Tässä pari ohjetta, toinen on mukailtu Risentan kikhernepussissa olevasta ohjeesta.

Laita 500g kikherneitä illalla likoon, ja keitä seuraavana päivänä. Sekoita kikherneet vielä lämpiminä marinadin joukkoon, ja jätä maustumaan ainakin pariksi tunniksi.

Sinappi-marinadi:

- 1 sipuli pieneksi silputtuna
- 0,5 dl jotain viinietikkaa (itse käytän balsamiviinietikkaa ja punaviinietikan sekoitusta)
- 0,5 dl vettä
- 0,5 dl öljyä (itse käytän yleensä tavallista rypsiöljyä, ja lisään mausteeksi jonkinverran oliiviöljyä. Tietty voi käyttää myös pelkkää oliiviöljyä tai rypsiöljyä)
- 1 rkl sinappia
- 2 tl jotain kuivattuja yrttejä (basilikaa, oreganoa, meiramia tai rakuunaa olen itse käyttänyt)
- 1-2 tl suolaa tai yrttisuolaa (suolaa pistetään tietty vähemmän kuin yrttisuolaa, kannattaa jokatapauksessa lisätä aluksi vähän ja maistella sitten, ettei tule liian suolaista)

Sekoita kaikki ainekset kulhossa ja lisää sekaan noin kolmasosa (5 dl) keitetyistä, vielä lämpimistä kikherneistä.

Tomaatti-marinadi:

- 0,5 dl ketsuppia
- 0,5 dl balsamiviinietikkaa
- 0,5 dl vettä
- 0,5 dl rypsiöljyä
- 1/2 -1 tl suolaa tai yrttisuolaa
- 1/2 tl sokeria
- mustapippuria maun mukaan

Sekoita kaikki ainekset kulhossa ja lisää joukkoon loput keitetyistä, vielä lämpimistä kikherneistä.
Tähän voi kanssa lisätä sipulisilppua, ja kuutioitua tomaattia jos haluaa. Tuore persiljasilppu sopii kanssa hyvin joukkoon.

Molemmat kikherneet sopivat parhaiten hyvän, rapeankuorisen vaalean (ei tartte olla valkoista tiettykään) leivän kanssa, johon marinadi kivasti imeytyy. Seisovaan pöytään tai vastaavaan sopii kanssa hyvin yhdeksi osaksi. Ja meillä on jouluna (ja uutena vuotena ja juhannuksena yleensä kanssa) aina noita tomaattimarinoituja kikherneitä, tosin vähän hienompana luksusversiona.

Mun mielestä linssit ja pavut on usein ihan parhaimmillaan kylminä jossain kivassa etikkakastikkeessa, eli ottaisin mielelläni vastaan jos muilla on hyviä marinadi-ohjeita pavuille (plus niille linsseille tietty). Tai onko noi nyt sitten marinadeja vai salaatinkastikkeita? Tuollaiset on kanssa käteviä lisiä salaattiin (pastasalaattin erityisesti) kun tuosta marinadista saa samalla kastikkeen sille salaatille sitten (tosin pitää ehkä tehdä sitä vähän enemmän silloin).

Itse teen aika usein vihreitä linssejä ihan sellaiseen perinteiseen vinaigrette-kastikkeeseen, eli etikkaa, öljyä, suolaa, pippuria, ripaus sokeria + mahdolliset yrtit, pippurit, chili, valkosipuli, sipulisilppu jne.

edit; Kun vähän tarkemmin mietin, niin voisikin olla parempi idea jakaa nuo kikherneet tasan kahden marinadin kesken. Tuossa sinappimarinadi-ohjeessa vaan sanottiin, että tuohon kastikemäärään 5 dl kikherneitä, mutta siinä kyllä oli aika runsaasti sitä kastiketta. Ja varmaan jos tuplaa jommankumman marinadin määrän, niin se on aika riittävä tuolle koko satsille kikherneitä.