojen ruoka-annospussit kuuluu laittaa? think.gif
Chanvre
kuivajätteisiiin minä olen laittanut, harmittaa tosin heittää muovia roskiin kun sitä voitaisi aivan hyvin kerätä....
sade
Eli siis palaviin?
Kun nää eri kaupunkien lajittelusysteemit on aina vähän erilaisia.. blink.gif
Pipari
Jos niissä on metallia, ei palaviin.
sade
Niin siis onko ne sitten kaatopaikkajätettä? Oon aivan sekasin..
Pipari
QUOTE(sade @ 16.8.2007, 17:31)
*

Kaatopaikalle ne pitänee laittaa. Metallinkeräykseen ei ainakaan Turun seudun jätehuollon mukaan saa laittaa kahvipaketteja, ja ne taitavat olla samantyyppistä materiaalia kissanruokapussien kanssa. Käsittääkseni ainoa paikka Suomessa, jossa metallit ja muovit saadaan eroteltua, on Varkauden Corenson kartonkitehdas. Jos teillä kerättävä kartonkijäte viedään Varkauteen, niin periaatteessa siinä jakeessa muovi ja alumiini saadaan talteen (muovi kaasutetaan ja poltetaan, ja alumiini valetaan harkoiksi teollisuudelle). Mutta Corenson prosessia tuskin on mitoitettu käsittelemään kuiduttomia jätteitä, se on tarkoitettu alumiinitetuille ja muovitetuille mehu- ym. purkeille.
sade
Jeps. Kaatopaikalle kai ne sitten täytyy kipata sad.gif
Seitti
QUOTE(Pipari @ 16.8.2007, 19:52)
QUOTE(sade @ 16.8.2007, 17:31)
*

Kaatopaikalle ne pitänee laittaa. Metallinkeräykseen ei ainakaan Turun seudun jätehuollon mukaan saa laittaa kahvipaketteja, ja ne taitavat olla samantyyppistä materiaalia kissanruokapussien kanssa.
*

Turussa kahvipaketit ja muut vastaavat menee energiajätteeseen, tarkistin asian sähköpostitse Turun Seudun Jätehuollosta.
Pipari
^ Onpa hyvä tietää! Missään ei oikein löydy kahvipusseista selkeää tietoa. Metallit vaan ruukaavat tukkia arinan, sen takia kuvittelin, ettei kahvipusseja saa laittaa poltettavaksi. Tosin metallin osuus niissä lienee melko pieni. Muualla kuin Turussa asuvien kannattaa varmistaa asia omalta jäteneuvojalta niin kahvipussien kuin kissanruokapussienkin osalta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.