Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Soijarouhe-Kaalilaatikko
Eläinoikeusfoorumi > KASVISSYÖNTI JA VEGANISMI > RUOKA & TUOTTEET > SUOLAISET RESEPTIT
mairea
Nyt kun kaali on edullista niin suosittelen testailemaan loistavaa kaalilaatikkoreseptiä.
Alkuperäinen resepti on Reformilta. Itse yleensä sovellan reseptiä lisäämällä esim.
porkkanaa ym. juureksia, käyttämällä riisi+ohra-sekoitusta tms. Siirapin määrä
tuntuu tässä ohjeessa kovin suurelta, joten olenkin yleensä valutellut sitä ihan
kevyellä kädellä vain laatikon päälle ennen paistamista (tarkemmin ajatellen,
siitähän tulee ehkä jopa vastaava määrä..). Moneen kertaan testattu herkku tämä.
Kuuluu tietysti nautiskella asianmukaisten puolukoiden kanssa.
Tätä ruokaa tarjosin lihansyöjä-ystävälleni vuosi sitten ja eilen hän vielä kaiholla
muisteli herkullisuutta...

* 2 dl rikottuja ohrasuurimoita tai täysjyväriisiä
* 2 sipulia
* 1 l kasvislientä
* 2 dl soijarouhetta
* 700 g keräkaalia tai kiinankaalia
* 2,5 dl soijakermaa
* 0,5 dl (vaahtera)siirappia
* suolaa
* meiramia, valkopippuria

Silppua sipuli ja kaali. Keitä ohrasuurimoita/riisiä kasvisliemessä 20 min.
Lisää kaalisilppu ja anna kiehua vielä 10 min. Lisää sipulisilppu, soijarouhe, kerma
sekä mausteet. Laita seos voideltuun uunivuokaan ja paista 170 asteessa n. tunti.

eat2.gif
Iggy
Koitin tätä,hyvää oli mutta aika paljon tuli,eipä se kai haittaa,riittää ainakin biggrin.gif
asa
Tässähän loppuu tila kesken, ja nyt on vasta kaalit ja riisit kattilas. Tästä tulee PAALJOON RUOKAA! eat2.gif eat2.gif

kirjoittelen lissää mille maistu sit kun oon syöny smile.gif
sammakko
Mä en ole koskaan ollut mikään kaalilaatikon ystävä, mutta yksi resepti on ollut ihan toimiva. En nyt osaa sanoa mitään tarkkoja määriä, mutta suhteet sinnepäin.

täysjyväriisiä (suhteessa eniten)
kaalia (ehkä puolet tai vähän alle kaikkien aineksien määrästä)
soijarouhetta (sopivasti)
sipulia
soijakastiketta
mausteita

Riisi keitetään kypsäksi. Soijarouhe ja sipuli paistetaan ja maustetaan millä ikinä tahtookin (cayenne, mustapippuri, paprikajauhe..)
Kaalit olen aina paistanut, koska en tykkää keitetystä kaalista. Eikä niitä pidä paistaa ihan kypsiksi, vaan jättää vähän rouskuviksi! Kaaleihinkin voi heittää pannulla vähän soijakastiketta tai suolaa.
Joskus tossa ruuassa on ollut myös omenakuutioita ja ne on kyllä sopineet siihen, vaikka muuten en tykkää, jos kaalilaatikko on makeaa.
Sitten vaan kaikki sekaisin uunivuokaan, tarkista maku ja lisää mausteita tarpeen mukaan (yrttisuolaa mahdollisesti). Paistetaan uunissa n. 200 asteessa n. 20-30 min tai kunnes pinta alkaa tulla ruskeaksi.
zhamai
mairea: Monta annosta tosta suunilleen tulee?smile.gif
mairea
Isohko vuoallinen tätä tulee, reilu satsi siis.
Kaali menee kyllä paisteltaessa aika paljon kokoon, että ensin määrä voi
vaikuttaa suuremmalta kuin mitä lopulta onkaan..
Ja tän ominaisuuksiin kuuluu myös se että maistuu ehkä vielä paremmalta
vasta seuraavina päivinä.
olga
Mairea, Kiitos loistavasta ohjeesta. Väänsin tota äsken ja rakastuin siihen wub.gif
Puolukkahilloa vielä sekaan... nammmm...
Heidihoo
Tein just kaalilaatikkoa smile.gif Uunissa on.

Mie laitan silputun kaalin (+soijarouheen ja porkkanaraasteen) hautumaan pannulle vähäksi aikaa ja lisäilen siihen soijakastiketta, mustapippuria ja suht paljon siirappia. Sitten kaalit uunivuokaan ja kerma päälle - ja uuniin.

Kaalin keittämisestä täytyy lähteä VIELÄ pahempi haju kämppään shutup.gif

Mie en tykkää riisistä / ohrasta kaalilaatikossa, rakenne muuttuu niin olennaisesti. Tai siis tuntuma suussa.
zeni
Tässä mun oma hyväksi todettu kaalilaatikkoreseptini:
smile.gif

1 pieni keräkaali
1dl tummaa riisiä
2dl soijarouhetta
3 porkkanaa
1-2 kevätsipulia
1tl suolaa
8dl kasvislientä
Ripaus mustaapippuria
(noin mittoja)

Ruskista pilkotut kaalit ja sipulit pannulla.

Viipaloi porkkanat.

Heitä kattilaan kaikki ainekset ja sekoita.

Paista 225 asteisessa uunissa 1h.
Acardia
Tuli muuten ihan hiton hyvää kaalilaatikkoa tuolla ekalla ohjeella.
eat2.gif
Donna
aijjaij, hyvälle muuten vaikutta,
tuoreena kasvissyöjänä on kiva löytää tälläisiä reseptejä ja kokeilla niitä...
hmm.. rolleyes.gif
maar
tein vähän eri reseptillä kaalilaatikkoa tänään, kun en tuota soijarouhetta enää voi syödä. loistavaa laatikkoa tuli näillä aineilla:

-pieniä ruskeita linssejä
-punaisia linssejä
-porkkanaviipaleita
-sipulia
-quinoaa
-kaalia

kiehautin ja haudutin kattilassa jonkin aikaa, siirsin pataan ja lisäsin:

-soijakastiketta
-mustapippuria
-meiramia ja rakuunaa
-chiliä
-oluthiivahiutaleita
-kaurakermaa
-pinnalle korppujauhoja

170-asteisessa uunissa noin tunti,
lisukkeina puolukkahilloa ja punajuuria

smile.gif
Sisseli
Mä teen usein nykyään kaalilaatikkoa härkäpapurouheesta ja tattarista.

Siihen tulee jonkun verran tattaria, kaalta, härkäpapurouhetta.
Ne kaalit raastetaan ja paistetaan härkäpapurouheen kanssa öljyssä, mä maustan pelkällä mustapippurilla ja suolalla tuon. Nuo sekoitetaan sen keitetyn tattarin kanssa, sitten mä laitan sopivasti maustamatonta yofua sinne sekaan, ei sillä tavalla, että siitä tulee vetistä, vaan niin, että se yofu on siellä seassa, ilman vetisyyttä. Sitten paistan tuota ehkä puolisen tuntia.

Se on gluteeniton, ja melkein fennovegaaninen, tattari sopii tosi hyvin kaalin kanssa.
Tuo härkäpapurouhe on korvannut meillä melkein kokonaan soijarouheen.
ks4640
Aaah, juuri tuli lämmin laatikko uunista. eat2.gif

Minä en ole ikinä tykännyt kaalista, mutta nyt olen rrrrakastunut! wub.gif

Laitoin itse ruuan näin:

Uuni ensin lämpenemään 175`-asteeseen.

1.Silppua pari kilon painoista kaalta ja yksi sipuli.

2.Laita 2½ kasvisliemikuutiota kiehumaan litraan vettä (isoon kattilaan) ja sinne kaksi desiä pitkäjyväistä riisiä.

3.Mausta noin kaksi desiä tummaa soijarouhetta jauhelihamausteella (tätä reippaasti), paprikajauheella ja reippaalla teelusikallisella sinappia. Lorota kunnolla rypsiöljyä päälle ja vielä hiven vettä niin että rouhe juuri ja juuri peittyy. Maista onko mausteita tarpeeksi, jos ei niin lisää jauhelihamaustetta. Sekoita ja jätä turpoamaan.

4.Lisää kaalit ja sipuli veteen ja painele niitä välillä pinnan alle. Keitä hiljaisella lämmöllä 15 minuuttia.

5.Voitele vuoka Keijulla ja kaada sinne kaali-riisiseos ja soijarouhe. Mausteeksi laita:
-2tl basilikaa
-4tl meiramia
-1tl mustapippuria rouheena
-6rkl tummaa siirappia
-1tl suolaa

6.Sekoita ainekset hyvin ja lisää vielä muutamaan paikkaan laatikon päälle pieni nokare Keijua.

7.Tyrkkää laatikko uuniin ja anna muhia reipas tunti. Näet kyllä kun nestettä on haihtunut tarpeeksi.

Ja eikun syömään! eat2.gif
mannana
Tajusin et kaalilaatikko oli mun yksi lempiruoka lapsena (sekasyöjänä), enkä ole kasvissyöjänä tehnyt sitä ikinä! Edellisen viestin innoittamana kokkasin itelleni koko loppuviikoksi kaalilaatikkoa, jee eat2.gif Tein tosin vähän eri ohjeella. En meinaa pystyä menemään nukkumaan kun ajattelen sitä laatikkoa kokoajan, mut ei näin myöhään viitti syödä.
gravity
Ihanaa, tää oli tosi hyvää! Pääsee mun vakkariruokalistalle smile.gif
t0ukka
QUOTE(ks4640 @ 25.7.2007, 14:28)
Aaah, juuri tuli lämmin laatikko uunista. eat2.gif

Minä en ole ikinä tykännyt kaalista, mutta nyt olen rrrrakastunut! wub.gif 
Laitoin itse ruuan näin:

Uuni ensin lämpenemään 175`-asteeseen.

1.Silppua pari kilon painoista kaalta ja yksi sipuli.

2.Laita 2½ kasvisliemikuutiota kiehumaan litraan vettä (isoon kattilaan) ja sinne kaksi desiä pitkäjyväistä riisiä.

3.Mausta noin kaksi desiä tummaa soijarouhetta jauhelihamausteella (tätä reippaasti), paprikajauheella ja reippaalla teelusikallisella sinappia. Lorota kunnolla rypsiöljyä päälle ja vielä hiven vettä niin että rouhe juuri ja juuri peittyy. Maista onko mausteita tarpeeksi, jos ei niin lisää jauhelihamaustetta. Sekoita ja jätä turpoamaan.

4.Lisää kaalit ja sipuli veteen ja painele niitä välillä pinnan alle. Keitä hiljaisella lämmöllä 15 minuuttia.

5.Voitele vuoka Keijulla ja kaada sinne kaali-riisiseos ja soijarouhe. Mausteeksi laita:
-2tl basilikaa
-4tl meiramia
-1tl mustapippuria rouheena
-6rkl tummaa siirappia
-1tl suolaa

6.Sekoita ainekset hyvin ja lisää vielä muutamaan paikkaan laatikon päälle pieni nokare Keijua.

7.Tyrkkää laatikko uuniin ja anna muhia reipas tunti. Näet kyllä kun nestettä on haihtunut tarpeeksi.

Ja eikun syömään! eat2.gif
*

mä olen nyt muutaman vkon haaveillut kalilaatikosta ja kas, nyt mä sen ohjeenkin löysin jota tahtonen kokeilla.
aprilmoon
Meikän kaalilaatikko on kaalia, ohraa, sipulia, porkkanaa, kuivattuja sieniä, siirappia ja kauramaitoa. Mausteina TrocoMare ja valkopippuri. Mitään ainemääriä en osaa sanoa, höh. Piti laittaa linssejä tai soijarouhetta, mutta ei olisi enää mahtunut vuokaan.
UsagiPon
QUOTE(mairea @ 19.9.2005, 11:38)
* 2 dl rikottuja ohrasuurimoita tai täysjyväriisiä
* 2 sipulia
* 1 l kasvislientä
* 2 dl soijarouhetta
* 700 g keräkaalia tai kiinankaalia
* 2,5 dl soijakermaa
* 0,5 dl (vaahtera)siirappia
* suolaa
* meiramia, valkopippuria
  Silppua sipuli ja kaali. Keitä ohrasuurimoita/riisiä kasvisliemessä 20 min.
Lisää kaalisilppu ja anna kiehua vielä 10 min. Lisää sipulisilppu, soijarouhe, kerma
sekä mausteet. Laita seos voideltuun uunivuokaan ja paista 170 asteessa n. tunti.
eat2.gif
*

Tein kaalilaatikkoa tällä mairean reseptillä ja siitä tuli aivan erinomaisen hyvää biggrin.gif. Tosin ehkä hieman löysää, sillä laitoin soijarouheen turpoamaan ehkä kahteen desiin vettä ja siitä yli jääneestä nesteestä, kasvisliemestä ja soijakermasta kertyi yhteensä nestettä paljon. Eikö tässä reseptissä tarvitse soijarouhetta erikseen turvottaa? Siitä kun ei ollut mitään mainintaa.

Laitoin sipulin tilalle purjoa ja lisäksi valkosipulia ja porkkanaa.
gravity
QUOTE(UsagiPon @ 19.1.2008, 16:17)
Eikö tässä reseptissä tarvitse soijarouhetta erikseen turvottaa?
*
Laatikkoruuissa voi joskus olla ihan hyvä että ei turvota/turvottaa tosi vähässä nesteessä, niin se imee ne laatikon muut nesteet, ja siitä tulee vähän "kasassapysyvämpää" smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.